Svar: Hvorfor vil han ikke sove alene?

30. januar 2023

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kære Nikoline

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse og alle dine tanker - også omkring de uenigheder, man naturligt godt kan have som forældre :) Det er meget normalt, at mor og far ikke altid er enige om, hvad der er det rigtige at gøre alt sammen naturligt ud fra, at I begge ønsker at hjælpe jeres dreng til gode søvnvaner, men begge er i tvivl om, hvordan det gøres bedst. Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig/jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge:)

Du stiller spørgsmålet "hvorfor vil han ikke sove alene?", og jeg tænker, at flere faktorer spiller ind her - det overordnede svar er dog, at han lige nu går igennem en slags separation-gentilnærmelses-fase, som gør, at han har ekstra meget brug for jer. Især i 13-15 måneders alderen oplever man ofte, at børn har svært ved at finde ro, koble fra og falde i søvn - og også svært ved at sove sammenhængende. Og det er her vigtigt at anerkende dette udviklingstrin og give den nærhed og tryghed, som der er behov for, samtidig med at det naturligt også er godt at skabe nogle vaner og rutiner, som kan fungere for hele familien fremadrettet.

Det handler blandt andet om søvnassociationer, som er de vaner og rutiner, I giver jeres dreng i forbindelse med, at han skal sove. Der er gode og mindre gode søvnassociationer...

Gode søvnassociationer er f.eks.:

Putteklud, bamse, godnathistorie, godnatsang, beroligende ord, kærtegn..

Mindre gode søvnassociationer er f.eks:

Bryst, flaske, sut, blive vugget i søvn i favn, hoppet med på pilatesbold og lign.

Når søvnassociationer er gode, så er det fordi, de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng, og han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør jeres dreng afhængig af jer.

I skal derfor være opmærksomme på, hvor og hvordan han falder i søvn. Det er rigtig godt, at han puttes i sin egen seng og på sit eget værelse, da han så naturligt lærer at forbinde dette med søvn. Det er også rigtig godt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden eller i jeres favn. Det er de gode vaner :) Det er også helt fint, at han får en sut at falde i søvn på - men I bør dog passe på ikke at komme sutten i munden på ham, hver gang han har en opvågning. Så langt så godt :)

Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, at du sidder hos ham, når han skal sove. Det kan godt være med til at gøre ham tryg ved at overgive sig til søvnen, og du fortæller, at han altid har virket til at kæmpe mod søvnen, selvom han tydeligt har været træt. Det er rigtig godt set, for nogle børn er faktisk ængstelige ved at skulle overgive sig til søvnen. Når de mærker, at søvnen nærmer sig og roen falder over dem, så protesterer de, så begynder de at græde, og her er det rigtig vigtigt, hvordan vi som forældre reagerer. Vi kan nemlig godt komme til at signalere en uro, fordi vi bliver bekymrede, når barnet græder - og det kan være med til at forstærke barnets uro og utryghed ved søvnen.

I en sådan situation er det derfor ofte en god idé at sætte ord på situationen. Man kan f.eks. sige "jeg ved godt, det er svært, men alt er okay. Jeg er lige her, jeg passer på dig, det er okay at finde ro nu" osv. Det kan både hjælpe barnet og en selv at sætte ord på, så barnet føler sig tryg og mødt, der er styr på det. Tale med stille, lidt dyb stemme, ro på, uanset om det er til et lille barn uden egne ord, eller et barn i jeres drengs alder, der begynder at forstå mere af det talte sprog.

Det er meget vigtigt, at det at komme i seng forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, og det skal være dejligt at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Jo mere tryg barnet er ved at komme i seng, jo bedre vil barnet naturligt kunne falde i søvn, og jo bedre vil nætterne også forløbe.

Derfor er jeg ikke tilhænger af, at man går fra barnet, hvis det er ked af det. Man kan godt gå fra et barn, som hygger sig i sin seng, og som måske har brug for lidt tid til at tumle rundt og få brændt lidt overskudsenergi af, hvis barnet i øvrigt er glad og har det godt, men et barn som er ked af det, skal man lytte til, reagere på og ikke gå fra. Derfor er jeg naturligvis ked af at læse, at I har fået rådgivning om at gå fra jeres dreng, selvom han græder ulykkeligt.

Som nævnt gennemgår jeres dreng en stor udviklingsfase netop nu. Han er igang med at bevæge sig mere og mere ud i verden, tager de første skridt ud i verden på egen hånd, og i den forbindelse har han brug for at føle, at hans base er sikker, at I er der for ham. Derudover, så er de fleste børn omkring 16 måneder, før de egentlig begynder at forstå, at vi er der, selvom vi ikke kan ses. Indtil da så har de brug for at se os, for ikke at føle sig forladt og alene. Når I går fra ham, forstår han ikke, om I er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, han mærker bare, at I forsvinder - og derfor bliver han ulykkelig.

Der er naturligvis forskel på gråd. Han kan godt smågræde, som en protest mod søvnen og hvor han måske er ...

Annonce

... lidt overtræt. Her vil han ofte falde i søvn inden for få minutter, hvis man bliver siddende hos ham, holder hænderne på hans krop, synger en sang osv. Men, når han rejser sig, rækker armene op mod jer, så signalerer han "tag mig op, gå ikke fra mig", og det er vigtigt at lytte til dette og derfor blive hos ham, tage ham op, berolige og betrygge og derefter så forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen.

Det er vigtigt, at I nu kommer tilbage til at gøre ham tryg ved at sove. Hvis I gennem længere tid har praktiseret at gå fra ham, så han er blevet ulykkelig og utryg ved søvnen, så tager det naturligt tid at få ham gjort tryg igen - og derfor skal I være der.

Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, hvis det ikke fungerer at bruge en time på putning om aftenen, og det er faktisk vigtigt for både ham og jer, at putningen ikke varer så længe hver aften. Men - det handler om hans rytme, og her tænker jeg, at I også er nødt til at ændre lidt på nogle ting...

I fortæller, at han "ikke har noget skema som sådan for dagen, fordi det er forskelligt fra dag til dag, hvad tid han vågner" - og det første I bør gøre er at skabe et fast stå op tidspunkt. Det er vigtigt, at han kommer op til samme tid hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og det er vigtigt, at I forsøger at få kørt en fast rytme ind. Den faste rytme for måltider, aktiviteter og søvn vil påvirke hans indre ur - og dermed hans fornemmelse for træthed og dermed parathed til at kunne sove. Det er vigtigt for at ramme hans puttetidspunkt om aftenen og dermed vigtigt for at putningen ikke varer en time.

I skal gå ud fra, at han har behov for at sove ca. 13.5 time i døgnet. Han har stadig brug for to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Sammenlagt vil han have behov for ca. 2-3 timers dagssøvn og det vil sige, at nattesøvnen skal vare 10.5-11 timer, så han samlet når op på de ca. 13.5 time.

Mit forslag til en dagsplan, som jeg tænker kan passe både med jeres og også vuggestuens dag ser således ud:

Vågner ca. 6.30 - hvis han ikke vågner af sig selv, så vækker I ham stille og roligt.

Morgen 7: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 9, sover måske en time her...

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, frikadelle (kød/fiskedelle), ½ hårdkogt æg, lidt pasta eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.. Vand eller letmælk af kop

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til middagslur - tidspunktet vil naturligt variere efter, hvor lang formiddagsluren har været. Sover måske 1.5-2 timer her..

Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt. Evt. lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Før aftensmad: Tilbydes lidt gnavegrønt og vand

Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, hapsere og større stykker, men også stadig mos. Frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt babymassage osv.

Tilbydes en godnatgrød, banan eller lignende ca. kl. 19.30 og får herefter børstet tænder.

Puttes til natten ca. kl 19.45-20 - får lige nu flaske her, men denne skal stille og roligt trappes ud, lige nu er den dog god at have :)

Hvis han sover mere end f.eks. 2.5 time samlet om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere - og modsat, hvis han sover mindre, så vil nattesøvnen være lidt længere, men jeg håber at min dagsplan giver lidt idé til, hvordan jeg tænker, at rytmen kan skrues sammen - og lykkes for jer, da jeg naturligt har taget udgangspunkt i jeres nuværende angivne tider:)

Så for at opsummere: Jeres dreng kan godt lære at sove på eget værelse og i egen seng. Jeres putterutiner med læsning på skødet, flaske, nussen på ryggen, kærtegn, musik osv. lyder rigtig fint. Det må I gerne holde fast i. Det kunne være en god idé at introducere en puttebamse, fordi den kan fungere som substitut for jer fremadrettet - den er en god søvnassociation.

Det er vigtigt, at han gøres tryg ved at skulle sove, så det forbindes med noget dejligt og rart at komme i seng. Derfor er det vigtigt, at I lige nu sidder hos ham, og han ikke længere græder sig i søvn. Det er vigtigt at anerkende hans alder og den udvikling, som han går igennem, så han ikke føler sig alene og forladt.

Det er vigtigt, at I nu arbejder bevidst på at skabe en fast dagsplan og rytme, så hver dag ligner hinanden, hvad angår tidspunkter for mad, aktiviteter og søvn. Det er vigtigt, at I får indstillet hans indre ur, så han føler sig parat til at blive puttet om aftenen, når I putter ham og derfor kan falde lettere og mere roligt i søvn. Han skal sandsynligvis puttes lidt senere, end tilfældet er lige nu jf. mit forslag til dagsplan:)

Jeg håber, at dette hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.