Svar: Overgang til skemad og nattesøvn
22. juni 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Joan
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt hos jer - og at jeres datter faktisk er blevet rigtig glad for at sove i sin barnevogn og nu også tager nogle længere lure. Det er super dejligt, og I skal endelig udnytte dette til gåture ud i sommerlandet :)
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af, at jeres datter nok får en del mælk indenbords. Du både ammer og supplerer derefter også med en flaske, derudover giver du hende ofte en lille ekstra tår ved brystet, og jeg tænker faktisk, at hendes indtag af mælk nok er en del højere, end du måske lige umiddelbart fornemmer, og det er forklaringen på at hendes lyst til mere rigtig mad ikke er så stor... Måske har du også selv denne fornemmelse, i hvert fald fortæller du, at du oplever, at hun om natten ofte ikke vågner, fordi hun er sulten, men måske mere fordi hun har brug for trygheden og du fortæller også, at du selv er bevidst om, at hun "tager forholdsvis meget mælk før hver lur" og du spørger hvordan I sikrer hende behov når hun "spiser sig mæt i modermælk og mme før hver lur" :)
Jeg tænker derfor, at du skal forsøge at skrue lidt ned for mælkeindtaget. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner - og stadig tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 amninger/flasker i døgnet, og når hun bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 - det betyder, at hun i 7 måneders alderen skal puttes uden amning formiddag og at amningen eftermiddag også springes over. I stedet gives her mellemmåltider og vand af kop.
For at lave en overgang for jer, vil jeg derfor foreslå dig, at du ikke både ammer og giver flaske formiddag og eftermiddag, men måske holder dig til blot at amme hende. Så får hun lidt mælk, finder ro osv. men fyldes ikke op med mælk i maven og på den måde skabes der bedre plads i maven til frokost og aftensmad.
Det betyder, at mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre og skal ikke længere ammes, når dagen begynder.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Ammes kortvarigt - og skal ikke tilbydes flaske her - og puttes så til formiddagslur. Dette mælkemåltid vil forsvinde i 7 måneders alderen og mellemmåltidet erstatte.
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød/fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Hun må også gerne få små bider af fiskedeller osv. som du forsøger dig med nu, hvis du skønner, at hun kan kapere det. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Her gives altså et fuldt mælkemåltid.
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes kortvarigt - men tilbydes ikke flaske her - og i 7 måneders alderen vil dette mælkemåltid blive erstattet af et lidt større mellemmåltid.
Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden og tilbydes også her grøntsagsmos med kød/fisk, udgangspunktet stille og roligt jeres mad, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20 - her gives fuldt mælkemåltid, som hun er vant til.
Sen aften 23-24: Ammes og suppleres evt. også her med flaske - afhængig af behov og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk. Det vil være et realtisk mål at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Jeg tænker derudover at en del af hendes nattero skyldes alder og udvikling. Hun er både motorisk o mentalt rigtig godt igang og vil derfor naturligt sove meget uroligt. Nogle gange vil hun få sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra, og her derfor behov for din hjælp til stillingskift. Andre gange er det super fint, at du som nu, lige trækker tiden lidt for at se om hun selv kan komme videre i søvnen og hvis ikke, så hjælper hende med kærtegn, beroligende hænder osv.
Det er helt naturligt, at hun kan have en masse natlige lyde, som du ikke nødvendigvis behøver reagere på, netop fordi det skyldes drømmeaktivitet - hun kan både klynke, græde, småpludre og også grine i søvne. Nogle gange vil det være rigtig godt, at du lige lader hende mærke at du er der...
Og så er der naturligt også gange, hvor det kun er brystet, som kan give ro og hjælpe hende videre og her må du så give hende brystet. Gradvist skal du så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så amningen afkortes mere og mere hun lærer ikke at behøve mælk i maven. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende, lade hende die et par minutter og herefter skal du så forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt og finde roen, men når der atter er ro på, så forsøger du igen at lirke brystet ud af munden.
Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint og helt normalt. Samtidig må du gerne berolige med dine hænder og nærhed, måske en klud der dufter af dig - og det kan du naturligt så også bruge, når hun ligger i sin seng, så hun fremover kan finde ro med netop dine kærtegn og putteklud og på den måde lære, at hun nu godt kan sove videre uden, at hun behøver brystet i munden og uden, at hun behøver mælk i maven :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske