Eget værelse? - 17 mdr.

5. september 2023

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Eget værelse? - 17 mdr.

Kære Helen

Jeg er simpelthen nødt til endnu engang at spørge om dine råd og erfaringer, for vi er ikke enige herhjemme om, hvordan vi gør tingene bedst. :)

H sover lige nu inde hos os i sin egen seng, og han sover fint, ofte natten igennem (når der ikke lige er en tand eller andet der 'driller', og selv dér sover han egentlig ok). Han vågner ofte lidt, når vi går i seng, og skal lige have hjælp til at blive puttet igen, så jeg er ikke i tvivl om, at han bemærker, om vi er der eller ej.

Hans far synes, at det er ved at være tid til at komme på eget værelse. Han vil gerne have soveværelset for sig selv, og mener også, at vi vækker H. For eksempel hvis én af os hoster eller snorker - det er sket et par gange, at H er vågnet af det.

Jeg synes, selvfølgelig, at det er rigtig hyggeligt, at han sover inde hos os, og jeg føler mig ikke helt klar til, at han skal ud af soveværelset. Men måske bliver jeg aldrig nogensinde helt 'klar' til det, og måske er det mere mit behov end H's. :)

Jeg synes dog nogen gange det virker som om, at han sover mindre uroligt når først vi er kommet i seng. Så måske er ...

Annonce

... han stadig mere tryg ved vores tilstedeværelse, det er svært at vide.

Vi kender mange børn, der har sovet på eget værelse uden problemer siden de var meget mindre, men også nogle, der sover med forældrene til de er både 2 og 3 år og ældre.

Hans værelse er helt klar til at blive rykket ind på. Vi har to tremmesenge, en standard IKEA i soveværelset (som han sover i), og så en flot, dyr seng på hans værelse, som han aldrig sover i, men kun står og hopper og leger i, når vi lægger tøj sammen og lignende. Rimelig fjollet at have en god seng, vi aldrig bruger. :)

Nu er H jo snart 18 måneder, og jeg har hele tiden tænkt, at når han var blevet halvandet år, var det ved at være tid til at rykke på eget værelse. Jeg har nemlig læst et sted, at seperationsfasen generelt varer til 18 måneder.

Jeg er selv i et dilemma omkring, hvad der er bedst at gøre. Selvom det naturligvis er forskelligt fra barn til barn, vil jeg gerne høre, hvad du tænker om at rykke børn på eget værelse, hvornår det er bedst, og måske også et par gode råd til, hvordan man gør det, når vi kommer dertil. :)

Mange hilsner,
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder