Putning til nat - 6 mdr.

14. juli 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putning til nat - 6 mdr.

Kære Helen,

Tak for en helt fantastisk og brugbar brevkasse, som jeg som førstegangsmor benytter mig meget af.

Jeg har et spørgsmål vedr. putning til nat af vores datter på knap seks måneder.

Både hun og vi som forældre har haft en dejlig start på familielivet, og hun trives og er glad langt det meste af tiden. Motorisk vurderer jeg, at hun er ret fremmelig og stærk. Hun trillede fra ryg til mave, da hun var tre måneder og var lige blevet fem måneder, da hun trillede retur. Hun er enormt glad for at ligge på maven og gør det stort set alle hendes vågne timer. For godt fjorten dage siden fandt hun ud af at rejse sig på alle fire og lige siden er det gået hastigt med at møve sig fremad samt rokke på livet løs i kravlestilling.

Det satte hurtigt sit præg på nattesøvnen, hvor hun ofte roder rundt i sengen og får sig lagt i stillinger, hun har svært ved at komme fra igen. Hun triller knap så godt fra mave til ryg om natten. Og kravlestillingen praktiseres også om natten.

Fra hun var ganske lille har hun sovet rigtig godt om natten, hun blev flaskebarn efter fjorten dage, og hun har været så nem at putte. Hun har altid været god til at vise, når hun om aftenen er træt, og det er altid imellem kl. 19 og 20. Det er yderst sjældent, at hun sover senere end kl. 20. Normalvis spiser hun 1-2 flasker om natten; omkring midnat og tidlig morgen. Da hun begyndte at trille, blev det tydeligt, at hun havde brug for bevægelsesfrihed og plads, så siden da har hun sovet i sin tremmeseng i vores soveværelse. Hun har indtil nu elsket sengen og har hygget sig med at ligge der med sine to bamser og pludre. Selvom hun inden putning helt tydeligt er træt, er det som om, at hun altid lige skal af med lidt overskudsenergi, når hun bliver lagt i sin seng. Efter lidt tid, 15-30 minutter, er hun som regel parat til at falde i søvn.

Soveværelset grænser op til husets køkken/alrum, hvorfor vi har kunne gå fra og til, og det er først når hun skal til at falde i søvn, at hun haft ’brug’ for en af os. Enten med en beroligende hånd, en sang, en hånd at holde i eller blot vores nærvær. Stille og roligt er hun faldet i søvn. Inden har hun fået sin aftenflaske enten i vores eller hendes egen seng.

Fordi putningen indtil nu er gået så let, er der ikke rigtigt blevet etableret egentlige putteritualer, andet end at det som regel foregår på nogenlunde samme tidspunkt og med flasken i soveværelset. Før det har hun selvfølgelig fået nattøj på ifm. bleskift osv. Bad har vi aldrig rigtig praktiseret inden sovetid, da hun snarere end at blive afslappet bliver ’peppet’ lidt op af det. Der er krudt i hende og leg inden sengetid har vi heller ikke gjort så meget, da hun er ret insisterende med at ligge på maven og på det tidspunkt af dagen, hvor kræfterne er ved at være brugt op, er det ikke just afslappende for hende.

Hun er heller ikke særlig interesseret i at blive båret. Hun er meget observerende, iagttagende og nysgerrig, hvorfor vi også passer på med for ...

Annonce

... mange lyd- og lysindtryk sidst på dagen. Nu er det så imidlertid blevet sådan, at når vi går i soveværelset (vi skiftes jævnligt til at putte) er det som om, at hun ret hurtigt bliver klar over, at vi nu skal til at putte, og det er hun ikke virkelig interesseret i. Hun er øjensynligt og mærkbart træt, men når vi starter med at ligge os i vores seng for at få flasken spiser hun et kort øjeblik og begynder derefter at blive kropslig urolig. Hun prøver at vende sig, og begynder at sparke samt ’svinge’ med ben og hofter. Når hun er faldet nogenlunde til ro går vi stille og roligt over mod sengen og her er hun helt rolig. Det samme gælder de første minutter i sengen. Men så starten den kropslige uro igen, nærmest som et forsøg på at holde sig vågen, og hun begynder at klynke. Og så er det bare rigtig svært at gøre noget for hende.

Det bliver værre, og hvis ikke vi tager hende op, bliver hun rigtig ked af det. Hun bliver dog heller ikke rolig af at taget op. Hun stopper med at græde, men har stadig rigtig svært ved at falde til ro i kroppen. Vi må holde hende hårdt indtil os, indtil kroppen falder til ro. Nærmest som om at hovedet falder i søvn før kroppen. Og, det lykkes nærmest også kun, hvis vi sidder på en fitnessbold samtidig. ’Heldigvis’ skal der meget få hop/vug til, før hun falder til ro, og der går som regel ikke mere end 5 minutter, før hun sover og kan lægges i sin seng. Vi prøver at lægge hende, inden hun falder rigtigt i søvn og det lykkes som regel.

Natten er meget som putningen; mere urolig end normalt. Og med klynk og gråd indimellem. I dagtimerne græder hun meget sjældent, hvorfor det er svært at håndtere, når hun så græder. Det hjælper ikke med en beroligende hånd eller lignende, men en flaske kan næsten altid få hende til ro. Om end det ikke altid er den store sult. Enkelte nætter har hun også kun fundet roen ved at komme over i vores seng. Noget vi ellers ikke har gjort siden hun var helt spæd, og jeg stadig ammede hende.

Jeg kan læse mig til, at det ikke er en usædvanlig udfordring, men jeg vil helst ikke ende med, at det kun er på bolden, vi kan bringe hende til ro om aftenen. I dagtimerne er det som regel lettere at få hende til at sove i barnevognen og rammer vi søvntoget, kan vi ligge hende og hun sover sekunder efter. Kan der allerede være tale om en begyndende separationsangst, siden hun pludselig protesterer og bliver ked af at komme i sin seng, og hvor det nærmest virker til, at hun med kropslig aktivitet forsøger at holde sig vågen?

Jeg er helt med på, at der selvfølgelig kan være tale om tænder osv. Umiddelbart tænker jeg ikke, at der er er problemer med ørene, eftersom hun ikke ellers har problemer med at sove/ligge på ryggen. Ifm. mere og mere skemad kan der måske om natten være lidt maveuro, men jeg tænker ikke, at det er det, der indtræffer så hurtigt efter hun bliver lagt i sengen.

Har du nogle gode råd? For nu tror jeg, at det er på tide at etablere en putterutine.

Kærlig hilsen
Jannie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.