Svar: Putning igen igen:-)
10. december 2018
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer omkring Selma og søvn/putning :)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser dit brev er, at Selmas rytme lyder til at variere en del - og det gør det naturligt svært at finde det rette puttetidspunkt, og dermed sandsynligvis svært for hende at falde i søvn... Selvom I forsøger at variere hendes puttetidspunkt om aftenen, så kan det være svært at ramme det tidspunkt, hvor søvntoget kommer forbi - og kommer I for tidligt eller for sent til toget, så vil potningen trække unødigt ud.
Du nævner, at hun om morgenen ofte starter dagen mellem kl 06-08, og at hendes middagslur ofte varierer mellem 1.5-2.5 time. Der skal naturligvis være en vis fleksibilitet også i forhold til puttetidspunktet om aftenen - men det vil være rigtig godt, hvis det ikke er mere end +/- en halv times tid. Og det er ofte en god idé at starte om dagen, når man skal forsøge at skabe en nogenlunde fast rytme - og ikke om aftenen. Jo mere fast stå op tidspunkt I kan have, jo mere vil dagens øvrige tidspunkter følge efter, så hun spiser, leger og er aktiv og også sover middagslur til nogen lunde samme tid hver dag - og dermed får I mere overblik over, hvornår hendes rette puttetidspunkt om aftenen vil være :)
Derudover så skal hun naturligt lære at sove ude at skulle vugges i jeres arme og uden at skulle op-ned-op-ned igen og igen for endelig at overgive sig til søvnen. Jeg har dog en formodning om, at hvis I rammer hendes rette puttetidspunkt, så vil I naturligt kunne putte hende, sidde der og læse en godnathistorie og netop med kærtegn, stryge hende lidt over ryggen, synge godnatsang og lignende hjælpe hende med at overgive sig til søvnen og dette inden for ca 15 minutter og ikke noget der trækker ud i halve eller hele timer.
Det samme omkring hendes gråd og ulykkelighed, når I går. Det lyder for mig som om, at hvis I rammer puttetidspunktet, så vil hun naturligt lettere kunne falde til ro, føle sig parat til at sove og vil derfor også acceptere bedre, hvis og når I går kortvarigt fra hende...
Sutteflasken skal også trappes ud og her vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at erstatte med et godnatmåltid før hun puttes. MME kan i en periode gives af en kop og i stedet kan hun gå over til at få lidt letmælk (koldt eller lunt) så ritualet stadig minder lidt om det hun kender og er tryg ved. Hun må en overgang også gerne få lidt mme af en kop, når I sidder og læser godnathistorie og gradvist kan hun så gå over til at få vand af kop i stedet (det er bedre for tænderne). Men kop, bamse, kærtegn, beroligende ord, godnathistorie, godnatsang osv. tager stille og roligt mere og mere over.
Hvis hun vågner i løbet af natten og søger flaske her, vil det være rigtig godt, at I skruer indtaget gradvist ned, så hun får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære mælken på dette tidspunkt - samtidig med at I så putter hende med samme kærtegn, bamse osv. som hun kender fra potningen om aftenen og dermed føler at alt er genkendeligt og trygt, alt er som da hun faldt i søvn, og hun kan derfor sagtens sove videre.
Det er ikke et "problem", at hun drikker sin flaske og falder i søvn - som jeg læser dit brev, så falder hun ikke i søvn med flasken i munden, og er derfor ikke uhensigtsmæssigt afhængig af den. Men det er ved at være tiden til at stoppe med flaske, fordi mælken lægger sig om hendes tænder og skaber grobund for huller i mælketænderne og dermed også i de blivende tænder.. Derfor bør flaskerne trappes ud og noget andet tage over.
Da du ofte arbejder om aftenen, så skal far naturligt tage sig af putning, når mor ikke er hjemme, men jeg synes det vil være fint, at du tager dig af putning de aftener, hvor du er der, så det bliver noget I begge kan gøre - og så storebror også oplever, at kunne sige godnat til både mor og far :)
Det vil på samme måde være en rigtig god idé, hvis I kan skiftes til at tage jer af alle de ting, som leder op til putning - at I f.eks. skiftes til at give hende bad, frottere med håndklædet, smøre med creme osv. efter behov - give hende godnatgrød - og derefter skiftes til at putte hende med historie, kærtegn, bamse, sang... Jo mere man gør alt det som leder op til putning, jo lettere vil det ofte være også at putte, derfor kan I forsøge at mor bader, giver godnatgrød og putter, de dage, hvor mor er hjemme - og far gør det de dage, hvor mor ikke er hjemme... Eller I kan forsøge at skiftes, så far bader og gør klar til natten og mor putter og omvendt...
Det er netop en god idé med aftensmad, bad og efterfølgende godnatgrød - det hjælper hende med at koble fra, finde roen og sikrer samtidig også, at hun ikke behøver vågne om natten, fordi hun er reelt sulten eller tørstig.
En aftenrytme kan derfor se således ud:
Aften 18: Aftensmad - spiser almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne moset mad. Hun kan spise med fingrene, gaffel og begynder måske også at mestre det at spise med en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, mme eller vand af kop. Måske ca 19.30-19.45... Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl. 20... Puttes med historie, kærtegn, bamse osv. som stille og roligt tager mere og mere over og flasken udtrappes.
Nat: Hvis hun har behov for flaske, så gives mindre og mindre til hun ikke længere behøver den.... og igen puttes hun med bamse, kærtegn osv. som hun kender fra om aftenen.
Omkring 16 måneders alderen vil de fleste børn begynde at have lidt fornemmelse for, at vi ikke forsvinder, selvom vi er ude af syne. Hun begynder at have lidt fornemmelse for, at I kan være i et andet værelse, at I kan være på den anden side af væggen, og hun vil også begynde at kunne bevæge sig efter jer, søge efter jer, kalde på jer.. Og det lyder faktisk som om, at jeres datter er ret god til dette og er meget dygtig til at følge små opfordringer - også opfordringer om at hente ting i et andet rum. Det er et rigtig godt tegn på, at hun begynder at have denne fornemmelse:)
Om I behøver at gå fra hende om aftenen, afhænger dog meget af, hvordan hun reagerer og igen af, hvorvidt I rammer det rette puttetidspunkt. Det er langt bedre at bruge 10-15 minutter på at være der og give hende den tryghed, som hun viser behov for og hun så falder i søvn, end at gå og hun bliver ked af det og begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er trygt og rart...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske