Korte dagslure - for kort vågentid?

21. september 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Korte dagslure - for kort vågentid?

Kære Helen,

Vores datter sover fortiden 4-6 lure om dagen og tænker at det er for mange daglige lure når hun nærmer sig de 6 måneder. Og jeg tror måske jeg selv er skyld i det.

Efter de første par uger efter hendes fødsel fandt hun hurtigt sin egen rytme - hun har fra starten forstået at når det var nat så sov man, kun afbrudt af at spise. Om dagen har hun fra starten konsekvent sovet kun ca 30 minutter af gangen. Først de seneste uger er hun begyndt fast at have 1 lang dagslur om dagen på 1,5-2 timer.

Jeg ligger hende til at sove til næste lur når der er gået typisk 1,5/2 timer. Hun får nu flaske udelukkende og så er vi startet op på grød. Hendes dagsrytme ser ca sådan ud (men en vis variation

06.30: vågner
Flaske lige når vi vågner.
8.00 første lur.
9.30 flaske
10.15 anden lur
11.15 grød
12.00 3. Lur
13.30 flaske
14.00 4 lur (lang)
17.00 grød/mos og evt flaske
17.30 5 lur
20.00 flaske og lagt i søvn til natten. Vågner 1. Gang pr nat og får en ...

Annonce

... flaske.

Det har fungeret godt for os indtil nu at lægge hende når hun har været vågen ca 1,5 time-2 timer. Hvis vi putter hende før eller efter nogenlunde dette vågen-interval på 1,5 time er hun meget svær at få til at sove. Jeg tænker dog nu om de korte lure også kan skyldes at hun er for kort tid vågen nu hvor hun er blevet større?

Vi skal også til at finde en ny rytme nu hvor hun skal til at have mere mad. Indtil nu har hun fået mælk hver 3/4 time - typisk lige når hun vågner fra lur (undtagen den sidste flaske når hun sover til nat) og det har fungeret godt. Nu hvor hun er begyndt at få grød har vi lige skubbet flaskerne lidt så der måske er gået en ekstra time.

Hun spiser 1/2-1 dl pr gang. Hun er også begyndt at prøve at få lidt af vores mad hun selv får lov at spise med fingere, hvilket hun synes er helt fantastisk. Jeg tænker at vi også skal ændre dagsplan ift flasker (og så evt også søvn) nu hvor hun snart skal have flere måltider?

Bedste hilsner
Christine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer