5 mdr og store soveproblemer

4. august 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 mdr og store soveproblemer

Kære Netsundhedsplejerske

Min datter er 5 måneder gammel, og helt uhyggeligt lydfølsom når hun sover! Det er virkelig blevet et meget stort problem, fordi hendes søvn på den måde konstant bliver afbrudt og vi ender med en ulykkelig og fuldstændig overtræt pige, som absolut ikke kan falde i søvn! Vi HAR prøvet at vænne hende til at sove hvor der var lyd, men det går bare ikke.

Da hun var yngre kunne hun fint falde i søvn i stuen hos os - nu sker der simpelthen for meget, og selvom vi forholder os i ro, er hun urolig og ender med at blive helt ulykkelig. Det er en forfærdelig ond cirkel, og jeg er SÅ ked af det hver gang en nabo smækker med døren, en hund gør på gaden, eller bare at nogen ler! Hun vågner med et sæt og kan ikke falde til ro igen!

Jeg kan få hende til at sove ved at amme hende i søvn, men ofte så vågner hun det øjeblik, jeg bare tænker på at fjerne mig fra hende. Jeg kan også få hende til at sove (somme tider når vejen er stille) ved at gå med hende i barnevognen, men cykler en mand forbi (nej -det larmer SLET ikke!!??!) så vågner hun!

Hun er så følsom at bare den energi et menneske giver fra sig kan forstyrre hende! Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for hun ...

Annonce

... græder mange timer om dagen nu, og jeg har snart ikke mere overskud til at kunne gennemskue problemet og finde en løsning!

Det er helt tydeligt at hun har brug for søvnen, og ingenting dur jo når man er så træt..

Min datter har helt fra starten været utrolig følsom overfor sine omgivelser og reagerer meget på folk omkring hende! Hun er meget bevidst og har fra starten været meget 'sin egen'! Hun bliver meget let overstimuleret, og ville nok i virkeligheden ha det allerbedst i en hule med kun mig, varme og kærlighed.

Det er virkelig trist, for det kan jeg jo ikke give hende...

Jeg håber sådan du kan hjælpe mig - måske kender du en god bog om hvordan man bedst hjælper følsomme børn?

Jeg skal måske fortælle at jeg ammer hende og hun får lidt grød og mos ved siden af. Hun får bryst 1-2 gange om natten, og sover pænt om natten fra ca. kl 21 til kl 6 hvor jeg ammer hende og så ca 1 time mere - altså ca 10 timer! Men om dagen er det mest bare afslapning ved amning eller køretur i vognen - hun vågner nærmest det øjeblik hun falder i søvn!

Det er meget hårdt for os begge (og også for hendes far!), og jeg håber du har et rigtig godt råd!

På forhånd tak
Mange hilsner fra den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor