Søvn og skolestart

15. august 2019

Kategori:
Alder:
6 år, 1 mdr.

Søvn og skolestart

Kære Helen,

Vores store, søde, seje, stærke og dejlige pige er begyndt i skole. Det er kæmpe stort, og hun klarer overgangen super flot.

Hos os, begynder børnene ikke i mini-SFO, som man gør i mange andre kommuner. Så hun har været i SFO en uges tid, og nu er skolen så begyndt.

Der er meget nyt (nye børn, nye voksne, nye regler, nye rammer), og det har gjort det meget svært for hende at slippe dagen og falde i søvn om aftenen.

Efter første skoledag faldt hun i søvn kl. 22.30, til trods for at have været tidligt oppe. Aftenen efter var hun (naturligt nok) træt og ked af det, og hun var særligt ked af at skulle i seng.

Fordi vi har oplevet problemer med søvnen tidligere, tænker jeg automatisk, at hun skal have så meget tryghed som muligt, og jeg har lyst til at lade hende falde i søvn i vores seng. Men jeg ved også godt, at det er en glidebane. For hvis hun får lov til det to nætter i træk, kan det tage 3-6 måneder at vende hende af med det igen.

Da vi flyttede ind i vores nye hus for at år siden, aftalte vi, at jeg skulle putte hende hver aften, fordi hun foretrak det, og fordi det gav hende tryghed. Omkring jul besluttede vi at bytte, så vi skiftes, og begge børn oplever, at begge forældre putter. Men storesøster spørger stadig, om vi ikke kan gå tilbage til den gamle ordning, hvor det kun er mig, der putter hende.

Og det er altså IKKE, fordi far ikke er god til at putte. Han er eksempelvis meget bedre til at fjolle og lave stemmer, når de læser ...

Annonce

... højt, og han synger også gerne en godnatsang, hvis hun vil have det. Der holder jeg lidt mere fast i rutinen 😊

Mit spørgsmål går på, hvordan vi bedst støtter hende, når nu hun meget nødig vil i seng og sove. Vi læser bøger og sludrer om dagen i vores store seng, fordi storesøster sover i en halvhøj seng med stige. Jeg har svært ved at sidde der, og far kan slet ikke. Så vi læser i vores værelse i den store seng og går så ind til hende og putter og krammer, inden hun får lov at høre lydbog til hun sover. Men nu er hun begyndt at blive rigtig ked af det over at skulle i seng.

Vi har længe talt om at købe en ”rigtig” seng til hende. Den hun har nu er 160 cm lang og 130 cm høj. Men vi forestiller os en voksenseng (200 cm lang og normal højde), som hun også kan bruge som sofa, når hun har legeaftaler med veninder.

Hvis vi byttede hendes seng ud med en, som vi også kunne sidde i, kunne vi læse der, og på den måde ville hun måske hygge sig bedre i sin egen seng og ikke blive lige så ked af at skulle sove efter højtlæsning og hygge?

Skal vi hellere ændre noget i putterutinen? Eller er det bare en svær overgang, som vi skal forsøge at hjælpe hende igennem, så godt vi kan?

Vi er meget opmærksomme på at skabe en god rytme for hende, nu når vi skal ud af døren minimum en halv time tidligere end normalt. Men det er selvfølgelig ekstra svært, hvis hun er op imod to timer om at falde i søvn.

Vi glæder os til at høre, hvad du tænker.
På forhånd tak.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine