Svar: Kan ikke træne at gå pga. SSTs udendørsregler

3. maj 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvorvidt udeliv på grund af COVID-19, kan gøre, at jeres drengs udvikling forsinkes. Du har jo helt ret i, at det er svært for ham at øve sig i at gå rundt, når han udenfor ikke kan rejse sig og ikke har har noget at holde fast i...

Jeg tænker ikke, at situationen forhindrer hans udvikling, men han vil naturligt ikke kunne øve sig i samme grad, når han er i dagplejen. Jeg tænker dog, at dagplejer kan gøre meget for at støtte ham i de timer, hvor han er der. Han behøver ikke blot sidde på et tæppe, men kan godt støttes i netop at rejse sig og gå lidt rundt. Hun kan placere nogle træstubbe, stole og andre lidt større ting, som står fast, og som han kan øve sig i at gå rundt ved - præcis som han ville gøre, hvis de opholdt sig indendøre. Måske vil han også ret hurtigt kunne finde ud af at bruge en gåvogn, at den slags, som han skal skubbe foran sig og samtidig støtte sig ved...

Hjemme skal I naturligvis også støtte hans udvikling så godt I kan og naturligt opmuntre og motivere ham til at prøve igen og igen. Det lyder fint med en hverdag fra ca. 8-14 og nogle dage kan han måske hentes før middagsluren... eller måske vil der være mulighed for, at I kan holde helt fri en dag f.eks. onsdag - så han er i dagpleje to dage, hjemme en dag, i dagpleje to dage, hjemme to dage... Det vil stadig give rytme og ...

Annonce

... genkendelighed, hvis I forsøger at gøre det på denne måde :)

Hvordan I kan gøre det kommer helt an på, hvilke muligheder I har rent arbejdsmæssigt. Hvis du er hjemme lige nu på grund af coronasituationen, så er der bestemt intet i vejen for, at du forsøger at give ham fridage og ekstra korte dage, når det kan passe ind :) Du fortæller også, at han lige nu virker ekstra ked af det og ofte græder, når han skal afleveres, og det er naturligt kun godt, hvis du har mulighed for at anerkende dette og netop give ham kortere dage eller fridage en gang imellem, så det ikke er for hårdt for ham. Det er rigtig dejligt, hvis du har den mulighed :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til sko, så lyder det som om, at de sko han har nu, er lidt svære for ham at bevæge sig rundt i.. og jeg tænker, at det måske ville være en idé med nogle skindfutter med gummisål. Det findes, og de er normalt meget bløde og lette, men har stadig skridsikre såler, som godt kan bruges på fugtigt græs.. Hvis det er meget vådt og regner, så dur det naturligt ikke, men de fleste dage vil det måske kunne bruges. Det kunne f.eks. være Pom Pom skindfutter eller Move By Melton skindfutter. Der findes forskellige modeller. De skal heldigvis ikke holde særligt længe og kan sansynligvis godt holde de par måneder, hvor det er nødvendigt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder