Brev:
Natamning, 16 mdr
9. januar 2019
Alder:
16 mdr.
Natamning, 16 mdr
Kære Helen
Min dreng er nu 16 mdr, og er langt fra at sove "igennem" om natten - han vågner simpelthen hver 2.-3. time om natten. Nogle gange oftere pga sygdom. Der har været perioder med mere søvn, men overordnet husker jeg det sådan, at han bare altid er vågnet med korte intervaller.
Vi havde før opstart hos dagpleje (start november) fået trappet ham ud af amning om natten, så han kun blev ammet Ca 2 gange i døgnet. Inden putning om natten, kl 5 og lige en kort amning kl 7.30, når vi stod op. Men så startede han i dagpleje, og blev meget ramt af mfr-vaccinen, og var faktisk syg i næsten 2 uger med høj feber og ingen appetit. Det eneste han ville, var at blive ammet. Ikke engang vand fra kop tog han i mod. Så der ammede jeg ham døgnet rundt, så jeg også sikrede mig at han fik væske nok. Efter sygdommen gik der ikke lang tid før han igen blev ramt af omgangssyge, derefter forkølelse. Så det med at trappe ud af amningen har ikke været nemt de sidste par måneder, og han bliver nu ammet nærmest hele natten(!), nogle gange så meget, at han kun vil sove med brystet i munden. Når han kommer hjem fra dagpleje er det hyggeligt med en lille tår, og så vil han faktisk også gerne have en tår inden aftensmad, men det er stoppet nu efterhånden.
Så alt i alt er det bare blevet til rigtig meget amning. Han spiser meget almindelig mad og han har en god appetit - dagplejemoren siger at han spiser rigtig meget til frokost og han spiser også en stor portion havregrød til morgenmad, mellemmåltid inden aftensmad, lille portion aftensmad, og afslutter med en portion havregrød el banan inden putning. Så det går ikke længere så meget udover appetitten (hvilket undrer mig), så det er jo fint.
Men nu er jeg (og min mand) bare nået til at jeg synes det er blevet for meget og jeg håber på at han kan sove bedre, hvis jeg stopper amning. Det slider med så mange amninger og at min mand ikke sådan lige kan gå i mit sted hvis jeg nu fx har brug for en nats sammenhængende søvn. (Og så føler jeg mig efterhånden også en smule "touched out"). Men hvordan kan jeg stoppe, uden at få brystbetændelse? For det nemmeste er jo at min mand bare tager over om natten.
Min mand kan tage nætterne efter behov, fordi han ikke arbejder i øjeblikket - og han er mere end klar til at jeg skal stoppe med amning!
Tror du min søns søvn kan blive mere stabil, hvis jeg dropper amning om natten?
Og hvordan kan en plan for nedtrapning af amning se ud? Jeg synes det er fint at amme inden putning, medmindre det besværliggør noget ift at trappe ud af de andre amninger.
Venlig hilsen
Anne