Natamning, 16 mdr

9. januar 2019

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Natamning, 16 mdr

Kære Helen

Min dreng er nu 16 mdr, og er langt fra at sove "igennem" om natten - han vågner simpelthen hver 2.-3. time om natten. Nogle gange oftere pga sygdom. Der har været perioder med mere søvn, men overordnet husker jeg det sådan, at han bare altid er vågnet med korte intervaller.

Vi havde før opstart hos dagpleje (start november) fået trappet ham ud af amning om natten, så han kun blev ammet Ca 2 gange i døgnet. Inden putning om natten, kl 5 og lige en kort amning kl 7.30, når vi stod op. Men så startede han i dagpleje, og blev meget ramt af mfr-vaccinen, og var faktisk syg i næsten 2 uger med høj feber og ingen appetit. Det eneste han ville, var at blive ammet. Ikke engang vand fra kop tog han i mod. Så der ammede jeg ham døgnet rundt, så jeg også sikrede mig at han fik væske nok. Efter sygdommen gik der ikke lang tid før han igen blev ramt af omgangssyge, derefter forkølelse. Så det med at trappe ud af amningen har ikke været nemt de sidste par måneder, og han bliver nu ammet nærmest hele natten(!), nogle gange så meget, at han kun vil sove med brystet i munden. Når han kommer hjem fra dagpleje er det hyggeligt med en lille tår, og så vil han faktisk også gerne have en tår inden aftensmad, men det er stoppet nu efterhånden.

Så alt i alt er det bare blevet til ...

Annonce

... rigtig meget amning. Han spiser meget almindelig mad og han har en god appetit - dagplejemoren siger at han spiser rigtig meget til frokost og han spiser også en stor portion havregrød til morgenmad, mellemmåltid inden aftensmad, lille portion aftensmad, og afslutter med en portion havregrød el banan inden putning. Så det går ikke længere så meget udover appetitten (hvilket undrer mig), så det er jo fint.

Men nu er jeg (og min mand) bare nået til at jeg synes det er blevet for meget og jeg håber på at han kan sove bedre, hvis jeg stopper amning. Det slider med så mange amninger og at min mand ikke sådan lige kan gå i mit sted hvis jeg nu fx har brug for en nats sammenhængende søvn. (Og så føler jeg mig efterhånden også en smule "touched out"). Men hvordan kan jeg stoppe, uden at få brystbetændelse? For det nemmeste er jo at min mand bare tager over om natten.

Min mand kan tage nætterne efter behov, fordi han ikke arbejder i øjeblikket - og han er mere end klar til at jeg skal stoppe med amning!

Tror du min søns søvn kan blive mere stabil, hvis jeg dropper amning om natten?
Og hvordan kan en plan for nedtrapning af amning se ud? Jeg synes det er fint at amme inden putning, medmindre det besværliggør noget ift at trappe ud af de andre amninger.

Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet