Hvorfor skriger min pige så meget?

14. august 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hvorfor skriger min pige så meget?

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, vedrørende min skønne datter på 6 mdr. Måske kan du se noget, som jeg overser.

Jeg havde en nem graviditet. Blev sat igang grundet leverkløe, men havde en skøn fødsel. Ud kom en stor dejlig pige på lidt over 4 kg. Hun er mit 2 barn. Er alene med hende og hendes storebror på 4.

Hun gjorde sig hurtigt bemærket ved at skrige højt ved sult eller træthed, men faldt hurigt til ro ved amning i starten. Det udviklede sig dog hurtigt, og kun to uger gammel skreg hun nærmest al sin vågentid. Rigtige voldsomme skrig, med flitsbue og fægten med armene. Samtidig tog hun ikke rigtig på, og hun faldt mange kurver. Vi gik til kontrolvejning og det fyldte rigtig meget.

Da hun var omkring 8 uger, ringede jeg desperat til min sp fordi hun konstant skreg og både jeg selv og min omgangskreds oplevede hendes skrig som unormale. Min familie og min mødregruppe var bekymrede og jeg selv var bange for at jeg bare havde vænnet mig til det og derfor overså noget. Sp opdagede et kort læbebånd, som vi fik klippet og samtidig begyndte jeg at supplere med flaske efter amning. Det gav en rolig periode, og jeg tænkte at jeg simpelthen havde sultet hende, og skrigene var grundet sult. Hun tog dog fortsat ikke nok på.

Efter 2 rolige uger, startede skrigene på fuld hammer igen. Al hendes vågentid blev brugt på skrig, og især efter flaske skreg hun voldsomt. Min sp foreslog om det kunne være silent refluks, og vi fik en henvisning til udredning med sonde for pH måling. PH målingen viste 37 dyk, og man behandler først ved 70, så det var ikke årsagen.

Jeg begyndte at lægge mærke til, at det ofte var ifb med at hun skal sove, at skrigene kommer. Enten pga træthed eller putning. Jeg har prøvet at eksperimentere med at putte tidligere, senere, i slyngevuggen, barnevogn, viklen, min seng, hendes seng mv, men der er ingen forskel. Hun skreg lige meget uanset hvor hun blev puttet, så det endte altid med at jeg vuggede hende i armene. Synes trods alt det er bedre at hun skriger hos mig end i f.eks barnevogn.

Pludselig vendte hun igen og havde to rolige uger. Hun var nem og glad, sov godt både dag og nat og var nem at putte. Jeg indførte et putteritual i egen seng (den står op ad min), og alting virkede til at lysne lidt. Jeg fik det også selv bedre, og min fødselsreaktion lod til at være væk. Jeg var ikke ked af det mere, og den dårlige samvittighed overfor min store dreng forsvandt i takt med at der kom mere fokus på ham.

Glæden var desværre kort, og skrigene vendte ...

Annonce

... tilbage. Jeg talte med en kollega som foreslog om det kunne være mælkeallergi. Jeg havde intet at tabe, så jeg fjernede alle mælkeprodukter fra min kost. Samtidig var hun blevet 4 mdr og startede på grød i håb om at det ville hjælpe på hendes vægt. Jeg stoppede også med at give flaske. Hun stoppede med at skrige igen, og jeg var derfor sikker på det var mælken. Hun begyndte at udvikle sig motorisk i rivende fart og hun begyndte at pludre mere og mere. Samtidig begyndte hun at tage tilfredsstillende på i vægt.

Desværre er det igen begyndt at gå den forkerte vej igen. For 3 ugers tid siden havde hun nogle enkelte skrigeture, og det eskalerer lidt nu. Den helt store forskel er dog, at hun stort set ikke skriger om dagen mere, men næsten hver aften til putning. Hun skriger så højt, at man tror det er løgn. Med flitsbue, og kæmpe tårer. Hun er svær at aflede når hun er startet, og hvis det lykkes, er det for en kort bemærkning før hun starter igen. Hun stopper først når hun nærmest har skreget sig selv i søvn. Indimellem starter det med det samme vi putter, andre gange først når hun vågner efter 45 min og skal hjælpes videre i søvnen. I nat skreg hun 4 timer fra 00 - 04, før hun endelig gik omkuld badet i sved på mit bryst.

Jeg er i vildrede om hvad der sker. Har hun smerter? Har hun bare en eksplosiv kommunikationsform? Tager hendes lille hjerne skade af al det skrigeri? Er hun bange for at sove?

Hun er aldrig blevet ladt alene. Vi samsover, (også med den store) og jeg synger, ammer, nusser og giver trykmassage ifb med putning (og skrig).

Hun har en rimelig god rytme normalt. Vågner, ammer og sover lidt videre. Er vågen ca 1,5 time. Får morgenmad og puttes til lur. Sover 45 min. Er vågen ca 1,5 - 2 timer. Ammes og får frokost. Puttes til lang lur. Sover mellem 1,5 og 3,5 time. Er vågen 1,5 - 2 timer. Tager ofte en powernap. Får aftensmad og puttes til nat med den store kl 19. Vågner altid efter 45 min og skal hjælpes videre i søvnen, og indimellem går det rigtig godt, og andre gange tager det 3 timer med skrig. Der er intet mønster i hende, og det er det der gør mig forvirret. Sp er ligeså meget på bar bund som mig.

Jeg håber du har nogle input eller måske kan se noget jeg overser.

Hun er, hvis man ser bort fra skrigene, en glad charmerende pige som stortrives. Hun elsker mad, vores og alle andre dyr og sin storebror. Hun er meget mor-glad, og meget social. Tydelig i sine signaler og nem at læse. Hun er bare så skøn, og jeg vil bare så gerne hjælpe hende.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!