Brev:
Tvillinger, udfordringer med putning og opvågninger
27. september 2021
Alder:
14 mdr.
Tvillinger, udfordringer med putning og opvågninger
Hej Helen
Langt brev herfra.
Vi har ramt nye variation af natte udfordringer herhjemme, som vi håber du kan give et bud på hvad vi kan stille op og måske guide os.
Vi står i en situation i øjeblikket hvor begge børn fortrække mig, prima ved opvågninger efter godnat tid, og ikke stopper med at græder før jeg kommer. Dette giver hele familien ikke mange timers søvn, da jeg jo kun kan være et sted af gange - hvad jo er noget rod.
Vi har før haft mor-perioder, men prima på skift eller kun ved putning, og derfor kunne løses ved jeg bare gjorde det på skift - bum, så det løst.
Men nu har det hele taget en ny drejning, og vi kan se det slet ikke er holdbart på flere punkter. Og vi tænker at måske er det tid til at sætte en streg, da det her jo bestemt ikke fungere for nogle. De er to og der er bare nogle begrænsninger for de muligheder vi kan. Skriver jeg, imens jeg tænker, at jeg synes det er hårdt at jeg ikke kan være begge steder på en gang og give dem det og den tid de har brug for, for selv at når der til.
Men tænker også det kan blive hårdt nu, hvad det jo alligevel er, men måske være en investering i vores familie liv, at vi begge kan være på banen som forældre ved putning og nætter også, ogsp fremadrettet. Og selvom jeg så inderligt gerne vil give dem den tryghed jeg kan give dem, især i øjeblikket, kan jeg jo bare ikke være begge steder - og det må vi jo forholde os til, at sådan er det.
Og at far jo også kan give tryghed også om natten, og også ønsker at kunne hjælpe dem, det ville være dejligt for alle - Og de har jo haft det fint med det før.
De sover på hver deres værelse med en voksen hver, da de vækker hinanden og stadigvæk er for krævende om natten, til at andet giver mening.
Vi går i seng samtidig som dem, da de altid har været 35min børn, og har haft brug for hjælp til at komme videre i søvnen - og ellers er de vågnet op, ikke har haft et hyr med at få dem til at sove igen.
Da de har haft en periode hvor de faktisk sov bedre, har vi selvfølgelig afprøvet at rykke ud af værelset og ligge på en madras i gangen, men da alt nu er forværret med søvnen igen, går det ikke.
Vi har også afprøvet at jeg har tage begge børn, da det har kunne lade sig gøre før, men det ender kun endnu værre og det hele ender med at køre i ring hvor alle ender med at være vågne samtidig.
Vores ene pige N, finder oftes hurtig ro igen, efter hun opdager det er mig der er ved siden af, og modsat hvis det ikke er mig - men kræver meget sjældent at jeg er nødt til at tage hende op, så længe det bare er mig. Hun sover i sin egen seng op til min.
Og ofte har far sove der også, men hun har krævet mig ved putning de senere uger, og sådan er det så blevet.
Så den prima udfordring med hende iøjeblikket, er at hun bare helst vil mig, og andre ikke kan hjælpe. Og det nu også er blevet sådan om natten, hvad er en nyere ting. Hvad give problemer når søster har en periode hvor hun også har lidt ekstra behov for mig.
N har altid haft mig som sin prima præference omkring putning, dog har der for nydeligt været i en god perioder hvor både far og farmor fint har fået lov også. Så det kan lade sig gøre.
Vores anden datter E er lidt mere udfordrende, som kræver at man går rundt med hende, meget gerne i ringslynge, eller sidder og hopper med hende, hvad hun kun vil have mig til, eller endnu bedre, så fungere slyngevugge for det meste, udover hvis hun er blevet for sur og vågen. Men de er så store, så vi vil ikke have de sover i slyngevuggen, så vi bruger den som et par ekstra arme, så den vugger hende i søvn, fortæller vi hende at nu kommer hun op og over i egen seng, hvad har fungeret før hen når hun har haft dumme nætter.
Men hun er begyndt at have meget urolige nætter og vågner ofte op og hun skælder rigtig ud, græder og hun stopper ikke.
Vi har prøvet at blive liggende i senge med hende og bare nusse, synge, holde i hånd mm. Men selv efter flere timer, skælde hun ud og græder nærmest uden pauser - det er brutalt. Og hvis hun først vågner rigtig op, er det noget af en kamp for hun er rigtig sur, og hvergang hun bliver lagt i sengen, ligger hun uroligt og vågner op igen. Hun har alle dage sovet dårligere, men det er helt galt i øjeblikket.
De senere aftner/nætter har hun været så ked at vi har måtte tage hende op flere gange igennem både aften og natten, det plejer vi slet ikke. En sut og lidt nus har været nok.
Og da far ikke har duet, har jeg måtte løbe fra værelse til værelse igennem det meste af aften og natten når far efter flere timers forsøg, må sige, det er bare ikke mig de har behov for - hvad både er hårdt for børnene og os, for jeg kan ikke være begge steder, og hvis vi alle sover sammen, er alle også kede og vågne.
Åhhh så hvad gør man?
Det er jo to forskellige udfordringer i samme dilemma.
Kan man “lærer” børnene selvom de er så små, at far altså også duer? Og hvordan gør man i så fald, de giver jo ikke sådan lige op. I nat gav far op kl 1, og jeg fik hende til at sove 1,5time efter, men fandt hurtig roen hos mig, imens jeg gik rundt i ringslyngen med hende. Hun vejer 14kg, så synes det var nået hårdt.
Eller hvad er alternativet?
For alle andre tidspunkter er far jo lige så god og pigerne vil ham lige så gerne.
Og desuden er han der næsten lige så meget som mig, er der når pigerne kommer hjem fra DP, trøster, giver mad, skifter, børster tænker, går tur osv. osv.
Vi tænker jo det er en fase, der sker meget i deres udvikling mm. Men ændre ikke på udfordringen med at kunne give dem begge roen og trygheden til at komme igennem det. Og ikke ender med to trætte og kede piger, og forældre der løber rundt om sig selv.
Lidt info:
Pigerne er nu 14md. De trives og er oftes glad og laver masser af sjov og ballade i løbet af dagen, ifht de nætter vi har, er vi faktisk overrasket over deres humør.
De spiser forsat godt, de er aktive i løbet af dagen, de er begyndt at være gode til at går rundt om alt og stå frit i korte perioder, de sover mellem 1-2lure. 2lur er begyndt at blive udfordrende, og ligger nogle gange en smule for sent, ifht hvornår de både plejer og er trætte om aften. Men sådan er overgangen nok lidt.
De har førhen fået lidt banan og flaske til natten, men de da de i en længere periode ikke var interesseret, har vi fjernet begge dele, først flasken og så bananen. Det har de været fine med, da de jo også selv har sagt fra. De får dog en tår vand af kop inden senge tid, og falder stadigvæk søvn i vores arme. De sover på hver deres værelse med en voksen hver, da de vækker hinanden og stadigvæk er for urolige og vågner for meget op, når vi ikke er der på det rette tidspunkt.
Vi har haft en bedre periode hvor vi begge har kunne putter børnene, og de har taget længere nattestræk uden den store hjælp. Men sådan vare det ikke ved, nu er der bål og brand, og ikke mange timers søvn for nogle.
Vi har en plan om at begge børn skal både puttes og sove i helt egen seng og værelse med tiden, men en udfordring af gangen😄
De skal siges at N falder fint i søvn til godnatputning hos mig, og E fin hos sin far, farmor eller mig. Udfordringen komme at de vågner op, og vi så har ballade som vi umuligt kan løse når begge piger kræver mig.
Oprids på pigernes dag:
Kl. 6/6:30 Godmorgen
Kl. 7 Grød
Kl. 9:30 Formiddags snack
Kl. 10:00 Lur (sover 1,5 - 2timer, noglegange 2,5time, men ikke så ofte endnu)
Kl. 12:00 Frokost
Kl. 14:00 Lidt frugt
Kl. 14:30/15:00 *Lur (ofte bare 30min, noglegange 1time - på an med første lur. Denne lur er ofte udfordrende, og over lidt ro, men nogle dage har de stadigvæk behov for den)
Kl. 15:30 Eftermiddags Snack
Kl. 17:30 Aftensmad
Kl. 18:30 Starter putte ritual
Kl. 19:00 eller 19:30 (på an om de har sover eftermiddags lur) Puttes til natten.
En anden ting er, at når de jo ikke får sovet om natten. Hvor længe skal de så have lov til at sove om morgen? Normalt da de sov fint, bliv de lagt 19:00/30 og sov til 6:00/7:00ish.
Men når de ikke har sovet om natten kan klokken jo godt blive +7-8stykker før de så er oppe.
Håber du kan finde hoved og hale i mit lange brev. Og guide os til hvad du udmeldbart tænker vi kan gribe det an. For vi ser ikke den nuværende situation som en mulighed, men er også svært at se hvad vi ellers kan gøre, så pigerne får den tryghed de har brug for, men har både far og mor kan være på banen.
Med venlig hilsen
N & Es forældre