Græder sig selv i søvn

18. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Græder sig selv i søvn

Hej Helen

Tak for din hjælp ang. mine ammeproblemer. Jeg endte med at supplere med flaske et par dage, men nu spiser min søn igen, som han skal ved brystet. Nu hvor der er ro på den del, indtil videre i hvert fald, har jeg et spørgsmål, der har spøgt siden han blev født.

Han har nærmest altid grædt, hver gang han skal sove. Eneste undtagelse er om aftenen/natten, hvor jeg kan amme ham i søvn (vi sover sammen). Jeg kan sjældent amme ham i søvn om dagen, men jeg prøver tit i håb om selv at få en lur :)

Han er ikke sådan en baby, man bare kan lægge en hånd på maven af og synge for, hvis han skal sove. Han skal stadig have en del hjælp, og det synes vi er ok lige nu. Problemet er, at han græder HVER gang han skal sove lur, og hver gang han skal videre i søvnen.

Han græder, når vi svøber ham i dynen og vugger ham. Han græder, når han kommer i viklen. Han græder, når han bliver lagt i barnevognen. Han græder faktisk allerede, når vi begynder at give ham hue og jakke på, nok fordi han ved, at det betyder, han skal sove.

Han græder og græder lige indtil det sekund, han lukker øjnene og falder i søvn. Ofte græder han videre med lukkede øjne i søvne i kort tid. Faktisk virker det som om, han ikke kan falde i søvn, med mindre han græder. Det har jeg hørt gør sig gældende for nogle børn. Hvis det er tilfældet, er der så noget, jeg kan gøre for at hjælpe ham? Og hvornår mon det stopper?

Jeg har købt din bog om børn og søvn, og i den nævner du noget a la vores problem, dog først når barnet er 9-10 mdr. Du skriver, det kan skyldes ...

Annonce

... tre ting, nemlig forkert puttetidspunkt, seperationsangst, eller at barnet hellere vil lege. Da han gør det HVER gang, han skal sove, og altid har gjort det, tror jeg ikke, det skyldes forkert puttetidspunkt. Vi holder altid øje med hans træthedstegn, og uanset om vi fanger ham lige inden, de kommer, lige når de er kommet, eller venter et stykke tid, så er resultatet det samme. Seperationsangst tror jeg heller ikke, det er, da han jo i viklen netop er helt tæt på. Måske kan det have noget at gøre med det sidste, du nævner, nemlig at han hellere vil lege og ikke vil "gå glip af noget".

Han er nemlig en MEGET opmærksom dreng, hvilket både SP, læge, kiropraktor og familie nævner ofte. Vi har jo ikke noget at sammeligne med, da han er vores første barn, men især læge, SP og kiropraktor, der er vant til spædbørn, virker faktisk næsten overraskede over hans interesse/opmærksomhed.

Han følger med i ALT, og virker virkelig nysgerrig på verden. Vi har derfor overvejet, om problemet kan skyldes, at han simpelthen ikke gider sove, fordi det er kedeligt. Men hvad kan man så gøre for at hjælpe ham? Jeg forsøger at skærme ham, når han sover, og det får ham til at falde i søvn lidt hurtigere, men gråden er der stadig.

Han er tjekket (mange gange) for alt hos både læge og kiropraktor, og han er så fin. Jeg tilbyder ham bryst hver gang, han skal sove, så han er heller ikke sulten.

Er der bare nogle børn, der altid græder i forbindelse med søvn, og ikke kan lide at sove?

På forhånd tak for svar og tak for en god brevkasse.

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger