Dagssøvn - opfølgning

8. oktober 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Dagssøvn - opfølgning

Hej Helen.

Tak for dine gode råd ift. min datters dagssøvn.

Til at starte med er hun blevet tjekket for spændinger mm. og burde ikke have ondt.

I forhold til at bruge amning som en del af putteritualet er det lidt problematisk da min datter næsten altid kvitterer med afføring ifm. amning. Det fungerer egentlig fint at amme hende i søvn hvis hun er godt træt og jeg lægger mig ind i sengen med hende, men der går ikke mere end et par minutter, og så må jeg ud og skifte ble. Selvom jeg så prøver at ligge mig ind med hende i sengen efterfølgende, er det som om bleskiftet har vækket hende helt samt at hun ikke er sulten og dermed ikke vil ammes mere. Jeg er grundet ovenstående egentlig stoppet lidt med denne procedure, da det oftest ender i overtræthed og at kampen om at få hende til at sove bliver endnu mere udfordrende.

Det er en rigtig fin beskrivelse af bevidsthedsstadierne, men synes aldrig rigtig min datter når til hverken stille årvågenhed eller døsighed :-) Hun er sjældent i ro, og som oftest kører både arme og ben på hende nonstop i al hendes vågentid. Dette er også årsagen til at det er stort set umuligt at få hende til at sove selv uden at være svøbt. Når hun så bliver træt går hun stort set altid fra glad aktiv vågentid direkte til gråd og græder indtil hun sover, selvom hun bliver ...

Annonce

... vugget i vores arme.

Jeg har forsøgt at forsøge at aktivere hende for at sikre mig hun ikke blot græder fordi hun keder sig, men hun kan ikke afledes og det virker som om det egentlig bare stresser hende hvis jeg prøver at lege videre. Hvis jeg prøver at “kigge på klokken” og begynde at få hende til at sove inden hun begynder at græde, starter gråden bare tidligere.

Jeg har også forsøgt med et bad inden hendes middagslur, hvilket hun nyder, men ikke bidrager til træthed - nærmere tværtimod bliver hun superfrisk både under og efter og elsker at ligge og plaske rundt.

Desuden oplever vi i øjeblikket store udfordringer med at hun “powernapper”. Ved at det formentlig er fordi hun ikke kan komme videre til næste søvnstadie, men hun er næsten umulig at få tilbage i søvnen med mindre man allerede sidder med hende i armene. Har forsøgt at begynde at vugge med slyngevuggen lidt før hun normalt vågner, men hun vågner alligevel og er meget ked af det og tydeligvis stadig træt. Selvom jeg tager hende op i favnen når hun vågner kan jeg ikke få hende til at sove videre.

Hun sover som oftest fra 20-06 om natten afbrudt af 3-4 amninger, så det burde ikke være fordi hun sover “for meget” om natten.

Vi kæmper altså stadig en del med søvnen, og håber du vil dele dine tanker om ovenstående.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder