Svar: Kan ikke træne at gå pga. SSTs udendørsregler
3. maj 2020
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvorvidt udeliv på grund af COVID-19, kan gøre, at jeres drengs udvikling forsinkes. Du har jo helt ret i, at det er svært for ham at øve sig i at gå rundt, når han udenfor ikke kan rejse sig og ikke har har noget at holde fast i...
Jeg tænker ikke, at situationen forhindrer hans udvikling, men han vil naturligt ikke kunne øve sig i samme grad, når han er i dagplejen. Jeg tænker dog, at dagplejer kan gøre meget for at støtte ham i de timer, hvor han er der. Han behøver ikke blot sidde på et tæppe, men kan godt støttes i netop at rejse sig og gå lidt rundt. Hun kan placere nogle træstubbe, stole og andre lidt større ting, som står fast, og som han kan øve sig i at gå rundt ved - præcis som han ville gøre, hvis de opholdt sig indendøre. Måske vil han også ret hurtigt kunne finde ud af at bruge en gåvogn, at den slags, som han skal skubbe foran sig og samtidig støtte sig ved...
Hjemme skal I naturligvis også støtte hans udvikling så godt I kan og naturligt opmuntre og motivere ham til at prøve igen og igen. Det lyder fint med en hverdag fra ca. 8-14 og nogle dage kan han måske hentes før middagsluren... eller måske vil der være mulighed for, at I kan holde helt fri en dag f.eks. onsdag - så han er i dagpleje to dage, hjemme en dag, i dagpleje to dage, hjemme to dage... Det vil stadig give rytme og genkendelighed, hvis I forsøger at gøre det på denne måde :)
Hvordan I kan gøre det kommer helt an på, hvilke muligheder I har rent arbejdsmæssigt. Hvis du er hjemme lige nu på grund af coronasituationen, så er der bestemt intet i vejen for, at du forsøger at give ham fridage og ekstra korte dage, når det kan passe ind :) Du fortæller også, at han lige nu virker ekstra ked af det og ofte græder, når han skal afleveres, og det er naturligt kun godt, hvis du har mulighed for at anerkende dette og netop give ham kortere dage eller fridage en gang imellem, så det ikke er for hårdt for ham. Det er rigtig dejligt, hvis du har den mulighed :)
Med hensyn til sko, så lyder det som om, at de sko han har nu, er lidt svære for ham at bevæge sig rundt i.. og jeg tænker, at det måske ville være en idé med nogle skindfutter med gummisål. Det findes, og de er normalt meget bløde og lette, men har stadig skridsikre såler, som godt kan bruges på fugtigt græs.. Hvis det er meget vådt og regner, så dur det naturligt ikke, men de fleste dage vil det måske kunne bruges. Det kunne f.eks. være Pom Pom skindfutter eller Move By Melton skindfutter. Der findes forskellige modeller. De skal heldigvis ikke holde særligt længe og kan sansynligvis godt holde de par måneder, hvor det er nødvendigt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske