Hvorfor vil han ikke sove alene?

30. januar 2023

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Hvorfor vil han ikke sove alene?

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for hjælp og råd til min søns søvn, som ikke fungerer optimalt. Vores behov er, at han på sigt kan sove i sin egen seng på eget værelse hele natten med få opvågninger. Jeg er bange for at skabe dårlige vaner, og jeg føler mig lidt alene herhjemme med situationen, fordi min mand og jeg er uenige om, hvad der er den rigtige tilgang.

Jeg prøver at opridse vores historik kort: Min søn har siden fødslen ikke været et sove-barn. Han kæmper ligesom imod søvnen, selvom han er træt - og det har både været ift. lur og aftenputning. I dag fungerer dagslurene, hvor han hurtigt falder i søvn og altid sover udenfor i sin klapvogn. Vi har ikke noget skema som sådan for dagen, fordi det er forskelligt fra dag til dag, hvad tid han vågner, hvilket påvirker resten af dagens søvn. Jeg prøver at opridse cirka, hvordan det kan se ud:

6/7: Han vågner, tumler lidt rundt og får havregrød en halv times tid senere
Cirka 2,5-3 timer senere er han klar til en lur.
Hans lur varer alt fra 30 min - 2,5 timer. Alt efter hvornår han vågner, får han muligvis en lur mere.
Han får frokost
Senest kl. 15 skal han vågne fra sidste lur (vi har en "regel" om, at han skal ligge i sin seng cirka 5 timer efter sidste lur)
Fra 15-19: Vi leger, går tur, spiser snacks og spiser aftensmad cirka 17:30/18
19/19:30: vi går i gang med putteritualet, som er et varmt bad og tandbørstning, læsning på skødet, han lægges i sin egen seng på eget værelse med en flaske MME (han ammer ikke mere) og vi lytter til rolig musik eller white noise. Når flasken er tom, får han sin sut og jeg nusser ham på ryggen. Nogle gange bliver han liggende og andre gange rejser han sig eller tumler rundt i seng. Det tager oftest en time, før han overgiver sig til søvnen, hvor jeg ofte i den tid nusser ham eller synger - men jeg er på værelset, til han sover. Tænker umiddelbart at det er meget normalt med en times putning.

Herefter begynder han at vågne en gang i timen og smågræde. Vi går ind, giver ham sutten og lægger ham ned, hvor han ofte falder hurtigt i søvn igen. Det skal lige siges, at han ofte også selv tager sin sut - det virker mere til, at han har brug for hjælp til at lægge sig ned i en god stilling igen fremfor hjælp til at få sutten sutten.

Omkring kl. 00.00 vågner han mere op og stiller sig ofte op i sengen. Her er han sværere at få til at falde til ro igen, og det ender ofte ...

Annonce

... med, at vi tager ham med ind i vores seng, hvor han sover videre uden opvågninger. Jeg har læst en masse om søvncyklus hos børn, og at det er normalt, at de vågner for at tjekke, at alt er som det skal være. Men det undrer mig, at han har så svært ved at komme videre selv i søvnen. Samtidig kan jeg godt se, at hvis han falder i søvn med mig ved sin side og vågner, hvor jeg er væk, at det kan gøre ham urolig.

Vi har haft en søvnplejerske på. Hendes metode lød på, at vi skulle lade ham falde i søvn alene, og hvis han blev ked af det, skulle vi vente min. halvandet minut og så gå ind til ham igen og få ham til at falde til ro for derefter at gå ud igen. Den metode tror jeg IKKE virker på min søn. Han kan nemlig blive så dybt ulykkelig, at han kommer helt ud af en tangent og ikke kan falde til ro. Og her er min mand og jeg dybt uenige. Han mener, at det bare er brok fra vores søn og ikke ulykkelighed, og så tror han på, at vi skal have nogle hårde nætter, hvor han "lærer at trøste sig selv" alene på værelset, hvor vi går til og fra, men mit mor-hjerte kan ikke tåle, at han bliver så ulykkelig, og jeg tror ikke, at det er rette metode for vores søn.

Generelt om vores søn: Han er meget følsom og lidt genert anlagt. Han skal se folk an, inden han varmer op til dem. Det tog os 5 uger at indkøre ham i vuggestuen, fordi han var så ked af det dernede og havde behov for trygheden, hvilket gjorde at han tilknyttede sig en pædagog ad gangen. Men hvis pædagogen var væk dagen efter eller havde taget briller på, kunne det vælte korthuset. Hvis han er syg en uge og skal retur til vuggestuen, er det også en hård opstart.

Kort opsummeret: Vi har behov for, at han på sigt kan sove på sit eget værelse hele natten med færre opvågninger. Jeg føler, at vi har en puttemetode, der fungerer. Vi har en hverdag, hvor han får leget en masse, men også får plads til bare at sidde og zoome ud. Han får en masse kærlighed og nærkontakt hele tiden (og det har han også brug for) - han er et lille følsomt væsen. Jeg er bange for at give dårlige vaner og har behov for input til, hvad jeg kan gøre anderledes, for at han får en bedre søvn og føler sig tryg på sit værelse. Og har min mand ret? Skal vi bare have nogle hårde aftener fyldt med gråd, så han lærer at trøste sig selv? Jeg er et stort spørgsmålstegn og frustreret over, at der ikke sker fremskridt.

Håber meget, at du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Nikoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder