Lange natteopvågninger

30. april 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lange natteopvågninger

Kære Helen,

Jeg har skrevet til dig tidligere vedrørende Milos søvn og til trods for nattesøvnen i en periode var blevet væsentlig bedre har den de sidste minimum 4 uger været helt håbløs igen og både mor, far og Milo er uendelig trætte.

Milo sover meget uroligt og har lange opvågninger. Jeg håber du har nogle konkrete råd og hvis ikke, så måske en forklaring på hvorfor det forholder sig således eller endda måske bare et opmuntrende ord om at det vil ændre sig til det bedre på et tidspunkt.

Vores dagsrytme:
6.00 vågner
7.30 grød (spiser en fin portion)
8.30 ammes
9.00-11.30 lur

12.00 grøntsagsmos (mængden varierer)
14.00 ammes
14.30-16.30 lur

17.30 grød/mos (vil sjældent spise meget ved dette måltid)
18.30 ammes
19.00 100 ml mme (bare for at gøre ham godt mæt)
19.30 ammes (bare en hyggetår som en del af putteritualet)
20.00 puttes

Han vågner op mange gange i løbet af natten og ammes typisk kl 23 og kl 3.30 (nogle gange tidlig morgen også i et forsøg på at få ham til at sove lidt længere).

Det tager som regel ikke mere end 10 minutter at putte ham om aftenen, men indtil vi går i seng kl 21.30 kan vi rende ind til ham og hjælpe ham videre i søvnen op til seks gange. Det ender tit med en af os bare går i ...

Annonce

... seng og ligger med en hånd på ham og falder i søvn sådan. Milo sover i tremmeseng ved siden af vores seng med den ene side taget af.

Når han vågner kl 23 og er ked af det tilbydes han brystet, dog virker det ikke til han spiser meget. Jeg kan efter amning godt lægge ham over i sengen igen uden han umiddelbart bliver ked af det, men han kan ligesom ikke finde ro til at falde ordentlig i søvn og bliver så ked af det og frustreret. Vi putter ham til at sove på siden, da han basker helt vildt med arme og ben når han ligger på ryggen og vi kan ligesom bedre trøste ham når han ligger på siden, så vi kan stryge ham på ryggen og klappe ham i numsen. Problemet med dette er så bare, at hver gang vi flytter hånden triller han om på ryggen og bliver ked af det og samtidig synes jeg han skal have tiltagende med hjælp til at falde til ro, så vi stryger, vugger, klapper mere og mere. Det tager sjældent under en time at få ham til at sove igen og ofte må vi igen blot selv falde i søvn med en hånd på ham.

Når han vågner igen kl 3-4 gentager det samme scenarie sig. Det er naturligvis ikke holdbart og slet ikke når vi inden længe er nødsaget til at sænke tremmesengen.

Jeg håber virkelig du har et eller andet input til os..

Venlig hilsen
Milos mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger