Brev:
Søvn rutiner - 2 mdr.
15. december 2019
Alder:
2 mdr.
Søvn rutiner - 2 mdr.
Hej Helen
Min kæreste og jeg har fået vores første barn den 1. Oktober. En lille datter. :)
Jeg har nogle spørgsmål om hendes søvn generelt, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Lidt baggrund om hendes søvn. (Undskyld på forhånd at det bliver lidt langt)
Vi putter hende om aftenen mellem 21-22. Det tager oftest 1 time, hvor hun spiser (jeg fuldammer, men om aftenen inden hun skal sove supplerer jeg også med mme på flaske) hun sover i sin egen tremmeseng inde i vores soveværelse. Hun falder i søvn i mine arme, hvor jeg går rundt og bouncer med hende til hun er rolig, og så sidder jeg med hende til jeg er sikker på at hun sover, hvorefter jeg ligger hende i seng.
Så sover hun typisk 4-5 timer i første stræk hvorefter jeg tager hende op, går ind i et rum ved siden af soveværelset og ammer hende. Nogle gange topper jeg af med flaske, men det er sjælendt efterhånden.
Herefter kan det tage alt mellem 10 min til 1,5 time at lægge hende igen.
Næste sovestræk er typisk 2-3 timer, hvorefter hun spiser igen, jeg lægger hende og så sover hun typisk kun 1 time, så ligger hun sindsygt uroligt, så her tager jeg hende over i vores seng, og så sover vi oftest 1 time sammen i vores seng, hvor jeg ammer hende liggende.
Det er de gode nætter, så er der også nætter hvor jeg ikke kan lægge hende efter første opvågning, så ligger jeg mig med hende på en madras inde på hendes værelse. Der sover hun med det samme. Jeg sover ikke ret godt :)
Og så er der også nætter hvor hun bare sover dårligt og vågner meget ofte, men de fleste er som først beskrevet.
Vi svøber hende for øvrigt om natten i sådan en swaddle svøb.
Om dagen:
Vi står op mellem ‪7.30-9.00‬, og hvis vi er tidligt oppe så sover hun typisk lige en time i mine arme efter amning, hvorefter hun spiser igen og kommer ud i barnevognen til lur. Hvis vi er stået sent op så kommer hun ud efter første omgang mad. Så hun bliver puttet i barnevognen mellem ‪9.30-10.30‬ og der sover hun oftest 3 timer. Jeg kan 9 ud ‪af 10‬ gange bare ligge hende og så sover hun hurtigt derefter.
Når hun så står op fra lur så får hun mad, og vi leger osv., og så synes jeg allerede hun er træt efter 1,5 times tid. Hendes øjne bliver lidt røde, hun begynder at knirke, og vil ikke spise. Her starter så kampen hver dag, og resten af dagen/aftenen skal jeg tvinge hende til at sove mere.
Når jeg synes hun begynder at virke træt så svøber jeg hende i dynen eller holder hende meget stramt og tæt i mine arme, og så skriger hun i 10-15 min., hvorefter hun lige pludselig slukker helt. Hun falder aldrig roligt i søvn om eftermiddagen. Jeg kan ikke få hende til at sove med mindre jeg går rundt og bouncer/vugger hende i søvn.
Når hun endelig falder i søvn så sover hun 30 min. Præcis!
Disse lure får hun ca 3 af i løbet af eftermiddag/aften indtil hun puttes til nat.
Jeg kan ikke lægge hende fra mig, så vågner hun med det samme. Hvis jeg putter hende i barnevogn så sover hun kun hvis jeg går med hende, og hvis jeg går mere end 30 min, og hun sover over den grænse, så vågner hun med det samme jeg stopper.
Jeg bliver meget i tvivl om jeg virkelig skal tvinge hende sådan til at sove, når hun græder så meget? Det er ret hårdt psykisk at gå med hende når hun skriger sådan. Hun virker så ulykkelig! Men jeg er ikke i tvivl om at hun er træt, og hun er heller ikke hyggelig at være sammen med når hun er træt.. :/
Når hun vågner efter de korte lure er hun for det meste glad.
Før jeg begyndte at tvinge hende til at tage lur kunne hun sagtens være vågen ‪fra 14-22‬.. men med en del klynk. Der kunne hun så også finde på at falde hen et par gange under amning, men hun har aldrig rigtig taget en god lang eftermiddagslur. Det er højst sket 5 gange tror jeg..
Er det forkert det jeg gør?
Jeg vil rigtig gerne skabe en rytme, men er det for tidligt at forvente at hun kan få det?
Jeg kunne jo rigtig godt tænke mig at hun sov 2 lange lure i løbet af dagen i stedet for alle de små lure.
Derudover så kunne vi også godt tænke os at putte hende tidligere til nat, men det virker helt umuligt, + jeg har meget brug for de første 4-5 timers søvn, så vi går i seng samme tid som hende for at få mest mulig søvn, så jeg ved ikke om jeg bare her skal acceptere at hun først puttes til nat samme tid som os lige nu? Og at den tidlige sengetid først kommer senere?
Til slut kunne jeg godt tænke mig at vi bare kunne ligge hende i seng om aftenen og sige godnat, og hun så falder i søvn af sig selv, så jeg ikke ødelægger min ryg fuldstændig med alt det bouncen.. jeg ved bare ikke hvornår man kan begynde at øve på det? Hvornår hun er gammel nok, og hvordan jeg skal gribe det an?
Jeg håber du kan finde rundt i alle mine spørgsmål.
Med venlig hilsen
en førstegangsmor