Brev:
Dagssøvn - opfølgning
8. oktober 2019
Alder:
3 mdr.
Dagssøvn - opfølgning
Hej Helen.
Tak for dine gode råd ift. min datters dagssøvn.
Til at starte med er hun blevet tjekket for spændinger mm. og burde ikke have ondt.
I forhold til at bruge amning som en del af putteritualet er det lidt problematisk da min datter næsten altid kvitterer med afføring ifm. amning. Det fungerer egentlig fint at amme hende i søvn hvis hun er godt træt og jeg lægger mig ind i sengen med hende, men der går ikke mere end et par minutter, og så må jeg ud og skifte ble. Selvom jeg så prøver at ligge mig ind med hende i sengen efterfølgende, er det som om bleskiftet har vækket hende helt samt at hun ikke er sulten og dermed ikke vil ammes mere. Jeg er grundet ovenstående egentlig stoppet lidt med denne procedure, da det oftest ender i overtræthed og at kampen om at få hende til at sove bliver endnu mere udfordrende.
Det er en rigtig fin beskrivelse af bevidsthedsstadierne, men synes aldrig rigtig min datter når til hverken stille årvågenhed eller døsighed :-) Hun er sjældent i ro, og som oftest kører både arme og ben på hende nonstop i al hendes vågentid. Dette er også årsagen til at det er stort set umuligt at få hende til at sove selv uden at være svøbt. Når hun så bliver træt går hun stort set altid fra glad aktiv vågentid direkte til gråd og græder indtil hun sover, selvom hun bliver vugget i vores arme.
Jeg har forsøgt at forsøge at aktivere hende for at sikre mig hun ikke blot græder fordi hun keder sig, men hun kan ikke afledes og det virker som om det egentlig bare stresser hende hvis jeg prøver at lege videre. Hvis jeg prøver at “kigge på klokken” og begynde at få hende til at sove inden hun begynder at græde, starter gråden bare tidligere.
Jeg har også forsøgt med et bad inden hendes middagslur, hvilket hun nyder, men ikke bidrager til træthed - nærmere tværtimod bliver hun superfrisk både under og efter og elsker at ligge og plaske rundt.
Desuden oplever vi i øjeblikket store udfordringer med at hun “powernapper”. Ved at det formentlig er fordi hun ikke kan komme videre til næste søvnstadie, men hun er næsten umulig at få tilbage i søvnen med mindre man allerede sidder med hende i armene. Har forsøgt at begynde at vugge med slyngevuggen lidt før hun normalt vågner, men hun vågner alligevel og er meget ked af det og tydeligvis stadig træt. Selvom jeg tager hende op i favnen når hun vågner kan jeg ikke få hende til at sove videre.
Hun sover som oftest fra 20-06 om natten afbrudt af 3-4 amninger, så det burde ikke være fordi hun sover “for meget” om natten.
Vi kæmper altså stadig en del med søvnen, og håber du vil dele dine tanker om ovenstående.
Med venlig hilsen