Svar: Hvorfor skriger min pige så meget?

14. august 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter, og alt det I har været igennem de første måneder - hold da op, hvor lyder det hårdt. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er rigtig godt, at du har drøftet situationen med din sundhedsplejerske, og jeg håber, at jeres læge også har været inde over. Du fortæller, at din datter er blevet undersøgt for silent refluks, hvilket hun ikke har - så langt så godt :)

Er hun blevet tjekket igennem fysisk? Det er vigtigt at sikre sig, at hun ikke har en skævhed i nakken, skuldrene, lænden... et brækket kraveben eller andet, som kan forklare, hvorfor hun nogle gange har grædt, så meget som hun har. Det er også vigtigt at sikre sig, at hun ikke har blærebetændelse, mellemørebetændelse eller andet....

Du nævner mælkeallergi, og at du oplevede en bedring, da du fjernede mælk fra din kost. Du fortæller samtidig, at du stoppede med at give hende mælk via flaske - og det betyder, at du er gået over til at amme hende fuldt eller...? Det er naturligvis vigtigt for hendes vægtøgning, at hun får mælk nok, og hvis det tidligere har været nødvendigt at supplere med en flaske, så skal du gøre en ekstra indsats for at øge din mælkeproduktion - har du kunne det? Ellers kan gråden jo skyldes, at hun har brug for mere mælk...

Hvilken type erstatning har du givet hende? Hvis hun har mælkeallergi og dermed reagerer på mælkeproteinerne, så anbefaler Sundhedsstyrelsen, at hun tilbydes højt hydrolyceret erstatning som f.eks. Nutramigen eller Althera. Hvis hun reagerer på laktosen, og således ikke har mælkeallergi, men derimod laktoseintolerance, så kan du tilbyde hende Neocate... Modermælk indeholder dog en del laktose, så hun ville nok også reagere på din mælk, og spørgsmålet er naturligvis om hun gør det... Derfor skal du drøfte det med jeres læge :)

Du skal også medtænke, hvad du giver hende af grød og mos. Hvis du køber færdiglavede produkter, så vil de ofte indeholde almindelig modermælkserstatning, hvilket hun jo så kan reagere på. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan lave grød og mos selv, så du ved præcis hvad det indeholder, og så du kan bruge den mælk, som du ved at hun tåler (specielerstatning eller udmalket modermælk) i skemaden. Alt hjemmelavet mad skal tilsættes fedstof og mælk, og hvis hun f.eks. reagerer på komælksproteiner, så bør du ikke tilsætte smør, men bør vælge vegetabilske fedstoffer som plantemargarine og olier....

Når alt dette er sagt, så kan jeg ud af din skitserede dagsplan se, at du ofte ikke ammer hende før lur - samtidig med, at du beskriver, at hun ofte græder, før hun skal sove. Især om aftenen. Det vil være rigtig godt, ...

Annonce

... hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og tilbydes brystet, som en fast del af sit putteritual, hver gang hun skal sove. Og nu hvor hun er blevet 6 måneder gammel, så er det rigtig godt, hvis du kan begynde at tilbyde hende flere måltider hele dagen igennem.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur og sover som nu ca. 45 minutter her

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som hun kan gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - og må gerne sove et par timer her, som hun nu viser behov for :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur som ofte er en powernap

Aften 18: Grøntagsmos - og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20 - altså lidt senere end nu.

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og begynder at kunne sove uden brystet i løbet af natten indtil næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen og sover videre...

Som du kan se, så ligner min plan din - bortset fra, at hun tilbydes skemad og vand af kop, før hun tilbydes brystet. Der går ofte lidt tid imellem de to ting, og brystet tilbydes altid som en fast del af det at skulle koble fra og falde i søvn.

Derudover så vil jeg forslå jer, at I prøver at putte hende lidt senere om aftenen, og du må gerne her forsøge at amme hende af to omgang. Det betyder, at du ammer hende, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, og derefter ammer du hende så igen, hvorefter hun puttes til natten. På den måde kan man ofte være heldig, at undgå opvågningen efter 30-45 minutter og dermed undgå, at hun vågner og bliver så ked af det...

Du spørger, om jeg har nogle input, eller om jeg kan se noget, du overser.. og jeg tænker altså, at I skal være sikre på, at hun fysiologisk ikke har ondt. Hun skal være undesøgt og tjekket godt igennem af en dygtig læge :) I skal sikre jer, at hun ikke mangler mælk og måske har brug for en specielerstatning... Og så skal du forsøge at skabe en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hendes putteritual og ikke når hun vågner eller før frokost - skemaden gives først sammen med vand af kop - og så brystet (og/eller flaske), før hun skal sove...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres familie fremover! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder