Søvnproblem efter sygdom

10. juni 2019

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Søvnproblem efter sygdom

Hej Helen,

Vi har desværre haft en lang periode med sygdom (ikke noget alvorligt, men feber, opkast, diare, astmatisk bronkitis, ørebetændelse mm).
Vores søn udvikler sig godt og er for det meste glad.

Vi kæmper stadig med vores dreng vågner alt for tidligt, ofte før 5 (4.20/4.30).

Han har haft en god periode hvor han sov igennem på en enkelt natflaske, men grundet sygdom har han fået mere mælk end normalt. Jeg synes han virker til han er ved at være rask. Han er muligvis ved at få tænder og har naturligt lidt uro da han er ved at lære at gå.

Han spiser fint og er meget aktiv i løbet af dagen. Han er begyndt at falde bedre i søvn og virker glad for sit putteritual.
Han får aldrig morgenmad før kl. 6 for at sikre det ikke er derfor han vågner.

Nu får han 2-3 flasker om natten og vågner stadig alt for tidligt. Hvad pokker gør vi? Han er jo 13 ...

Annonce

... måneder så han burde slet ikke få mælk mere.

Jeg har overvejet flere ting;
1: Skal jeg trappe ham ned i mælk frem for at stoppe bræt med mælken?
2: skal jeg stoppe med mælk om natten og kun give ham en flaske til putning og erstatte det med vand om natten?
3: Skal jeg stoppe helt med mælken (inkl. putningen) og kun give vand?
4: Gå fra 2 til 1 lur og satse på det flytter noget søvn?

Nr. 4. kræver måske lidt mere info: Han sover ca. 2 timer til lur i løbet af dagen fordelt på 2 lure, nogle dage en meget kort og en længere andre dage to på en time.

Hans dag:
4.30-5.30: Vågner
6.00: Morgenmad
8.30: Formiddagsmad
9.00: Formiddagslur (fra 30 min til 2 timer, ofte 30 min - 1 time)
11.30: Frokost
13.30: Eftermiddagsmad + lur
16.00: Sen eftermiddagssnack
17.30: Aftensmad
18.30: Putning begynder

Håber du vil dele dine tanker med os.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi