Kan ikke træne at gå pga. SSTs udendørsregler

3. maj 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kan ikke træne at gå pga. SSTs udendørsregler

Hej Helen

Vi overvejer, om vi bør holde vores dreng hjemme eller – måske mere realistisk - halvt hjemme fra dagpleje en måneds tid.

Vores dreng er netop begyndt at øve sig på at gå. Han rejser sig selv fra gulvet og tager 2-4 selvstændige vaklende skridt. Kun tre gange har han nået op på at gå en længde på 1-2 meter.

Han lykkes bedst i bare fødder, kan stort set ikke i strømpesokker selvom de er med skridsikker dupper på, og da slet ikke med sko på. Når han falder, er det enten på rumpen eller forover på snotten, hvor han lige akkurat lykkes (for det meste) at sætte hænderne i og skåne ansigtet. Han er en fysisk aktiv dreng, kravler over hele huset, og tager nogle lange travere med gåvognen i højt humør. Efter nogle få skridt griner og klapper han højlydt.

Pga. covid19 skal dagplejen være udendørs hele dagen inkl. til spisning og når hun skifter dem, og derfor skal han have sko på. Desværre findes pre-walkers ikke til udendørs, så på dage med fugtigt græs/sand får han rigtige sko på, selvom man normalt aldrig ville gøre det med et barn hele dagen, der ikke kan gå endnu.

Jeg kan se på skoene, at de ikke har ridser på snuden, og derfor tror jeg ikke, at han kravler rundt i dagplejen. Han øver sig heller ikke på at gå ifølge dagplejen, og hvordan skulle han dog også kunne dét i klodsede sko. Jeg forestiller mig, at udfordringen er for stor til at han prøver. Og hvis han skulle øve sig, så kan jeg jo regne ud, at det ender med hænderne eller ansigtet i fliserne. Han har alle dage været den forsigtige type, der stort set aldrig har slået sig, fordi han ...

Annonce

... altid er meget varsom. Han står også utroligt stabilt. Han kunne gå langsomt ned i squat og op igen før han begyndte at øve sig på at tage skridt.

De tre andre børn hun har, er lidt ældre og går og løber. Som nævnt skal de være udendørs, og min bekymring er, at han ender med at bare sidde der og kigge på de andre. Det kræver nok lidt mere overvågenhed af dagplejemoderen at holde øje med tre mobile 1-1½ årige udendørs, end når det foregår i stuen, som hun har barnesikret.

Han er begyndt at græde voldsomt, når jeg afleverer, og jeg synes han virker mindre glad herhjemme om aftenen på dage hvor han har været i dagpleje. Jeg mistænker, at det er fordi, at det er frustrerende, at være så umobil, når han allerhelst bare gerne vil øve sig på at gå. Hun siger, at han trives og er glad, men indrømmer samtidigt at situationen forhindrer hans motoriske udvikling. Hun mener ikke der er nogen grund til at holde ham hjemme, eller at holde særligt korte dage i maj måned.

Vi er bekymrede for, at hans udvikling forhindres i en grad med konsekvenser vi ikke forstår fx ift. selvtillid. Derfor overvejer vi at holde ham delvist hjemme indtil han har fået mere træning i benene. Omvendt ved vi godt, at han også skal kunne forudsige sine dage. Så hvordan kunne man gribe sådan en strategi an?

Hans lur ligger lidt dumt i forhold til korte dage. Vi afleverer 08:00, de spiser frokost 10.30 og hans lur ligger 11-14, hvorefter han får frugt. Så det er svært at nå at hente ham efter frokosten og inden luren, og så kan man jo ligeså godt vente til efter hans eftermiddagsfrugt?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.