Brev:
Søvn og skolestart
15. august 2019
Alder:
6 år, 1 mdr.
Søvn og skolestart
Kære Helen,
Vores store, søde, seje, stærke og dejlige pige er begyndt i skole. Det er kæmpe stort, og hun klarer overgangen super flot.
Hos os, begynder børnene ikke i mini-SFO, som man gør i mange andre kommuner. Så hun har været i SFO en uges tid, og nu er skolen så begyndt.
Der er meget nyt (nye børn, nye voksne, nye regler, nye rammer), og det har gjort det meget svært for hende at slippe dagen og falde i søvn om aftenen.
Efter første skoledag faldt hun i søvn kl. 22.30, til trods for at have været tidligt oppe. Aftenen efter var hun (naturligt nok) træt og ked af det, og hun var særligt ked af at skulle i seng.
Fordi vi har oplevet problemer med søvnen tidligere, tænker jeg automatisk, at hun skal have så meget tryghed som muligt, og jeg har lyst til at lade hende falde i søvn i vores seng. Men jeg ved også godt, at det er en glidebane. For hvis hun får lov til det to nætter i træk, kan det tage 3-6 måneder at vende hende af med det igen.
Da vi flyttede ind i vores nye hus for at år siden, aftalte vi, at jeg skulle putte hende hver aften, fordi hun foretrak det, og fordi det gav hende tryghed. Omkring jul besluttede vi at bytte, så vi skiftes, og begge børn oplever, at begge forældre putter. Men storesøster spørger stadig, om vi ikke kan gå tilbage til den gamle ordning, hvor det kun er mig, der putter hende.
Og det er altså IKKE, fordi far ikke er god til at putte. Han er eksempelvis meget bedre til at fjolle og lave stemmer, når de læser højt, og han synger også gerne en godnatsang, hvis hun vil have det. Der holder jeg lidt mere fast i rutinen 😊
Mit spørgsmål går på, hvordan vi bedst støtter hende, når nu hun meget nødig vil i seng og sove. Vi læser bøger og sludrer om dagen i vores store seng, fordi storesøster sover i en halvhøj seng med stige. Jeg har svært ved at sidde der, og far kan slet ikke. Så vi læser i vores værelse i den store seng og går så ind til hende og putter og krammer, inden hun får lov at høre lydbog til hun sover. Men nu er hun begyndt at blive rigtig ked af det over at skulle i seng.
Vi har længe talt om at købe en ”rigtig” seng til hende. Den hun har nu er 160 cm lang og 130 cm høj. Men vi forestiller os en voksenseng (200 cm lang og normal højde), som hun også kan bruge som sofa, når hun har legeaftaler med veninder.
Hvis vi byttede hendes seng ud med en, som vi også kunne sidde i, kunne vi læse der, og på den måde ville hun måske hygge sig bedre i sin egen seng og ikke blive lige så ked af at skulle sove efter højtlæsning og hygge?
Skal vi hellere ændre noget i putterutinen? Eller er det bare en svær overgang, som vi skal forsøge at hjælpe hende igennem, så godt vi kan?
Vi er meget opmærksomme på at skabe en god rytme for hende, nu når vi skal ud af døren minimum en halv time tidligere end normalt. Men det er selvfølgelig ekstra svært, hvis hun er op imod to timer om at falde i søvn.
Vi glæder os til at høre, hvad du tænker.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
L