Brev:
Putning igen igen:-)
10. december 2018
Alder:
15 mdr.
Putning igen igen:-)
Hej Helen.
Tak for dine altid hurtige svar.
Jeg har endnu et par spørgsmål omkring putning som jo stort set altid har været et issue her hos os:-)
Kort om Selma: 15 mdr, trives rigtig godt og er glad for vuggestuen og for at blive afleveret. Hun har korte dage langt de fleste dage og virker frisk og udhvilet for det meste. Hun sover mellem 19-20 (enkelte dage senere) og vågner alt mellem 6-8 om morgenen. sover mellem 1,5 til 2 timer(nogle dage 2,5) Spiser og drikker mest om eftermiddagen og aftenen, men er generelt ikke "den store spiser". Det hun spiser mest til er aftensmad, men det kræver at jeg hjælper hende meget.
Vi synes, hun er meget bevidst og leger meget med dukker og ting med årsag-virkning. Hun kan forstå og handle på flere af vores forespørgsler ex "Selma kan du hente dukken, skal dukken have mad", "kan du gå ind i stuen og give Mads den her", "du skal i bad", Sæt dig på numsen så du kan få hjemmesko på" osv osv. Hun "driller" også bevidst og gør ofte de ting hun ikke må, alt imens hun kigger efter vores reaktion. Alt i alt en dejlig, fræk og aktiv pige. Hun er på det sidste blevet "morsyg" og vil hænge på mig, mens jeg laver mad eller andet, medmindre jeg sætter mig nede på gulvet ved hende. Så danser og leger hun fint.
Mine spørgsmål går igen på putning af hende. Vi har for det meste vugget hende i armene for at hjælpe hende med at finde roen og så lagt hende ned, når hun virker meget døsig. Nogle gange sover hun hurtigt andre gange skal der flere gange til. Få gange kan hun falde i søvn blot ved man nusser hende på ryggen. Det synes jeg for så vidt er en god afslutning på dagen for hende.
MEN nu er det ofte sådan, at hun ligger længe og blir nusset uden at hun falder i søvn og at der skal rigtig meget vuggeri til før hun "overgiver sig". Nogle gange ender vi med at tage hende op fordi hun bare ligger og leger eller rejser sig i sengen og vi så tænker hun ikke er træt nok. Vi har prøvet at gå til og fra hende med korte intevaller, men hun skriger indtil vi kommer ind igen og vi er ikke tilhønger af, at hun skal skriger sig træt eller i søvn.
Det optimale for os(da hun også har en bror der har brug for os under putning, og jeg arbejder primært aften og min mand derfor er alene om putningen) ville være hvis man kunne putte hende efter læsning og godnatsang og gå lidt til og fra, mens hun lå og hyggede med sine bamser. Men jeg tænker, at det pt ikke er muligt for tiden, da hun virker til at have brug for trygheden samt stadig hjælp til at finde ro i kroppen. Hvad tænker du? Er hun moden nok til at forstå at far og mor stadig er tæt på hende selvom hun ikke kan se os? Hvordan vil du foreslå os en god putning for alle parter? Og vil du foreslå det er far frem for mor i en periode der putter, da det så vil være nemmere for hende at "give slip"?
Derudover får hun stadig en godnatflaske på 180 ml som hun sluger og de fleste nætter sover hun så igennem uden opvågning(i hvert fald lægger hun sig til at sove videre for vi hører hende ikke...hun sover på eget værelse, men tæt på os) De nætter hun vågner tilbyder vi hende flaske, da hun så sover videre straks, den er tømt. Men vi tænker, at hun jo faktisk burde kunne klare sig uden de to flasker.....men vi må også bare indrømme at det er SKØNT at have en datter der ofte sover hele natten og ellers få gange får en flaske midt på natten og derefter sover videre. Hvad tænker du her? Er det et "problem" med godnatflasken når man er 15 mdr eller tænker du at den ingen nytte gør for natten eller putningen i sig selv. Hun virker ikke til at hun er afhængig af den. Hun bruger stadig ikke sut men har bamser som hun dog heller ikke virker afhængig. Hvordan vil du foreslå at vi "afvænner" hende fra dem/eller bare den ene hvis du anser det for at være nødvendigt"?
På forhånd tak for din tid.