Svar: Problemer med putning - 14 mdr.

27. juli 2020

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen :)

Det lyder umiddelbart som om, at det går rigtig godt hos jer. Jeres dreng er motorisk så godt igang nu, at han begynder at mestre nærmest at løbe rundt, og der er rigtig godt gang i den hele dagen igennem. Det er super godt - og dejligt, at I har sommeren sammen hjemme, og at han først skal starte i vuggestue om to måneder :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres dreng begynder at kunne springe formiddagsluren over og ofte derfor nøjes med en lidt længere lur dagligt. Der er dog ofte tale om en overgangsperiode, hvor han nogle dage fint klarer at springe formiddagsluren over og andre dage stadig har behov for den - og derfor er I nødt til at være lidt fleksible i forhold til hans signaler i denne periode. I kan derfor godt forsøge at putte ham, hvis han virker træt og se om han så falder i søvn, men lykkes det ikke, så er det fint at springe luren over. Det kan også være, at I tydeligt fornemmer, at han ikke er træt og parat til at sove og så dropper I det bare og putter ham i stedet til en middagslur, som så forhåbentlig vil vare lidt længere :)

Tegn på at jeres dreng begynder at kunne undvære formiddagsluren vil ofte være, at han har meget svært ved at overgive sig til søvnen. Det vil sige, at når I putter ham, så kæmper han tydeligt imod, protesterer og putningen trækker ofte ud, så det bliver senere og senere, før han falder i søvn. Og det lyder til at være tilfældet de fleste dage hos jer, så derfor lyder det som om, at formiddagsluren ofte kan rykkes og blive til en middagslur i stedet...

I fortæller, at I ofte vækker ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, så I sikrer jer, at dagen starter ca. 7-7.15.. Det er generelt en god idé at have et fast stå op tidspunkt, fordi det sætter rytmen for resten af dagen, men netop i den periode, hvor han begynder at kunne nøjes med en enkelt lur, så kan det nogle gange være en idé at lade ham vågne af sig selv om morgenen. Hvis han ikke vækkes, men i stedet måske vågner kl 7.30-8 af sig selv, så vil han måske bedre kunne holde sig vågen indtil middagsluren og dermed springe formiddagsluren over. Så det kan være en måde at hjælpe ham til en længere lur midt på dagen ... Det tænker jeg vil være et forsøg værd hos jer.

Med hensyn til putning om aftenen, så er det rigtig godt, at I holder fast i at han skal puttes i egen seng så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er også rigtig godt, at I giver ham bad om aftenen, især hvis I afslutter dette med lidt massage, blive smurt med creme osv. fordi det vil hjælpe ham til at slappe lidt mere af i kroppen og slippe lidt af den motoriske rastløshed, som han lyder til at have meget af lige nu. Badet bør ligge en time før putning og bør som nu også afsluttes med et godnatmåltid, så bibehold endelig også dette.

Har han en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Ellers vil det være rigtig godt at indføre dette nu. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er ham selv der styrer behovet, og at han kan have den med sig, når han også skal puttes andre steder. Det vil sige at de kan fungere som substitut for både mor og far, når han skal i vuggestue - og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en puttebamse/putteklud bevidst, så det vil være oplagt at introducere dette nu. Lad den følge ham dagen igennem - i bilen, i barnevognen, når I sidder på sofaen og hygger, når han puttes, er ked af det osv. så det bliver en fast følgesvend :)

Det er rigtig fint, at I lader ham tumle lidt rundt i sengen, før han er parat til at sove og det er helt okay, at I på den måde lader ham komme af med ...

Annonce

... lidt overskudsenergi - men det skal ikke vare en time, hvor I sidder der og venter.. det er for frustrerende for jer og jeres tilstedeværelse kan godt være med til at signalere underholdning, og derfor gøre det sværere for ham at finde ro, så tiden trækkes for meget ud...

Det lyder dog som om, at han måske puttes lidt for tidligt, hvis I ofte putter ham efter 4 timers vågenhed. Med den alder han har, kan han sandsynligvis godt være vågen i godt 5 timer, før han er parat til at sove, men det afhænger naturligt af, hvor lang tid han har sovet i løbet af dagen. I skal regne med, at han gennemsnitligt har behov for at sove ca 13.5 time i døgnet. Det betyder, at hvis han sover 3 timer om dagen, så vil han skulle sove ca. 10.5 time om natten, sover han mere om dagen vil hans nattesøvn være kortere, sover han mindre om dagen vil nattesøvnen skulle være det længere - dog in mente, at han lige nu er i en overgangsperiode, og at I er nødt til at være fleksible og forsøge at justere lidt ind...

Det kan også være nødvendigt, at I om aftenen går kortvarigt fra ham, bruger det som jeg kalder se-til-metoden. Det går ikke ud på at kontrollere hans gråd, og det er ikke meningen, at han skal græde og blive ulykkelig. Hvis han begynder at græde, så skal I naturligvis være der for ham, det er vigtigt, at han er tryg og forbinder det at komme i seng med noget godt. Det betyder også, at hvis I går ,så skal I være meget kortvarigt væk f.eks. kun væk i 3 minutter og I skal ikke forlænge tiden. Det er vigtigt, at I går tilbage til ham, før han bliver ked af det. Det I kan lære ham ved at gå kortvarigt fra ham er, at I stadig er der, passer på ham og gør ham tryg - men samtidig også viser ham, at I mener det er sovetid, I sidder ikke hos ham for leg og underholdning, men det er tid til at sove.

Ofte behøver I ikke gå fra ham mere end 1-2 gange, så har han forstået, at I mener, at han skal ligge ned, slappe af og finde roen, at det er det, som skal foregå nu, og så er det naturligvis det, som I gør :) Og hvis puttetidspunktet rammes, så er det slet ikke sikkert, at I behøver bruge denne metode...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttebamsen er der, måske kan I også synge en godnatsang eller begynde at læse en lille godnathistorie, som igen vil være med til at lære ham, at han skal ligge ned og lytte og I sidder ved siden af og hjælper ham med at koble fra, når han skal sove.

Det er først omkring 16 måneders alderen, at han rigtigt begynder at have forståelse for, at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer. Altså har fornemmelse for, at I sidder i stuen og at han kan kalde på jer, og I kommer, hvis han har brug for jer. Der er han ikke helt endnu, og derfor er det vigtigt, at I ikke bare går fra ham og lader ham være alene, hvis han er ked af det og visers utryghed ved dette - men netop forsøger at finde balancen mellem at være der og også lære ham, at I er der på afstand...

Og så tilbage til det med putning efter vågentid. Om formiddagen kan det være nødvendigt at holde ham vågen lidt længere tid, så det kommer til at passe med en middagslur i stedet - og for at kunne gøre dette, kan det som sagt være en idé at lade ham vågne af sig selv om morgenen i en periode.. Om aftenen vil det måske passe bedre at putte ham efter godt 5 timers vågenhed, men det afhænger helt af, hvor lang middagsluren har været, altså om han kun har sovet 1.5 time eller 3 timer... Det er her fleksibiliteten kommer ind. Så I skal både se på hans signaler og behov og også tælle lidt timer og ud fra dette forsøge at vurdere, hvad han vil trives bedst med lige nu, og det kan som sagt godt variere lidt fra dag til dag...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger