Putning til nat tager pludselig 1 time

16. november 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Putning til nat tager pludselig 1 time

Hej Helen

Så er jeg på banen igen med et spørgsmål vedr. søvn og putning :)

Vores datter er nu 13 måneder (fra 1/10-19) og hun har i mange måneder nu været rigtig nem at putte til nat. Hun får sin flaske i sengen, når den er tømt rækker hun den op til os, vi siger godnat, hun lægger sig på siden og sover. Sådan har det kørt 9/10 aftener, og det har været så skønt!

Vi kører helt samme rutine, den eneste forskel nu er, at hun lægger sig om siden, og idet vi går ud af værelset vender hun rundt på ryggen og begynder at græde, og rejser sig op.

Så går vi ind, siger “du skal sove, godnat” lægger hende ned igen, forsøger at trøste i sengen og nusse hende til ro. Bliver hun rolig lister vi ud, men så har vi balladen igen, og bliver hun ikke rolig kommer hun op, og så lægger hun sig til at sove på en. Så er det så igen 50/50 om det lykkedes at lægge hende ned uden at hun vågner og græder, eller om hun vågner og starter forfra.

Det eneste der hjælper er som regel, at hun bliver så udmattet af at græde så meget, at hun til sidst går fuldstændig kold på en af os, og vi til sidst kan lægge hende ned i seng.
Hele seancen tager 1-2 timer, og det er virkelig uholdbart, og synd for hende, for hun er så træt til sidst. Indimellem får hun også kørt sig selv så meget op, at hun til sidst kaster op af gråd. :(

Lidt side info:
Hun har gået siden hun var 10 måneder, men det er nyt, at hun rejser sig i sengen. Af en eller anden grund har hun først lige luret at rejse sig her for nylig.
Ellers er hun meget motorisk dygtig.

Hun ...

Annonce

... er meget madglad og spiser godt, og spiser alt vores mad. (Hun vejer 12 kilo, så hun mangler ikke noget :))
Vi spiser aftensmad omkring 17.30 +- og omkring kl. 19 får hun aftensnack, enten en banan, havregrød eller yoghurt med havregryn.
Hun får stadig aftenflaske - 270 ml. Til at sove på.
Hun får både masser af vand i løbet af dagen, og vand og letmælk til måltider.

Hun er glad for at gå i vuggestue og trives!
Om dagen sover hun 1 lur af 2-3 timer.
Vi putter gerne 19.30, og så sover hun til 5.30-6.

For ikke ret lang tid siden puttede vi kl. 19 hver dag, men hun begyndte at stå op før 5, så vi har brugt lidt tid på at skubbe hendes puttetid, og det fungerede til sidst rigtig godt med at hun kom. I seng kl. 19.30 og så sover hun til 5.30-6 tiden.

Det skal også nævnes at hun har sovet igennem uden mad om natten siden hun var 10 måneder, men hver 3.-4. nat er vi også nødt til at give hende en flaske nu, for at få hende til at sove videre, hvilket vi også synes er ret uholdbart, i og med at vi jo gerne snart skulle helt væk fra flaske! Det virker bare helt urealistisk lige nu, at få fjernet den flaske, når hun for det første er så svær at putte, og for det andet pludselig er begyndt at efterspørge den igen om natten.

Hun bruger nusseklud og ikke sut.

Nå jeg glæder mig til at høre hvad du tænker om det hele, og forhåbenligt har du nogle råd til hvad vi kan stille op, og hvordan vi skal forholde os til det. Både at hun er så svær at putte, men også det at hun er begyndt at spise om natten igen. PFT.

Hilsen N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder