Brev:
Søvnproblem efter sygdom
10. juni 2019
Alder:
13 mdr.
Søvnproblem efter sygdom
Hej Helen,
Vi har desværre haft en lang periode med sygdom (ikke noget alvorligt, men feber, opkast, diare, astmatisk bronkitis, ørebetændelse mm).
Vores søn udvikler sig godt og er for det meste glad.
Vi kæmper stadig med vores dreng vågner alt for tidligt, ofte før 5 (4.20/4.30).
Han har haft en god periode hvor han sov igennem på en enkelt natflaske, men grundet sygdom har han fået mere mælk end normalt. Jeg synes han virker til han er ved at være rask. Han er muligvis ved at få tænder og har naturligt lidt uro da han er ved at lære at gå.
Han spiser fint og er meget aktiv i løbet af dagen. Han er begyndt at falde bedre i søvn og virker glad for sit putteritual.
Han får aldrig morgenmad før kl. 6 for at sikre det ikke er derfor han vågner.
Nu får han 2-3 flasker om natten og vågner stadig alt for tidligt. Hvad pokker gør vi? Han er jo 13 måneder så han burde slet ikke få mælk mere.
Jeg har overvejet flere ting;
1: Skal jeg trappe ham ned i mælk frem for at stoppe bræt med mælken?
2: skal jeg stoppe med mælk om natten og kun give ham en flaske til putning og erstatte det med vand om natten?
3: Skal jeg stoppe helt med mælken (inkl. putningen) og kun give vand?
4: Gå fra 2 til 1 lur og satse på det flytter noget søvn?
Nr. 4. kræver måske lidt mere info: Han sover ca. 2 timer til lur i løbet af dagen fordelt på 2 lure, nogle dage en meget kort og en længere andre dage to på en time.
Hans dag:
4.30-5.30: Vågner
6.00: Morgenmad
8.30: Formiddagsmad
9.00: Formiddagslur (fra 30 min til 2 timer, ofte 30 min - 1 time)
11.30: Frokost
13.30: Eftermiddagsmad + lur
16.00: Sen eftermiddagssnack
17.30: Aftensmad
18.30: Putning begynder
Håber du vil dele dine tanker med os.
Med venlig hilsen
Kris