Lillesøsters nattesøvn - 13 mdr.

18. januar 2023

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Lillesøsters nattesøvn - 13 mdr.

Hej Helen,

Vi fik sidste år svar på et spørgsmål vedr. putning af vores søn – det virkede fantastisk, og han går nu faktisk selv i seng.

Vi har dog et nyt spørgsmål vedr. vores datter. Hun er snart 13 måneder (31 januar), og er en glad og frisk pige. Hun gik allerede da hun var 11 måneder, og er meget motorisk aktiv og meget social og snaksagelig.

Hun er begyndt i dagpleje, indkøring startede i november, og hun startede op med 2 uger fulde uger i december, og ellers først kommet i gang ordentligt fra Januar, efter juleferien. Hun sover ingen formiddagslur, kun middagslur fra klokken 11:30/12, og der er ingen problemer for hende med at være vågen dertil. Hun sover så 2,5-3 timers middagslur, og er vågen indtil 19:30, hvor hun bliver puttet.

Jeg har fuldammet hende, og har indtil den 14 december, ammet hende til og om natten. Putningen har faktisk fungeret rundt om dette. Fra den 14 december tager min mand over, og hun bliver vugget i søvn – sover inden for 2 minutter. Hun starter så med at sove igennem, og gjorde dette indtil den 24 december, og siden da er hun vågnet flere gange om natten. Hun er ikke sulten eller tørstig når hun vågner, hun vågner og sætter sig op – når vi tager hende op lukker hun øjnene med det samme og sover videre.
Enten vil hun ligge ved vores skulder, og så holder hun MEGET fast rundt om os, eller også sover hun i armene med en hånd på vores kind.

Hun bruger ikke sut – har aldrig gjort det, og er ikke interesseret i nogen. Vores store dreng havde en nusseklud, som han var og stadig er meget glad for. Hun har 2, en i barnevognen og en i sengen. Hun er ikke interesseret i nogen af dem – selvom jeg har sovet med dem.

Vi putter hende klokken 19:30, inden da børster vi tænder og giver hende noget natgrød eller en banan og vand. Så vugger vi hende og synger, og ligger hende når hun sover. Hun ligger sig med det samme om på siden eller maven – det har hun altid gjort. Nogen nætter vågner hun klokken 22, 01 og 03. Andre kun 01 og så igen 05. Hun har egentligt altid sovet længe og ”Videre ved mig” fra klokken 05, da jeg ammede. Nu vil hun umiddelbart gerne op mellem 05 og 05:30 – ...

Annonce

... hvilket passer helt fint ind i vores hjem.

Jeg kan være bange for at hun bruger os som nusseklud/tryghed. For putter vi hende i vores seng klokken 19:30/20:00, så sover hun hele natten ved os. Vågner klokken 05 – og fred være med det. Men hun sover hele natten, og det gør jo noget godt ved vores nattesøvn. Omvendt så sover jeg bare bedst når hun sover i hendes egen seng. Hun har altid sovet i hendes egen seng, men jeg tog hende ofte ind ved 3-4 tiden. Hun sov i bedside indtil hun var 7 måneder, og kom derefter ind på eget værelse, og så ammede jeg hende derinde om natten. Hun har ikke virket utryg ved hendes egen seng før.

I november var jeg ved ørelæge med hende, da hun siden sommer har virket ked af at ligge ned. Der er påvist væske på hendes venstre øre, men vi skal vente til februar, før vi ser om der stadig er væske, og om hun skal have dræn. Men hun har jo sovet hele natten i december, så jeg tvivler på at det er der problematikken er. Jeg fik det undersøgt ved ørelægen, fordi hver gang jeg lagde hende ned i barnevogn, blev hun ked af det. Det gør hun stadig, men ofte falder hun bare i søvn inden der er gået 5 sekunder.

Hun er god til at falde i søvn. Hun er også god til at sove videre om natten, hun vågner ikke og pludre. Vi skal bare ind og tage hende op og sidde lidt med en sovende pige, før vi kan lægge hende igen. Men vores søvn bliver jo afbrudt – hendes søvn gør jo også.

Da vores dreng var 15 måneder, cirka, begyndte vi med at vi lagde ham i sengen, sagde godnat og gik ud. Han snakkede bare videre, og legede lidt med nogen bamser eller nogen gange med en bil. Før det havde vi altid vugget ham i søvn, og han sov gennem hele natten fra den dag jeg stoppede med at amme. Han brugte også hans nusseklud.

Vi har forsøgt at gøre det med vores datter, men med det samme vi sætter hende ned i sengen bliver hun ulykkelig, og vil op igen. Vi vil gerne ud af noget som kan blive en negativ spiral, med at vugge hende, at hun bruger os som nusseklud. Omvendt virker hun ulykkelig og utryg, og sover hele natten igennem inde hos os – og så får vi jo en slags nattesøvn. Hvad vil du foreslå vi kan gøre?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor