Svær putning

26. september 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Svær putning

Hej Helen

Jeg vil så gerne at min dreng har nogle hyggelige, genkendelige putninger, ligesom sin storebror

Min dreng er nu 4 mdr korrigeret (termin 6. juni. Født 2. maj).

Vi har sjældent kunne putte ham ved amning/flaske. Sådan har han været hele hans liv. Han sjatspiser og det virker umuligt at komme ud af: Jeg kan ikke få ham til at spise mere hverken bryst eller flaske. Og jeg kan heller ikke trække den.

I starten var mit nedløb et problem. Med et gavmildt bryst og et trægt, afviste han det træge, og nu har jeg kun det gavmilde tilbage. Nedløbet kommer ret hurtigt, men så er det som om han dovner derefter, og derfor er der såvidt jeg kan høre kun et nedløb. Han virker mæt/tilfreds når han slipper. Efter bøvs tilbyder jeg altid igen, men han vil ikke. Hvis jeg prøver for meget bider han, så jeg ikke er i tvivl om at han ikke gider spise mere. Efter amning er han ofte energisk og glad i et lille stykke tid.

Han har en til to meget pludselige, HYSTERISKE skrigeture ved hvert vågenstræk. Et vågenstræk er typisk 2 timer. Kun amning hjælper. Den sidste skrigetur plejer at være den vi så ender med at putte på, da vi tolker den som at han er ...

Annonce

... træt/overtræt. Det er også det eneste, der med tålmodighed virker. Alt andet giver højere skrig.

Skrigeriet kan både starte inden vi bevæger os mod soveværelset, og når jeg så tænker at jeg vil undgå at komme for sent igang, så starter skrigeriet så straks jeg træder ind i soveværelset.

Putninger er sjældent nemme og sjældent uden masser af skrig. Vi kan ikke lykkes med at finde noget, han ligeså hyggeligt kan falde i søvn med. Han tager ikke sut. Han bliver frustreret på sutteklud, og i vores arme skriger han op til søvnen. Han vil ikke svøbes, vil ikke barnevogn, vikle, bæresele eller slyngvugge hverken med eller uden motor. Nu har vi kørt samme rutine til natten hele hans liv, skifte, soveværelset, mad, vugge, synge og så lægge når han sover. Men han skriger sig igennem det. Indtil for ca en måned siden blev han svøbt og nu har tyngdedyne erstattet.

Tyngdedyne har hjulpet til at i hvert fald nogle dagslure bliver mere end 30-45 minutter.

Far lykkes nogle gange med hurtig marcheren frem og tilbage i huset, men den teknik vil jo aldrig blive til en hyggelig rutine. Der er ingen kærlig kontakt.

Nogen ideer til hvad det handler om og hvad vi kan gøre?

Hilsener

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.