Svar: Udslæt
2. oktober 2019
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)
Det lyder som om, at jeres datter har været hårdt ramt med forskellige infektioner og netop hånd-mund-fod-syge og tredages-feber giver forskellige former for udslæt. Det samme gør skoldkopper, som der har været tilfælde af i vuggestuen, og derudover har hun jo også haft øreproblemer, været forkølet og generelt været ret generet - og det kan også give udslæt på kroppen...
Det er rigtig svært at sige, hvad hendes udslæt skyldes, men der er ingen tvivl om, at det er voldsomt generende for hende, og jeg tænker umiddelbart, at det måske er lidt lang tid at vente en måned på at se lægen igen, for hun har jo ikke fået det bedre, og hendes udslæt har ændret sig, så det nu ligner børneeksem mere end tidligere... Hos de fleste børn med børneeksem begynder dette før 1 års alderen, men det kan også sagtens opstå nu... og børneeksem kan faktisk se meget forskelligt ud...
Jeg tænker umiddelbart, at I skal bestelle en tid hos en hudlæge, der er specialiseret i netop børn, hud og udslæt, for at finde ud af, hvad der kan være tale om hos jeres datter og dermed også finde ud af, hvordan det skal behandles. Det kræver henvisning fra egen læge at komme til hudlæge.
Jeg forstår godt bevæggrundene for at behandle jeres datter med cremer, olier osv. som er så naturlige som muligt - men det kan godt være, at jeres datter har brug for en kortisonkur... altså behandling med en steroidcreme, fordi hun lige nu er så påvirket som hun er. Når det klør så meget som det gør, så kan hun risikere at kradse hul på huden, og det giver indgangsport til mikroorganismer og dermed risiko for infektion. Det ødelægger naturligt også hendes søvn, hvis kroppen klør og kradser, som I beskriver, hendes appetit og hendes overskud til at lege og blot være hende kan også blive påvirket...
Sæbe og langvarige bade vil udtørre huden, men det kan være en idé at give hende et dagligt bad, det bør dog være kortvarigt og vandet ikke alt for varmt. Hvor meget sæbe du kommer i badet er et individuelt skøn.. men det er vigtigt at skylle sæben af bagefter. Hvis der er tale om børneeksem, så er man ikke helt enige om, hvorvidt olie i badevandet er en god idé - nogen mener, at det er godt, andre mindre godt. I stedet anbefales, at man efter afskylning af sæbe og frottering med håndklædet skal smøre kroppen ind i fugtighedscreme - det vil også være med til at holde på fugtigheden fra vandet i huden.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at købe svanemærkede produkter, vasker med neutral, at du overvejer hvad I spiser osv. for er der tale om børneeksem, så ved man, at det nogle gange kan forværres af visse fødevarer og man ved også at visse tilsætningsstoffer hos 2-3% af børnene med børneeksem vil give forværring - her ser man ofte udslæt i form af nældefeber...
Netop nældefeber er også en mulighed - det er et blegrødt kløende udslæt, som rammer mange børn, og det kan sidde overalt på kroppen. De kommer ofte et sted - ligner nælder (som når man brænder sig på brændenælder) og sidder så der i nogle timer, forsvinder og sidder så et andet sted på kroppen. Ofte finder man ikke årsagen til nældefeber, men det kan f.eks. skyldes overfølsomhed, eller det kan komme på grund af forskellige infektioner (som jo godt kunne være tilfældet hos jer - og hvor lægen også har sagt, at hendes immunforsvar lige nu arbejder på højtryk).
Nældefeber som skyldes noget barnet indtager opstår ofte en times tid efter at barnet har spist. Hver gang barnet spiser det, som barnet reagerer på (f.eks. nødder, skaldyr, appelsiner, tomater) så vil der opstå nældefeber.
Men hos børn ser man ofte også nældefeber i forbindelse med sygdomme i lungerne, ørerne, maven og halsen - og du beskriver jo netop, at jeres datter har været forkølet, har haft øreproblemer, og også hostet (strubehoste)... og nældefeber i den forbindelse kan derfor være normalt...
Nældefeber kan man blandt andet behandle med antihistamin - det virker sløvende og kan derfor gives til natten... Men igen - tal med jeres læge eller en hudlæge, så I ved, hvad det er I behandler og hvorfor :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske