Svar: Søvnproblem efter sygdom

10. juni 2019

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Jeg kan se, at i forhold til sidst du skrev om lillebrors tidlige opvågninger, så har I nu fået ændret lidt på rytmen så han ofte sover lidt senere. Det er super godt, for det er nødvendigt at ændre lidt på hele dagens rytme, hvis I skal have ham til at sove længere om morgenen...

Han bliver dog stadig puttet kl 18.30 og det ville være rigtig godt, hvis I kunne få flyttet hans rytme så meget, at han begynder at kunne blive puttet kl 19.3-20 i stedet. I kan som tidligere nævnt ikke bare komme ham senere i seng, for det vil ikke ændre rytmen, men blot gøre, at han så kommer til at mangle nattesøvn, men I kan forsøge at forlænge hans vågenperiode mellem formiddagsluren og middagsluren, for på den måde at få flyttet hans middagslur til senere, hvorved han så vil kunne blive puttet senere om aftenen.

Det gennemsnitlige søvnbehov er 13.5-14 timer for et barn på 13 måneder - når der er tale om et gennemsnit, så sover nogle børn lidt mere og andre lidt mindre. Og jeres dreng kan naturligt godt høre til de børn, som ikke sover helt så meget, hvilket også er helt okay. Som jeg læser jeres brev, så vil jeres dreng måske trives med en rytme, hvor han puttes kl 19-19.30 og står op omkring kl 06. Det vil give ham 10.5-11 timers nattesøvn og om dagen kan han så sove ca 2 timer som nu. Det vil sige at han samlet måske vil sove 12.5-13 timer i døgnet...

Det er vigtigt, at I lader ham få de to lure dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og jeres dreng har stadig brug for de to lure - især fordi han står så tidligt op. Dagen bliver simpelthen for lang for ham, hvis ikke han får de to afbræk, som lurene giver ham, og hvis I fjerner den ene lur, så er der stor sandsynlighed for, at han vil begynde at sove tidligere om aftenen og igen vågne tidligere og tidligere om morgenen. Hans middagslur er med til at sikre, at rytmen ikke vender helt rundt.

Hvornår har I sommerferie? Jeg vil foreslå jer, at I forsøger at ændre rytme netop i ferien, hvor I har nogle sammenhængende dage og uger til det. Og jeg vil foreslå jer, at I forsøger at aktivere ham rigtig godt midt på dagen, tager på ture ud i sommerlandet, leger med vandkander i haven, gynger, tumler, leger i sandkasse osv. Måske giver ham et bad midt på dagen osv. så han hjælpes til at være aktiv og vågen og på den måde får forlænget sin vågenperiode lidt - og kan puttes senere til sin middagslur.

Varigheden mellem hans lure, altså længden af hans vågenperioder på nuværende tidspunkt er egentlig rigtig fine og helt alderssvarende og normalt skulle I ikke ændre på dette, men hvis hans søvnbehov er lidt mindre end gennemsnittet og hvis han har tendens til en tidlig rytme, så kan det være en god idé at forsøge at forlænge vågenperioderne lidt, for at sikre, at rytmen ikke bare bliver tidligere ...

Annonce

... og tidligere...

Hvis I kan få rykket på hans rytme, så han kommer senere i seng om aftenen, så giver det også mulighed for at indføre en godnatgrød eller lignende, hvilket vil være godt i forhold til at få udtrappet hans flasker. Godnatmåltidet vil være med til at mætte ham lidt ekstra og sikre, at han ikke behøver vågne, fordi han har brug for mælken. Hvis han ikke kan spise en portion grød, så kan han tilbydes en moset banan, det vil også være rigtig fint.

Jeg synes bestemt, at det vil være en god idé at trappe ned i mælkemængde fremfor at stoppe helt med flaskerne fra den ene dag til den anden. Og i første omgang vil jeg anbefale, at I bibeholder 2 flasker. Du må her vurdere, om det vil være bedst at bibeholde flaskerne aften og sen aften eller om det er bedre at bibeholde aften og tidlig morgen. Hvis flaske kl 04-05, kan hjælpe ham til at sove lidt længere, så kan det være bedre at bibeholde den og så trappe ud af flasken sen aften. Samtidig kan indførelse af en godnatgrød også give ham lidt ekstra mæthed, så han netop bedre kan undvære flasken sen aften.

Når det er tid til at fjerne næste flaske, vil det på samme måde være godt at trappe ud i mængde, så han tilbydes mindre og mindre. Og som udgangspunkt skal han ikke tilbydes vand i stedet og hans erstatning skal ikke fortydes. Det er vigtigt ikke at ændre på næringsindholdet af mme, og det er vigtigt, at han ikke lærer at drikke vand af flaske i stedet for mælk - det er ikke anden væske han skal have, men han skal lære at undvære flasken.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder også, at hvis han virker tørstig i løbet af natten, og du skønner, at han kan have behov for lidt vand i en periode, så bør han tilbydes dette af en kop, så han kun får små slurke og derefter sover videre. Ellers risikerer du, at han fremadrettet vil vågne flere gange om n atten for at drikke større mængder vand, og det skal du jo også væk fra, så er det bedre at ændre tingene nu end at skabe nye rutiner, som heller ikke vil fungere på sigt :)

De fleste børn stopper helt med flaske omkring 15 måneders alderen, og der er ikke noget i vejen for, at du bibeholder flasken før putning til det kan passe at stoppe deromkring - også i forhold til sygdom osv. så må du se, hvornår det rette tidspunkt er :)

Det vil være rigtig godt, at du indfører putteklud, bamse, godnatsang og lignende i forbindelse med putning, så dette stille og roligt tager mere og mere over, når den sidste flaske om aftenen trappes ud. Det handler om at gøre putteritualet så genkendeligt og trygt som muligt, så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at flasken ikke længere er der. I stedet har han så fået f.eks. en godnatgrød og måske lidt mælk af en kop før puttetid, fået børstet tænder og bliver puttet med kys, kram, puttebamse, godnatsang.. alt som han plejer :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor