Brev:
Korte dagslure - for kort vågentid?
21. september 2020
Alder:
5 mdr.
Korte dagslure - for kort vågentid?
Kære Helen,
Vores datter sover fortiden 4-6 lure om dagen og tænker at det er for mange daglige lure når hun nærmer sig de 6 måneder. Og jeg tror måske jeg selv er skyld i det.
Efter de første par uger efter hendes fødsel fandt hun hurtigt sin egen rytme - hun har fra starten forstået at når det var nat så sov man, kun afbrudt af at spise. Om dagen har hun fra starten konsekvent sovet kun ca 30 minutter af gangen. Først de seneste uger er hun begyndt fast at have 1 lang dagslur om dagen på 1,5-2 timer.
Jeg ligger hende til at sove til næste lur når der er gået typisk 1,5/2 timer. Hun får nu flaske udelukkende og så er vi startet op på grød. Hendes dagsrytme ser ca sådan ud (men en vis variation
06.30: vågner
Flaske lige når vi vågner.
8.00 første lur.
9.30 flaske
10.15 anden lur
11.15 grød
12.00 3. Lur
13.30 flaske
14.00 4 lur (lang)
17.00 grød/mos og evt flaske
17.30 5 lur
20.00 flaske og lagt i søvn til natten. Vågner 1. Gang pr nat og får en flaske.
Det har fungeret godt for os indtil nu at lægge hende når hun har været vågen ca 1,5 time-2 timer. Hvis vi putter hende før eller efter nogenlunde dette vågen-interval på 1,5 time er hun meget svær at få til at sove. Jeg tænker dog nu om de korte lure også kan skyldes at hun er for kort tid vågen nu hvor hun er blevet større?
Vi skal også til at finde en ny rytme nu hvor hun skal til at have mere mad. Indtil nu har hun fået mælk hver 3/4 time - typisk lige når hun vågner fra lur (undtagen den sidste flaske når hun sover til nat) og det har fungeret godt. Nu hvor hun er begyndt at få grød har vi lige skubbet flaskerne lidt så der måske er gået en ekstra time.
Hun spiser 1/2-1 dl pr gang. Hun er også begyndt at prøve at få lidt af vores mad hun selv får lov at spise med fingere, hvilket hun synes er helt fantastisk. Jeg tænker at vi også skal ændre dagsplan ift flasker (og så evt også søvn) nu hvor hun snart skal have flere måltider?
Bedste hilsner
Christine