Svar: Tvillinger, udfordringer med putning og opvågninger
27. september 2021
Alder:
14 mdr.
Kære N & Es forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres døtre og sovearrangementer og alle jeres tanker omkring det :) Jeg tror desværre ikke, at jeg kan give jer den gyldne løsning og fortælle jer præcis, hvilken knap I skal trykke på, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.
Det er korrekt, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med pigerne nu. Netop i 13-15 måneders alderen kan man tale om en slags separation-gentilnærmelses-fase, som ofte hænger sammen med, at de i denne alder begynder at gå mere selvstændigt omkring og derfor oplever mere og mere af verden på egen hånd. Det betyder ofte, at de kan virke meget klyngende, have brug for ekstra fysisk kontakt, men når man tager dem op, vil knuse og kramme, så vil de hurtigt ned igen, skubber dig fra sig og har så alligevel lyst til at prøve lidt selv. Det er sådan en slags "jeg vil have min mor (eller far), jeg vil prøve selv" alder, og det er naturligt vigtigt at imødekomme dette.
Samtidig er børn ofte omkring 16 måneder, før de rigtigt begynder at forstå, at vi ikke er forsvundet, selvom vi er ude af syne. Indtil da kan de godt blive urolige, føle sig forladt osv. når vi forældre går fra dem. De forstår ikke, at vi kun er væk i få minutter og ikke i timer eller i flere dage. Og det kan også gøre dem ekstra tryghedssøgende og gøre, at de viser ekstra stort behov for tæt fysisk kontakt.
Jeg tænker derfor at deres alder, udvikling osv. naturligt er med til at forklare, hvorfor de lige nu søger mor ekstra meget og nogle gange måske afviser far. Men, når det er sagt, så lyder det dog også som om, at far faktisk godt kan bruges - I skriver i hvert fald, at far fint putter E om aftenen, far er en stor og naturlig del af deres hverdag og deltager både i spisning, mad, leg osv. I deles faktisk rigtig meget omkring opgaverne - og det er super godt, vigtigt og guld værd! Og så fortæller I faktisk også, at selvom mor kommer og tager sig af E i løbet af natten, så går der alligevel 1.5 time før E atter sover. Så det er ikke fordi at mor med det samme løser den udfordring der er...
Og så er spørgsmålet jo, hvad er det egentlig for udfordringer I har.. Og her tænker jeg flere ting, men den største udfordring er nok, at I har valgt at sove sammen med pigerne hver især. Mor sover med N og far sover med E. Jeg forstår godt bevæggrundende for dette, men det gør naturligt, at pigerne er afhængige af at sove tæt sammen med mor eller far, for at kunne sove. De har ikke lært at sove alene - som egentlig er det I ønsker at lære dem. Og det kan de ikke pludselig lære fra den ene dag til den anden...
Hvis I gerne vil lære dem at blive "puttet og sove i egen seng og værelse med tiden", som I skriver, så er det vigtigt, at de lærer at forbinde deres seng med stedet, hvor de skal sove. Ligesom det er vigtigt, at I gradvist øver at øge afstanden mellem jer. Det kan f.eks. gøres ved, at hvor I lige nu ligger sammen med dem, når de skal sove, så begynder I at sætte jer op ved siden af dem - så de ligger, og I sidder. I må gerne indføre en puttebamse, puttekllud, slaskedukke eller lignende. I må gerne synge godnatsang og også indføre en godnathistorie mm - så I fremadrettet får skabt et ritual, hvor de lærer at falde i søvn liggende ved siden af jer og med en bamse, klud, godnatsang og historie - fordi dette ritual også vil kunne fungere, når de ligger i deres tremmeseng og på eget værelse.
Det ritual I har lige nu lærer dem ikke det, som egentlig er jeres mål, og samtidig gør det dem naturligt afhængige af jer, når de skal sove - og for at de kan sove igennem hele natten. Og lige nu er det så især mor, som efterspørges om natten, og du kan af gode grunde ikke være begge steder. Så løsningen med at I sover sammen, som I gør, fungerer altså ikke nu og vil heller ikke fungere på sigt, med det mål I har...
Hvad I vil gøre, for at nå dette mål er jo helt individuelt og må vurderes i forhold til, hvad I har overskud til og mener vil kunne fungere bedst for jer alle fire. Der er naturligt forskellige løsningsmulighedere.
En løsning kunne være, at I droppede planen om at de i nærmeste fremtid skal kunne sove alene på eget værelse og i stedet tog konsekvensen og valgte samsovning - hvor I alle 4 sover i én ekstra stor seng. Det vil gøre, at pigerne stadig føler sig trygge om natten, og du vil undgå at rende frem og tilbage flere gange, ligesom far vil kunne undgå følelsen af at han bliver afvist, som naturligt ikke er rar.
Denne metode kan evt. udvides ved, at I så skiftes til at være hos dem, når de skal sove, så I ikke begge er der, men hver anden aften er det mor og hver anden aften er det far, som putter. Netop for at give plads til, at I begge selvfølgelig kan putte dem. Fordelen er også, at pigerne faktisk lærer at sove i samme rum, hvilket godt på sigt kan være en fordel, fordi de jo vil have hinanden og dermed ikke sove alene, så i stedet for at de har mor eller far hos sig, så har de søster...
Samtidig med at I skiftes til at være hos dem, så indføres nye putteritualer med putteklud, bamse, sang og godnathistorie - Og skridtet derefter kan så være at indføre putning i egen seng, men hvor I så stadig skiftes til at være der, putte, synge, læse.
Der er naturligt også den mulighed, at I vælger at bibeholde nuværende løsning, hvor I forældre sover hver for sig og med en datter hver - og hvor I ikke ændrer noget, men lader det være som det er og accepterer, at mor så nogle gange må "rende rundt" om natten. Løsningen kunne også være, at I måske øver at kunne gå fra pigerne, så de gradvist vænnes til at de godt kan sove alene, ligesom I kunne øve, at det så nogle gange er mor der er der og andre gange far, hvis de vågner og har brug for trøst og ro om natten.
Sover de på samme værelse og har de lært at sove i hver deres tremmeseng, vil I på dette tidspunkt kunne placere en stol mellem sengene og skiftes til på den måde at sidde hos dem, læse historie osv. så ritualet er som det plejer at være. Har de lært at sove i hver deres tremmeseng, vil I også kunne putte dem i hver deres værelse og sidde hos dem hver især...
Det kan godt være en idé at I allerede under putning skiftes til at være der, så det ikke altid er mor der putter N og far der putter E, men så I hver anden aften skiftes. Netop for at lære pigernes, at I begge to naturligt kan putte. I kan her vurdere, om det vil være bedst, at det så også er den samme af jer, som beroliger og betrygger i løbet af natten, hvis der er behov for det, eller om det måske skal være den modsatte af den, som har puttet. Netop fordi pigerne på denne måde oplever at blive puttet og hjulpet af jer begge to.
Det er generelt en god idé, hvis både mor og far viser sig og I begge siger godnat. Netop fordi de stadig har en alder, hvor de har svært ved at forstå, hvor I er, når de ikke kan se jer, så er det vigtigt, at de ikke oplever, at den ene af jer pludselig forsvinder. Det vil virke mærkeligt og utrygt på dem. Derfor er det ofte en god idé, hvis I skiftes til at gå til og fra, så de faktisk siger godnat til jer begge og oplever, at I begge stadig er der. Jeg kan derfor ikke lade være med at tænke på, at det måske vil give mere ro, hvis far f.eks. putter E og mor så kommer ind og beroliger og betrygger - og modsat med N - hvis mor putter N, så er det far som kommer ind og beroliger og betrygger.. så de mærker, at I begge er der for dem.
Den løsning vil naturligt igen kræve, at I øver ikke længere at ligge tæt med dem, men netop øver at I godt kan gå kortvarigt fra dem, og de så selv skal lære at falde i søvn - og her introducere bamse, putteklud osv. som alternativ til jeres favn. Det kan i princippet også være en af jeres aflagte t-shirt, hvis de kender den og det kan give ekstra ro netop at have noget af jeres tæt på....
Med hensyn til stå op tidspunkt og hvor længe I skal lade dem sove, så synes jeg umiddelbart, at det lyder fint at lade dem sove til ca 7.30, hvis de nogle nætter har været meget vågne, og de tydeligt har brug for den søvn. Når det så er sagt, så afhænger det dog af, hvordan de så sover i løbet af dagen. Jeg tænker umiddelbart, at de lettere vil kunne nøjes med én lur dagligt, hvis de har sovet lidt længere om morgenen, hvilket godt kan være en fordel i forhold til at få dem i seng omkring kl 19.30. Deres samlede søvnbehov er 13.5-14 timer i døgnet, og det betyder, at hvis de f.eks. sover fra 19.30 til 07.30 og dermed 12 timer om natten, så vil det være meget fint med 1.5-2 timers middagslur midt på dagen. Sover de en længere lur eller sover de en ekstra lur i løbet af dagen, så dagssøvnen bliver længere, så vil deres puttetidspunkt om aftenen naturligt godt kunne rykke sig og skulle ligge senere.
Samtidig skal I være opmærksomme på, om de nogle gange powernapper sidst på dagen f.eks. når I henter dem fra dagpleje, da den søvn som ligger her godt kan "æde" af nattesøvnen. En lur sidst på dagen kan derfor være med til at forklare, hvorfor de nogle gange har en vågen periode på 1-1.5 time om natten. Det er derfor bedre, at de sover det længere om morgenen og så kan nøjes med en god lang middagslur, end at I vækker dem så tidligt, at de ikke kan holde sig igennem eftermiddagen og ender med at powernappe der.
Hvis de f.eks. sover til 7.30, så vil de måske kunne nøjes med en lidt længere middagslur, som ligger mellem 12-14 og vil så derefter kunne holde sig vågen til de skal puttes om aftenen omkring kl 19.30.. og hele dagens rytme vil naturligt også spille ind på nattens forløb. Og som jeg læser jeres brev, så behøver de ikke blive vækket om morgenen kl 06-06.30, hvis de sover godt der.. :)
Jeg håber, I kan bruge mine tanker lidt videre, og at det giver lidt idé til, hvordan I fortsat kan give pigerne den tryghed, som de naturligt har behov for, men også kan begynde at arbejde på lidt nye vaner og rutiner, som på sigt kan fungere for jer alle :)
Rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske