Overgang til skemad og nattesøvn

22. juni 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Overgang til skemad og nattesøvn

Kære Helen

Først tusind tak for din hjælp med at få vores datter til at føle sig tryg ved at sove i sin barnevogn.

Vores datter er nu 6,5 måneder og er blevet meget glad for at sove i barnevognen og som en ekstra bonus er hun de sidste par uge tillige begyndt at sove nogle længere lure både formiddag og middag (1,5-2 timer), hvor hun tidligere oftest nøjedes med 35-45 minutter og kun sjældent mere end dette på trods af alle forsøg med at stå klar ved barnevognen og hjælpe hende videre i søvnen. Hun har stadig indimellem behov herfor, men ofte kan vi nøjes med ganske få skub frem og tilbage. Om dagen putter vi hende ved at hun først ammes og herefter får en sutteflaske. Herefter falder hun oftest nemt i søvn ved en ganske kort gåtur med barnevognen. Så hendes dagslure er vi meget glad for ligenu.

Udfordringerne er derimod hendes søvn om natten og hendes indtag af “rigtig mad” om dagen. For at starte fra om aftenen så puttes hun mellem kl. 19.15 og 20.15, når hun udviser træthedstegn. Ligesom om dagen får hun først bryst og herefter flaske med MME. Dette har været nødvendigt både dag og aften (og i en lang periode i hendes første levemåneder også om natten), da jeg ikke har produceret nok mælk til at mætte hende. Det skal siges at hende vækst aldrig har været problematisk; tværtimod er hun en stor pige på 68 cm og 8,3 kg ved 5 mdr. undersøgelse. Så jeg har altid kæmpet meget for at holde mælkeproduktionen oppe og som følge heraf, har hun været lagt hyppigt til brystet.

Vi startede med at introducere skemad for ca. 2 måneder siden, da hun havde en periode med meget hyppige opvågninger om natten (hver 1-2 time). Hun var egentlig ikke specielt interesseret i mad på daværende tidspunkt, selvom hun sad med ved bordet, når vi spiste. Vi oplever stadig rigtig mange udfordringer med at få hende til at spise især skemad, hvorimod hun gerne sidder med fx agurkestave eller frugtstave.

Vi har derfor forsøgt os med mere fast føde i form af fx. bondebrød med pålæg (leverpostej, makrel i tomat og lign.) samt små hapsere med fiskefrikadeller, frisk mozzarellaost og hvad vi ellers spiser selv, som hun kan være med til. Men oftest bliver det kun til få ...

Annonce

... mundfulde inden hun afviser at åbne munden yderligere. Hun spytter aldrig maden ud, men er bare ligesom ikke interesseret i mere.

Det betyder selvfølgelig at hun ikke bliver mæt ved måltiderne og derfor tager forholdsvis meget mælk inden næste lur og nogle gange bliver hun så pjevset at vi tyr til at give hende lidt amning mellem hendes lure også, men dette altid kun når vi har forsøgt at tilbyde hende skemad- eller fingermad. Hun bliver således tilbudt mad ca. 1/2 til 1 time efter hun vågner fra sine lure.

Hvordan får vi timet måltiderne i forhold til sult og energiniveau bedst muligt, når hun jo spiser sig mæt i modermælk og MME inden hendes lure. Jeg har svært ved at se at hun kan undvære mælk at sove på om dagen, eller hvad tænker du om det i forhold til hendes alder og nuværende spisesituation?

Udfordringerne om natten er at hun efter at hun falder i søvn omkring kl. 20 vågner første gang ved midnatstid, hvor jeg ammer hendes og hun som oftest falder nemt i søvn herefter. Dette tænker jeg er alderssvarende. Men herefter starter udfordringerne, hvor hun vågner igen efter 2-3 timer. Det starter oftest med at hun bare roder lidt rundt i sengen (hun sover i egen seng med side-by-side til vores seng). Jeg forsøger først at “ignorere” dette og ser om hun selv falder til ro igen og hjælper hende med at ligge godt og få dynen på. Men efterhånden bliver hun mere og mere ked af det og finder kun ro ved at få bryst igen. Og nogle gange er det ikke nok og hun bliver ligesom “hængende” ved brystet og forsøger jeg at få hende til at falde til ro uden brystet bliver hun meget ked af det og frustreret med tåre i øjnene og står væk fra mig som en flitsbue. Og uanset hvor meget jeg forsøger at trøste med kærtegn og ord er det meget svært at “bryde” hendes frustration og hjælpe hende til at falde til ro igen.

Dette varer ofte ved resten af natten og morgenen igennem, hvor hun finder ro ved at blive lagt til liggende amning og på den måde kan finde ro i nogen tid (30-60 min) inden hun igen søger brystet. Jeg har mest indtryk af at det er tryghed mere end sult, det vækker hende. Hvordan skal vi gribe det an?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin