Svar: Putning til nat - 6 mdr.

14. juli 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jannie

Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor er det dejligt, at du har fulgt med på sidelinjen og jeg kan godt høre, at du allerede har læst mange af mine råd til andre - og tak for de søde ord, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Først - det lyder faktisk som om, at I har en putterutine. Jeres rutine består netop i, at jeres datter forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Hun ligger i sengen, har sine to bamser, pludrer og hygger og er fuldstændig tryg og glad for sin seng. Derudover bliver hun naturligt gjort klar til natten med bleskift, nattøj osv. og så får hun sin flaske. Måden I gearer ned på og gør hende klar til natten - det er hendes putterutine, det er hendes putteritualer, og det er genkendeligt og trygt. Så det har I etableret.

Når det er særlig svært lige nu, så er det fordi hun faktisk er motorisk fremmelig. Det er super godt, det er virkelig dejligt, at hun bevæger sig omkring, bruger sig selv så meget motorisk og allerede ligger i kravlestilling og rokker! Super fedt! Men, børn som er motorisk fremmelige vil ofte sove ekstra dårligt... Hun oplever jo verden meget stor, fordi hun kan bevæge sig mere omkring, og hun får derfor ekstra mange stimuli, som hun mentalt har svært ved at kapere, fordi hun ikke er ældre end hun er. Det er præcist, som du selv fornemmer - hendes hjerne kan ikke rigtig følge med alt det, som kroppen viser behov for lige nu. Hun har svært ved at koble fra rent mentalt.

Hun er konstant i bevægelse, har rigtig svært ved at ligge stille og finde fysisk ro, og det gør naturligt også søvnen sværere. Det er svært at finde ro, når hun skal sove og også svært at ligge stille, når hun endelig sover. Det gode er - det stopper igen, i takt med at hun bliver ældre, men lige nu er det naturligt svært...

Det bedste I kan gøre er at forsøge at hjælpe hende til fysisk ro ved f.eks. at sidde med hende eller putte hende i seng og se om I kan berolige hende der. Det, at hun ikke skal flyttes fra jeres favn og ned, hvor hun skal sove, kan nogle gange hjælpe - så derfor kan det være en god idé at give hende flasken direkte i sengen. Det er netop en af fordelene ved flaske, at hun ikke behøver være i favn for at få den.. Hvis I vælger at forsøge denne løsning, så er det vigtigt at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt.

Nogle gange kan det også hjælpe at putte hende på maven og så være der, lægge hænderne på hende, stryge hende op og ned over ryggen og blenumsen, igen og igen, for på den måde at skabe ro i kroppen - igen imens hun ligger i sin seng... Selvom hun har det med at lægge sig op i kravlestilling, så vil ...

Annonce

... hun måske efter lidt tumletid være parat til at I hjælper hende til fysisk ro og ind i søvnen på denne måde :)

At vænne hende til at hun skal være i favn og hoppes med på en pilatesbold er dog ikke nogen god løsning. Det er dejligt, at det lige nu tager 5 minutter og så sover hun... men der er en fare ved denne metode - det kan hurtigt blive til 7, 10, 12, 15, 20, 35 minutter og pludselig så virker det bare ikke rigtigt mere.. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i at hun stadig helst skal falde i søvn i sin seng eller evt. liggende ved siden af jer i jeres seng. Fordelen ved at hun ligger tæt med jer i jeres seng er, at hun her stadig vænnes til at falde i søvn liggende ned og ikke skulle være i favn og have en masse bevægelse for at sove...

Som I skriver, så har hun aldrig være særlig interesseret i at blive båret, og der er derfor ikke grund til pludselig at vænne hende til at skulle være i favn hele tiden.. det er hyggeligt, men bliver tungt i længden og svært at blive ved med. De rutiner, som I allerede har fået skabt og som hidtil har virket, er rigtig gode, så prøv om I kan komme lidt tilbage til disse :)

Derudover så skal I naturligvis også medtænke dagens rytme, indtag af skemad, antallet af flasker osv. og jeg vil derfor lige sende en dagsplan, som den kan se ud for et barn på 6 måneder:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.

Lille flaske og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød og fisk i grøntsagsmosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.

Får ofte også en lille flaske om eftermiddagen, og puttes her evt. til dagens 3. lur. Det kan dog også sagtens være sådan, at denne lur nu springes over.

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, kogt blomkål eller broccolibuket i hånden eller lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 20. tidspunktet variere efter, hvorvidt hun sover 2 eller 3 lure dagligt, og hvornår hun stå op fra sidste lur.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter videre...

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre og også giver lidt ro med på vejen.

Rigtig meget held og lykke, og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina