Baby på 4 mdr. sover pludselig dårligt

23. august 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Baby på 4 mdr. sover pludselig dårligt

Hej Helen,

Jeg har en datter på 4,5 måned (fra 13. April 23).

Vi startede ud med kolik, som vendte da hun blev 3 måneder. Efterfølgende har vi haft en dejlig glad pige, som sov godt 9/10 dage.

Hun bliver lige nu puttet i sin slyngevugge om aftenen, hvor hun startede med at sove et stræk på 5 timer, så 6 timer og i en lang periode var vi helt oppe på 8-9 timer i et stræk om natten. Så kom hun op til mig, fik mad og sov altid videre til 8-9 tiden om morgenen. Så virkelig luksus. Noget helt andet end min store pige, der ikke sov igennem, altså 5 timer i stræk, før hun blev ihvertfald 1,5 år.

Jeg kan huske fra hende at søvnen også ændrede sig omkring 4 måneders alderen. Jeg havde nok bare håbet at lillesøster havde et bedre udgangspunkt og det dermed ikke rigtig blev så slemt….

Hun er begyndt at sove maks 3,5 time inden hun skal op til mig…. Derefter er noget rod og hun ligge typisk vågen i to timer omkring 3-5-6 tiden. Jeg har altid holdt på, at det er nat ...

Annonce

... indtil minimum 6.30. Så jeg lader hende egentlig ligge, men jeg får ikke sovet.

Selvom der er det her 4 Month Sleep regression, kan jeg så ikke gøre noget for at vende det? Jeg mener at jeg med min store pige, trak hendes lur med 15 minutter hver dag og på en eller anden måde, fik det hende til at sove længere om morgenen. “Problemet” her er bare, at jeg ikke betegner det som lur endnu, når det egentlig er nat. Det plejer at virke at svøbe hende og så tage hende op i mine arme og siddende vugge hende tilbage i søvn.

Men jeg har brug for at vide at det vender igen? Vores store pige sover stadigvæk ikke fantastisk, men med hende var vi igennem et kæmpe mareridt i virkelig lang tid, hvor vi levede på 2 timers søvn om natten. Jeg kan mærke at jeg er bange for, at det samme sker igen.

Jeg vil virkelig gerne have lillesøster til at sove godt igen, og håber sådan du har nogle råd. Jeg vænner mig alt for hurtigt til at sove godt om natten :-))).

Med venlig hilsen
Emma

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet