Brev:
Eget værelse? - 17 mdr.
5. september 2023
Alder:
17 mdr.
Eget værelse? - 17 mdr.
Kære Helen
Jeg er simpelthen nødt til endnu engang at spørge om dine råd og erfaringer, for vi er ikke enige herhjemme om, hvordan vi gør tingene bedst. :)
H sover lige nu inde hos os i sin egen seng, og han sover fint, ofte natten igennem (når der ikke lige er en tand eller andet der 'driller', og selv dér sover han egentlig ok). Han vågner ofte lidt, når vi går i seng, og skal lige have hjælp til at blive puttet igen, så jeg er ikke i tvivl om, at han bemærker, om vi er der eller ej.
Hans far synes, at det er ved at være tid til at komme på eget værelse. Han vil gerne have soveværelset for sig selv, og mener også, at vi vækker H. For eksempel hvis én af os hoster eller snorker - det er sket et par gange, at H er vågnet af det.
Jeg synes, selvfølgelig, at det er rigtig hyggeligt, at han sover inde hos os, og jeg føler mig ikke helt klar til, at han skal ud af soveværelset. Men måske bliver jeg aldrig nogensinde helt 'klar' til det, og måske er det mere mit behov end H's. :)
Jeg synes dog nogen gange det virker som om, at han sover mindre uroligt når først vi er kommet i seng. Så måske er han stadig mere tryg ved vores tilstedeværelse, det er svært at vide.
Vi kender mange børn, der har sovet på eget værelse uden problemer siden de var meget mindre, men også nogle, der sover med forældrene til de er både 2 og 3 år og ældre.
Hans værelse er helt klar til at blive rykket ind på. Vi har to tremmesenge, en standard IKEA i soveværelset (som han sover i), og så en flot, dyr seng på hans værelse, som han aldrig sover i, men kun står og hopper og leger i, når vi lægger tøj sammen og lignende. Rimelig fjollet at have en god seng, vi aldrig bruger. :)
Nu er H jo snart 18 måneder, og jeg har hele tiden tænkt, at når han var blevet halvandet år, var det ved at være tid til at rykke på eget værelse. Jeg har nemlig læst et sted, at seperationsfasen generelt varer til 18 måneder.
Jeg er selv i et dilemma omkring, hvad der er bedst at gøre. Selvom det naturligvis er forskelligt fra barn til barn, vil jeg gerne høre, hvad du tænker om at rykke børn på eget værelse, hvornår det er bedst, og måske også et par gode råd til, hvordan man gør det, når vi kommer dertil. :)
Mange hilsner,
Mor til H