Brev:
Problemer med putning - 14 mdr.
27. juli 2020
Alder:
14 mdr.
Problemer med putning - 14 mdr.
Hej Helen .
Vi har igen brug for dit råd mht vores søns døgnrytme og søvn.
Han er nu 14 mdr. Han lærte at gå da han var 11 mdr, så nu er han rigtig god til det og løber rundt. Han skal først starte vuggestue om 2 mdr, så han er stadig hjemme sammen med far og mor. Alt går rigtig godt og han er virkelig sjov og glad.
Vi har det seneste stykke tid, og især den seneste uge fået store problemer med putning, både til formiddagslur og til aften.
Vi kan læse os til at det ofte kan betyde at man skal ned på én lur istedet for to, men vi er meget i tvivl om det er det rigtige for vores dreng.
Vi har tre gange opgivet formiddagslur, hvor putning ikke er lykkedes. Det er gået godt to gange, hvor han tog en lang lur på over 2 timer midt på dagen. Men den tredje gang vågnede han efter 1,5 time, og virkede overtræt resten af dagen. Vi puttede tidligt, men putning den aften endte med at tage tre timer, hvor han virkede helt rundt på gulvet (faldt i søvn og vågnede med et spjæt flere gange), hvor vi mistænkte han var alt for overtræt.
Det gør os i tvivl. Sammenholdt med, at når putning til formiddagslur lykkes (nogengange efter 1time), så sover han gerne en lur på mindst en time. Så virker træt?
Vores normale rytme med to lurer er således:
-vækkes kl 7-7.15 hvis ikke selv vågen
-morgenmad med havregrød og et halvt glas mælk
-ved 9-tiden lidt frugt og yoghurt
-puttes ca kl 9.30 (vågen 2,5 time)
-sover ofte mindst en time
-frokost ca kl 11.30
-oftest ude af huset på legeplads el lign
-får banan, bolle og lidt mos inden lur
-eftermiddagslur efter vågentid på 3,5 time ( normalt nem at putte til denne lur)
-Får rugbrød med smørreost ca kl 16
-aftensmad kl 18
-bad
-godnatgrød
-puttes alt efter hvornår sidste lur endte, men efter vågentid på 4 timer. Normalt mellem 19.30 og 20.30
Aftenputning har længe kunne foregå på 15-20 min, hvor vi har haft en hånd på hans mave for han ikke vendte sig ( brokkede han sig ikke særligt over). Men det ender nu i skrig, så vi har ændret taktik, og lader ham gå rundt i sengen til han selv ligger sig (kan dog nemt tage 1 time el mere). Vi sidder ved siden af imens da han blir ked hvis vi går.
Tror du han lærer at ligge sig hurtigere, eller er han ikke træt nok (selvom øjnene hænger og ser meget træt ud), eller bør vi bære os anderledes an? Han ligger sig flere gange og lukker øjnene, men springer op efter et par minutter, som om han er bange for at gå glip af noget, eller har svært ved at finde ro? (eller ik træt nok?). Når han endelig sover, sover han til gengæld næsten alle nætter igennem til næste morgen, uden at give lyd fra sig. Sover oftest 11 timer om natten.
Det blev lidt en lang besked, håber du kan finde rundt i den. Vores spørgsmål er:
-tænker du rytmen med to lurer stadig er bedst eller ændres til en lur?
-hvad tænker du om putte-teknik om aftenen?
-tænker du det er okay at planlægge dagen efter vågentid endnu? Altså vi går efter at putte til lur og aften udfra hvor længe han har været vågen.
Glæder os rigtig meget til at høre fra dig.