Svar: Søvn og skolestart

15. august 2019

Kategori:
Alder:
6 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Tænk at jeres datter allerede er begyndt i skole... Det er som du skriver kæmpe stort, og det er helt naturligt, at hun reagerer. Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres datter er særligt sensitiv, og det kan godt være med til at gøre skolestarten lidt ekstra svær.. men det er okay :)

Det er vigtigt, at I sætter ord på, at I godt ved, at det er en svær periode. Det er naturligt svært at skifte fra børnehave til skole, ligesom det er svært f.eks. at skulle starte på et nyt arbejde. I kan godt sætte ord på, hvordan I genkender den usikkerhed, man naturligt kan føle, måske sætte lidt ord på, hvordan I plejer at håndtere det, måske give lidt eksempler på, hvad I synes har været svært, at I f.eks. ikke vidste, hvor toilettet var eller ikke vidste, hvor I skulle spise jeres frokost. Give eksempler på ting, som kan virke som "bagateller", men som faktisk kan skabe stor usikkerhed. I kan også give forslag til, hvad hun kan gøre, hvis hun synes det er lidt for stor og ny en verden.

Hun vil sandsynligvis være ret god til at sætte ord på sine følelser, hun vil være ret god til at mærke efter i sig selv, god til at reflektere og udtrykke sig - og måske vil hun give udtryk for frustration over, at andre børn ikke altid hører efter, ikke altid behandler andre pænt osv. og det er naturligt svært at håndtere, når man godt selv kan finde ud af det. Det gør ondt og er bestemt ikke rart, når man mærker, at andre børn ikke er søde ved hinanden, taler grimt og lignende... og det kan hun godt bruge mange kræfter på at spekulere over.

Nogle børn er rigtig gode til at sige "pyt med det", de glemmer hurtigt ting, og kommer videre eller lægger måske slet ikke mærke til, hvad der egentlig sker omkring dem. Jeres datter tænker måske rigtig meget over alt det hun oplever og har svært ved at glemme det - og det er vigtigt, at I giver hende mulighed for at sætte ord på noget af alt det hun oplever og tænker. For det er også en stor styrke at kunne mærke efter, hvad der er rigtigt og forkert og at kunne sætte ord på sine tanker og følelser :) Og hun skal naturligt have at vide, at det ikke er forket, at hun har det som hun har det, men at det faktisk er rigtig godt, at hun taler med jer om det, og det er ret flot at hun kan det i en alder af 6 år. Hun må ikke føle sig forkert, men skal have en følelse af, at hun er helt, som hun skal være.

Det er helt naturligt, at hun lige nu kan søge jer ekstra og have en form for "separationsangst". Det er svært at være i den nye verden som skolen er og skulle forholde sig til at netop alt er nyt - nye voksne, nye børn, nye regler, nye rammer, som du skriver. Måske især hvis man rigtig gerne vil gøre det hele rigtigt. Jeg tænker dog, at I godt kan være der for hende, uden at hun lige nu behøver rykke tilbage i soveværelset - ikke fordi jeg ikke synes at man skal kunne komme ind til mor og far, selvom man er 6 år gammel og går i skole, det er jeg stor fortaler for, men fordi jeg ved, at I har arbejdet rigtig meget med at vænne hende til at sove på eget værelse - og at det faktisk går ret godt.

Jeg tænker, at jeres datter har brug for struktur, fordi det giver overblik og dermed tryghed og ro - og en del af strukturen vænner hun sig naturligt til i skolen, det bliver gradvist lettere for hende at finde ud af, hvad man gør, hvornår og hvordan, så hun kan overskue en dag, og hvad der skal ske. Men strukturen kommer også derhjemme ved at I bibeholder de ...

Annonce

... trygge rammer, som I allerede har fået skabt.

Jeg tænker derfor, at jeres eget forslag om at købe en større seng til hende - "en skolepige seng" - er en rigtig god idé, hvis hun vel at mærke selv virker interesseret i dette. Hvis hun er rigtig glad for sin seng med stige, så skal I naturligvis lade hende beholde den, men I kan godt tale med hende om, hvorvidt hun måske kunne tænke sig en seng, hvor I kan sidde på sengekanten, eller i fodenden, når hun skal puttes. Så I på den måde holder fast i, at hun stadig puttes i egen seng på eget værelse, men også lytter til, at hun kan have brug for lidt ekstra tryghed og nærhed lige nu. En ny seng er på den måde en god løsning, som kan tilgodese alles behov :)

En ny seng vil også gøre, at I ikke behøver starte ritualet i jeres seng og derefter gå til værelset, men med det samme kan putte hende på eget værelse. Det at opdele ritualet kan nogle gange gøre det sværere for hende at skulle sove. Det at overgive sig til søvnen er forbundet med separation/adskillelse fra jer, og når I starter ritualet i en seng og derefter går til hendes seng, så kan det være med til at forstærke følelsen af separation. Det kan godt være derfor, at hun græder, protesterer og er ekstra ked af at skulle flyttes/sove nu.

Jeg synes også, at I stadig skal skiftes til at putte hende, men naturligvis kan mor komme ind og sige godnat, selvom det er far som læser godnathistorie og synger godnatsang. Så hun på den måde stadig siger godnat til jer begge.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gør ikke noget, at hun lige nu sover sent og derfor ikke får søvn nok. Der vil være rigtig mange børn i klassen, som sover dårligt i øjeblikket. Jeg er helt med på, at vi som forældre skal hjælpe vores børn til at sove godt om natten, og sikre, at de får den søvn, som de har behov for, så de kan lære, følge med i skolen og have overskud til alt det der sker, men det er en overgang. Det er en periode, og det ændrer sig igen, når hun har vænnet sig til den nye hverdag.

Jeg forstår godt, når du skriver, at du gerne vil give hende så meget tryghed som muligt og har lyst til at lade hende falde i søvn i jeres seng. Du (og far) ved godt, hvordan hun har det. Du/I har selv gået i skole, og du/I forstår godt, hvad det er der rør sig i hende, og hvorfor hun reagerer som hun gør.. Og det kan være rigtig svært at håndtere, når børn står i situationer, som vi godt kan genkende og hvor vi mærker, at det her ville vi også selv synes var svært.

Det er dog vigtigt, at du/I ikke lader jeres egne følelser tage over, men at I forældre sammen holder fast i, at det er okay, at hun stadig sover på sit eget værelse. I er der jo for hende, giver hende masser af tryghed, kærlighed og nærhed - og det ville stadig være svært at starte i skole, selvom hun sov i smørhullet. Jeg er ikke sikker på, at det hos jer ville gøre situationen lettere... jo hun ville måske lige nu få lidt mere søvn, men det er som sagt en overgang, og det er okay, at det lige nu er lidt svært. Og en ny seng lyder som en god løsning. Jeg hører ikke, at jeres datter er ked af det, at hun virker utryg eller lignende, jeg hører snarere at hun er usikker på alt det nye som sker, og at hun derfor naturligt søger tilbage til det, som har været mest tryg for hende - sove mellem jer. Men hun er faktisk også okay med at sove selv, og hun er tryg ved de rutiner I har fået skabt :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - stort knus med på vejen - og rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin