Svar: Græder sig selv i søvn

18. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det går godt med amningen igen - det er ret godt gået! Og det er godt, at du har oplevet, at det har været en hjælp for jer at supplere med flaske. Det er rigtig fint, det skal du ikke have det dårligt med, og hvis det viser sig nødvendigt igen, så ved du at muligheden er der, og at det kan være gavnligt for jer begge :)

Oplevede du, at din dreng græd mindre og sov bedre, da du supplerede med flaske? I givet fald kan der være en sammenhæng her, og hvis flasken kan give jer begge bedre ro, og han vil sove bedre og få længere søvnstræk - og græde betydeligt mindre, så kan det godt være en god løsning for jer...

Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem af jeres læge, og at han også er set af kiropraktor. Når børn græder meget, så skal man altid udelukke, om det kan være på grund af smerter - det kan være smerter fra nakke- og skulderled, eller problemer med maven, ørene eller andet. Det lyder som om, at dette er udelukket hos jer, og det er rigtig godt.

Det er heller ikke den problematik du har læst om i min bog om søvn, som ses hos børn i 8-10 måneders alderen. I den alder er det separationsfasen, som spiller ind og det er noget andet, selvom hans opmærksomhed på verden godt kan spille ind - det kommer jeg ind på længere nede :)

Nogle børn græder fordi de lider af refluks, det vil sige, at de har mælk og mavesyre, der står og kører op og ned i spiserøret, det svier og gør ondt. Børn med refluks gylper normalt meget, men børn kan faktisk også have det der kaldes silent refluks, hvor de ikke gylper, men stadig er voldsomt generet, græder meget og virker meget irritable - især i forbindelse med søvn, hvor de lægges ned. Betegnelsen "silent" går på, at man ikke kan se gylpen og ikke kan se, hvor generede de er - man kan sagtens høre det, fordi de ofte græder rigtig meget. Nogen siger, at silent refluks er værre end almindelig refluks, fordi mælk og mavesyre først løber op i spiserøret og derefter tilbage igen - det ætser og generer altså to gange, ligesom det har tendens til at sidde i spiserøret i længere tid, fordi barnet ikke gylper det op, det ikke kommer ud...

Hvis jeres læge ikke har undersøgt for eller mistænkt dette, så synes jeg, at det er en overvejelse værd.. og som udgangspunkt skal man ikke lade sig slå til tåls med udtryk som "alle babyer græder" eller lignende. Jeres dreng græder meget, og det er vigtigt at udelukke alle årsager, og hvis det viser sig, at der er en årsag, så skal dette naturligt behandles, så han får den hjælp, ro og søvn, som han har behov for :)

Man kan behandle refluks med medicin og det er lidt forskelligt, hvordan lægerne vælger at gøre. Nogle vil helst måle mavesyren for at vurdere ud fra dette, andre sætter behandling igang og har den holdning, at hvis det virker, så er det godt... I kan tale med jeres læge om det I oplever :)

Når ...

Annonce

... det så er sagt, så er der, som du skriver, børn som græder meget, hver gang de skal sove. Man taler om, at vise børn har brug for at lukke overskudsenergi ud - at de er nødt til at græde, nødt til at være ked af det, før de kan finde ud af at koble fra og overgive sig til søvnen, og det kan naturligvis godt være tilfældet hos jer.

Du skriver, at han er en meget opmærksom dreng, som følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer. Du nævner, at flere kommenterer på dette, og det er dit indtryk, at han suger til sig. Når man har et barn, som er så opmærksom, så kan det være svært helt at fornemme, hvornår nok er nok. Det er ikke sikkert, at han selv signalerer, når han har fået stimuli nok, og det kan godt være, at han derfor nogle gange bliver overstimuleret, hvilket naturligt så vil gøre det sværere for ham at koble fra og finde ro. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt, at du ikke kikker så meget på ham, men mere kikker på klokken, så når han har været vågen i længere tid, I har leget, tumlet, hygget osv. så er det tid til at koble fra, få mælk og finde ro. Så selvom han ikke virker træt, eller før han viser træthedstegn, så tager du beslutningen om, at nu er det sovetid og her skal du så forsøge at indføre nogle faste rutiner og hjælpe ham til ro.

Og netop de rutiner I har - skifte ham, give nattøj på, putte ham i sovedragt, sovepose osv. lyder rigtig fint. Han er begyndt at forbinde dette med søvn, ved godt hvad der skal ske.. og han græder så, fordi han ikke helt kan finde ud af at koble fra.. Måske kan han bedre finde ud af det, hvis du prøver at putte ham 20 minutter før du plejer, måske vil han ikke, og så er det sådan det er.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han er undersøgt grundigt, og der ikke findes nogen fysiologisk forklaring på hvorfor han græder så meget, så må du tro på, at det er sådan det er. Og ja - de fleste børn vokser fra det, gråden bliver gradvist mindre og mindre. Nogle børn vil dog have tendens til at blive grædende og tydeligt mangle overskud, når de er trætte - også selvom de bliver så gamle, at de verbalt sagtens kan sige, at de ikke er trætte eller ikke vil sove, så er det tydeligt, at det er deres behov... de har bare rigtig svært ved at mærke det.

Når man taler om overskudsenergi og dermed behov for at græde lidt, før man kan koble fra og sove, så taler man om kortvarig gråd. Det vil sige, at barnet græder ulykkeligt nogle minutter, men netop ved at man putter, triller lidt i barnevogne, bruger berolignede ord som "shh-ssh", evt. tænder for lidt hvid støj eller lignende og holder fast i at det er sovetid, så får barnet koblet fra og sover så fint.

I min bog om "Grød og Trøst" kan du læse om forskellige årsager til gråd hos små børn og hvad man kan gøre ved det. Måske vil du også finde råd i den og finde lidt forklaring, som I måske kan bruge hos jer...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor