Brev:
Lange natteopvågninger
30. april 2018
Alder:
7 mdr.
Lange natteopvågninger
Kære Helen,
Jeg har skrevet til dig tidligere vedrørende Milos søvn og til trods for nattesøvnen i en periode var blevet væsentlig bedre har den de sidste minimum 4 uger været helt håbløs igen og både mor, far og Milo er uendelig trætte.
Milo sover meget uroligt og har lange opvågninger. Jeg håber du har nogle konkrete råd og hvis ikke, så måske en forklaring på hvorfor det forholder sig således eller endda måske bare et opmuntrende ord om at det vil ændre sig til det bedre på et tidspunkt.
Vores dagsrytme:
6.00 vågner
7.30 grød (spiser en fin portion)
8.30 ammes
9.00-11.30 lur
12.00 grøntsagsmos (mængden varierer)
14.00 ammes
14.30-16.30 lur
17.30 grød/mos (vil sjældent spise meget ved dette måltid)
18.30 ammes
19.00 100 ml mme (bare for at gøre ham godt mæt)
19.30 ammes (bare en hyggetår som en del af putteritualet)
20.00 puttes
Han vågner op mange gange i løbet af natten og ammes typisk kl 23 og kl 3.30 (nogle gange tidlig morgen også i et forsøg på at få ham til at sove lidt længere).
Det tager som regel ikke mere end 10 minutter at putte ham om aftenen, men indtil vi går i seng kl 21.30 kan vi rende ind til ham og hjælpe ham videre i søvnen op til seks gange. Det ender tit med en af os bare går i seng og ligger med en hånd på ham og falder i søvn sådan. Milo sover i tremmeseng ved siden af vores seng med den ene side taget af.
Når han vågner kl 23 og er ked af det tilbydes han brystet, dog virker det ikke til han spiser meget. Jeg kan efter amning godt lægge ham over i sengen igen uden han umiddelbart bliver ked af det, men han kan ligesom ikke finde ro til at falde ordentlig i søvn og bliver så ked af det og frustreret. Vi putter ham til at sove på siden, da han basker helt vildt med arme og ben når han ligger på ryggen og vi kan ligesom bedre trøste ham når han ligger på siden, så vi kan stryge ham på ryggen og klappe ham i numsen. Problemet med dette er så bare, at hver gang vi flytter hånden triller han om på ryggen og bliver ked af det og samtidig synes jeg han skal have tiltagende med hjælp til at falde til ro, så vi stryger, vugger, klapper mere og mere. Det tager sjældent under en time at få ham til at sove igen og ofte må vi igen blot selv falde i søvn med en hånd på ham.
Når han vågner igen kl 3-4 gentager det samme scenarie sig. Det er naturligvis ikke holdbart og slet ikke når vi inden længe er nødsaget til at sænke tremmesengen.
Jeg håber virkelig du har et eller andet input til os..
Venlig hilsen
Milos mor