Svar: Putning til nat tager pludselig 1 time
16. november 2020
Alder:
13 mdr.
Kære N
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres datter og jeres rutiner :)
Det er et meget fint putteritual I har, det lyder så trygt og dejligt, at hun blot får sin flaske, rækker den til jer, triller om på siden og lægger sig til at sove. Og det er virkelig dejligt, at det har fungeret på denne måde - det vil være godt at komme tilbage til det.
Det er også super fint med nussekluden og det lyder som om, at hun er begyndt at tage den til sig og bruge den lidt mere bevidst. Den skal i derfor endelig holde fast i. Det er også rigtig godt, at I giver hende en godnatsnack - grøden mætter naturligt mest af de muligheder du nævner, så det kan være en god idé at holde fast i denne så mange dage som muligt, så I sikrer jer, at hun faktisk er helt mæt, når hun skal sove. Og gradvist skal mængden i flasken jo skæres ned :)
Når det er ekstra svært for hende at sove netop nu, så er det sandsynligvis, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende. Netop i 13-15 måneders alderen kan man tale om en slags separation-gentilnærmelsesfase, hvor hun på den ene side vil søge jeres fysiske kontakt ekstra meget, men på den anden side også vil forsøge sig. Så I kan godt opleve, at hun vil op, at hun klynger sig ekstra meget, og når I tager hende op, så vil hun alligevel ned, men når I sætter hende fra jer, så vil hun måske op igen. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvornår hun egentlig skal have kontakten og hvornår hun skal prøve på egen hånd - også når hun skal sove.
Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I går ud af værelset. De fleste børn er omkring 16 måneder gamle, før de begynder at forstå, at vi stadig er der, at vi sidder i sofaen i stuen, imens de ligger i deres seng, og at vi således ikke er forsvundet. Jeres datter er stadig så lille, at hun ikke ved, hvor I går hen, når I går, og derfor kan hun godt føle sig lidt forladt og alene, og derfor søge jeres nærhed og tætte kontakt ekstra - hvilket naturligt godt kan blive forstærket af at hun også er startet i vuggestue og om dagen derfor oplever, at I faktisk nogle gange ikke er der, når hun savner jer eller leder efter jer...
Derfor kan det lige nu godt være en idé, at I bliver hos hende om aftenen, når hun skal sove og I kan evt. indføre lidt godnatlæsning - en simpel bog, hvor I læser lidt op, viser hende et billeder, bladrer og læser igen, så hun på den måde kan ligge og lytte til jer og jeres stemme. Nogle børn har også glæde af at få en godnatsang, hvor I sidder med hænderne på hende, synger en sang og på den måde hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen, hvorefter I så kan liste ud... Nogle børn har glæde af at man afspiller f.eks. en godnatsang, som de så kan ligge og lytte til, når mor og far har sagt godnat og er gået ud...
Puttetidspunktet lyder helt rigtigt og det er super godt, at I har fået flyttes hendes rytme lidt, så hun kan sove lidt senere og også starte dagen lidt senere - på den måde hænger det hele noget bedre sammen for jeres familie. Godt gået! :)
Det lyder for mig som om, at det vil være en god prioritering, at I lige nu bliver hos hende lidt længere, når hun skal sove. Det er bedre, at I sidder der i 10 minutter, og hun så falder trygt i søvn, end at I går og hun rejser sig, græder, protesterer, og det hele ender med at trække ud i en time. Og I skal stadig bibeholde alt det gode, som I allerede har indført med godnatmåltid, putning og flaske, putteklud, - og så evt. indføre godnatlæsning og/eller godnatsang og se om det kan være med til at gøre, at hun så kan finde roen i sengen og blive liggende der igen, netop fordi I er der :)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske