Brev:
Udslæt
2. oktober 2019
Alder:
14 mdr.
Udslæt
Hej Helen,
Min datter havde en 2,5 ugers sygdomsperiode for 8 uger siden. Det startede med 1 års vaccinen efterfulgt af hånd-mund-fod-syge, tredagesfeber og forkølelse med ondt i ørene. Det var lidt hårdt for min datter at starte vuggestue igen og nætterne blev urolige og hun blev meget morsyg. Det er blevet bedre igen. Hun sover bedre og putningen er tilbage til hvordan det plejede at være. Helt rask har hun dog ikke rigtig været siden (men det er de sjældent på denne årstid og efter vuggestuestart for 4 måneder siden, vil jeg mene). Hun har været afsted i vuggestuen i 6 uger men haft snotnæse lidt on-off.
Samt har hendes hud reageret med diverse udslæt. Først kom der et par knopper og vi tænkte kort, er det mon skoldkopper nu (det har der nemlig været udbrud af i vuggestuen), men knopperne udviklede sig ikke og forsvandt efter 4-5 uger. Sideløbende kom der små prikker på hele kroppen, det begyndte ved benene og bredte sig ud over hele kroppen de næste par uger. Herudover fik hun et udslæt i nakken som kløede og som hun kradsede en del i om aftenen/ natten.
Vi tog til lægen for 2 uger siden, bl.a. fordi hun også har en lille knude bag venstre øre (som hun har haft i 2 måneder nu) og fik her at vide, at hendes immunforsvar formegentlig er på arbejde og at det ved de små størrelser kan resulterede i udslæt på kroppen. Knuden bag øret er formegentlig en lymfeknude (vi har en tid om 1 måned for at få den tjekket igen). De mente at vi skulle smøre hende i creme og se tiden an.
Når det så er sagt, så bliver udslættet i perioder lidt værre. Sidste weekend troede vi at det var begyndt at forsvinde, nu er det blusset op igen. Det er en tør lidt børneeksem agtig udslæt med større røde plamager. Det sidder på hele kroppen, men er værst i nakken og i ansigtet, hvor det ligner at hun har fået "kuldeskader" men som det ikke kan være. De sidste dage er hendes hovedbund blevet helt vild tør.
Vi har de sidste 2 uger smurt hende med en fedtet creme fra kraes (hvis du kender mærket?) og jeg har i foregårs og idag puttet lidt olie på hendes hovedbund for at se om det kan hjælpe. Det virker som at det kløer nu og hun kradser sig både i hovedbund og på kroppen - det har hun ikke gjort tidligere. Udslættet har forandret sig og ser ud på en anden måde end førhen. Vi har ikke allergi eller overfølsomhed i familien og min datter har indtil nu aldrig døjet med udslæt, heller ikke som spæd. Hun har ikke haft arp eller hormonknopper eller noget.
For 1,5 uge siden blev hun syg igen. Hun fik en omgang falsk strubehoste som varede et døgn og gik over til almindelig hoste og snotnæste som varede ved i sidste uge, men nu er bedre igen. Hun virker til at have det godt men er nu som sagt plaget lidt mere af udslæt igen.
Ift overfølsomhed over for noget, så vasker vi alt med neutral og bruger kun svanemærkede produkter uden parfume. Hun spiser det hun altid har spist, så der er ikke noget nyt der (ihvertfald ikke der hjemme - men hun er selvfølgelig også mange timer i vuggestuen).
Hvad er dine tanker når du hører om det? Og har du nogle tips eller anbefalinger ift hvordan vi kan behandle hendes udslæt?
Jeg ser frem til at høre fra dig.