Brev:
Skal jeg forsætte med at amme - del 3
15. august 2018
Alder:
3 mdr.
Skal jeg forsætte med at amme - del 3
Kære Helen.
Det er noget meget brugbare og kvalificerede råd, som du i dine 2 forrige svar gav mig. Sagen er nu den, at skæbnen ville, formentlig grundet at jeg ikke har ammet hver 3.-4. time som jeg plejede, at jeg nu har fået brystbetændelse/forhøjede infektionstal, så jeg nu er i penicillinbehandling. Og fordi jeg grundet brystbetændelsen har været så skidt med opkast, hovedpine, feber og ledsmerter, så har jeg også fået piller til at stoppe mælken, hvilket jeg har fortrudt. Jeg har fortrudt det, fordi jeg kan mærke på min søn, at han gerne vil brystet - laver suttebevægelser på flasken og søger mit bryst. Og fordi jeg i aften blev nødt til at lave en flaske til natten også selvom det kun var 2 timer siden sidste flaske. Dette for at han kunne falde i søvn - han var urolig hvilket han ikke plejer at være.
Samtidig er jeg også bekymret for, om han er nok beskyttet ift. At blive ramt af forkølelse osv. Det kan godt være tilfældigt, men efter jeg er stoppet med at amme, er han blevet forkølet med snot, hoste og temperatur på 38. Forklaringen er formentlig at hans søster også er forkølet, men kunne hans forkølelse mon have været undgået, hvis jeg fortsat ammede? Hvad er fordelene ved at amme fremfor at give flaskeernæring? Er de bedre beskyttet gennem amning både imens de er babyer, men også som større børn og som voksne?
Jeg vil gerne vide om det er muligt at starte en mælkeproduktion op igen, hvis det er blevet stoppet?
Med venlig hilsen
En mor