Brev:
Baby på 4 mdr. sover pludselig dårligt
23. august 2023
Alder:
4 mdr.
Baby på 4 mdr. sover pludselig dårligt
Hej Helen,
Jeg har en datter på 4,5 måned (fra 13. April 23).
Vi startede ud med kolik, som vendte da hun blev 3 måneder. Efterfølgende har vi haft en dejlig glad pige, som sov godt 9/10 dage.
Hun bliver lige nu puttet i sin slyngevugge om aftenen, hvor hun startede med at sove et stræk på 5 timer, så 6 timer og i en lang periode var vi helt oppe på 8-9 timer i et stræk om natten. Så kom hun op til mig, fik mad og sov altid videre til 8-9 tiden om morgenen. Så virkelig luksus. Noget helt andet end min store pige, der ikke sov igennem, altså 5 timer i stræk, før hun blev ihvertfald 1,5 år.
Jeg kan huske fra hende at søvnen også ændrede sig omkring 4 måneders alderen. Jeg havde nok bare håbet at lillesøster havde et bedre udgangspunkt og det dermed ikke rigtig blev så slemt….
Hun er begyndt at sove maks 3,5 time inden hun skal op til mig…. Derefter er noget rod og hun ligge typisk vågen i to timer omkring 3-5-6 tiden. Jeg har altid holdt på, at det er nat indtil minimum 6.30. Så jeg lader hende egentlig ligge, men jeg får ikke sovet.
Selvom der er det her 4 Month Sleep regression, kan jeg så ikke gøre noget for at vende det? Jeg mener at jeg med min store pige, trak hendes lur med 15 minutter hver dag og på en eller anden måde, fik det hende til at sove længere om morgenen. “Problemet” her er bare, at jeg ikke betegner det som lur endnu, når det egentlig er nat. Det plejer at virke at svøbe hende og så tage hende op i mine arme og siddende vugge hende tilbage i søvn.
Men jeg har brug for at vide at det vender igen? Vores store pige sover stadigvæk ikke fantastisk, men med hende var vi igennem et kæmpe mareridt i virkelig lang tid, hvor vi levede på 2 timers søvn om natten. Jeg kan mærke at jeg er bange for, at det samme sker igen.
Jeg vil virkelig gerne have lillesøster til at sove godt igen, og håber sådan du har nogle råd. Jeg vænner mig alt for hurtigt til at sove godt om natten :-))).
Med venlig hilsen
Emma