Brev:
Svær putning
26. september 2021
Alder:
4 mdr.
Svær putning
Hej Helen
Jeg vil så gerne at min dreng har nogle hyggelige, genkendelige putninger, ligesom sin storebror
Min dreng er nu 4 mdr korrigeret (termin 6. juni. Født 2. maj).
Vi har sjældent kunne putte ham ved amning/flaske. Sådan har han været hele hans liv. Han sjatspiser og det virker umuligt at komme ud af: Jeg kan ikke få ham til at spise mere hverken bryst eller flaske. Og jeg kan heller ikke trække den.
I starten var mit nedløb et problem. Med et gavmildt bryst og et trægt, afviste han det træge, og nu har jeg kun det gavmilde tilbage. Nedløbet kommer ret hurtigt, men så er det som om han dovner derefter, og derfor er der såvidt jeg kan høre kun et nedløb. Han virker mæt/tilfreds når han slipper. Efter bøvs tilbyder jeg altid igen, men han vil ikke. Hvis jeg prøver for meget bider han, så jeg ikke er i tvivl om at han ikke gider spise mere. Efter amning er han ofte energisk og glad i et lille stykke tid.
Han har en til to meget pludselige, HYSTERISKE skrigeture ved hvert vågenstræk. Et vågenstræk er typisk 2 timer. Kun amning hjælper. Den sidste skrigetur plejer at være den vi så ender med at putte på, da vi tolker den som at han er træt/overtræt. Det er også det eneste, der med tålmodighed virker. Alt andet giver højere skrig.
Skrigeriet kan både starte inden vi bevæger os mod soveværelset, og når jeg så tænker at jeg vil undgå at komme for sent igang, så starter skrigeriet så straks jeg træder ind i soveværelset.
Putninger er sjældent nemme og sjældent uden masser af skrig. Vi kan ikke lykkes med at finde noget, han ligeså hyggeligt kan falde i søvn med. Han tager ikke sut. Han bliver frustreret på sutteklud, og i vores arme skriger han op til søvnen. Han vil ikke svøbes, vil ikke barnevogn, vikle, bæresele eller slyngvugge hverken med eller uden motor. Nu har vi kørt samme rutine til natten hele hans liv, skifte, soveværelset, mad, vugge, synge og så lægge når han sover. Men han skriger sig igennem det. Indtil for ca en måned siden blev han svøbt og nu har tyngdedyne erstattet.
Tyngdedyne har hjulpet til at i hvert fald nogle dagslure bliver mere end 30-45 minutter.
Far lykkes nogle gange med hurtig marcheren frem og tilbage i huset, men den teknik vil jo aldrig blive til en hyggelig rutine. Der er ingen kærlig kontakt.
Nogen ideer til hvad det handler om og hvad vi kan gøre?
Hilsener