Svar: 5 mdr og store soveproblemer

4. august 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Når bør sover skifter de imellem to faser. Den lette søvn også kaldet REM-søvn og den dybe søvn kaldet non-REM søvn. Hos børn skifter perioderne ofte med en times mellemrum, og hos din datter lyder det til at være kortere intervaller.

Det er under den lette søvn at man drømmer og med din datters alder taget i betragtning, så drømmer hun måske forholdsvis meget. Dagens oplevelser bliver bearbejdet i drømme og mve den alder hun har er hun, når hun er vågen meget mere bevidst på ting omkring hende, hun sanser og oplever verden mere end tidligere.

Børn kan under den lette søvn vågne helt op, græde, småklynke osv. og her er det vigtigt at forsøge at få dem til at falde til ro og sove videre igen.

Hvis din datter vågner op og er bange, så bliver du nødt til at trøste hende. Hvis det ikke er nok at stryge hende blidt og tale beroligende til hende, så kan det være nødvendigt at amme hende, for at få hende så afslappet som muligt, så hun langsomt lærer at finde ro, og ved at du er der for hende. Det er dog vigtigt at finde balancen imellem at lade hende finde roen igen, måske inden hun vågner helt og så give hende den tryghed og omsorg som hun beder om.

Det er naturligvis et problem, når hun er så lydfølsom, som hun er, og ørepropper kan desværre ikke anbefales til den ...

Annonce

... alder:o) Spørgsmålet er om en genkendelig lyd ikke kan hjælpe hende. Jeg tænker på f.eks. en spilledåse, som hun lærer at falde til ro ved, som giver hende tryghed, og som bliver en del af hendes putteritual, samtidig med at den har den effekt at der på længere sigt ikke behøver at være fuldstændig ro.

En måde at hjælpe din datter til at være mere afslappet på kan være at give hende et dejligt varmt bad, at synge for hende, vugge hende, give hende let massage, spille lidt rolig musik osv. alt sammen noget der kan ske, før I begynder at putte hende. Simpelthen i håb om at hun så er så afslappet at hun falder i dybere søvn og dermed ikke bliver vækket så let.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'The no-cry sleep solution', som desværre er på engelsk og som også fokusere mere på at få børn til at sove om natten, hvilket jo bestemt ikke er jeres problem:o) Men Elizabeth Pantley som har skrevet bogen giver både et forslag til en dagbog over søvnmønsteret og en plan for søvnmønsteret, som du måske kan bruge. Du kan læse mere om denne bog i min bogguide.

Tilsidst vil jeg lige sige, at du naturligvis skal være opmærksom på at hun får nok at spise i løbet af dagen, og ikke sover uroligt, fordi hun er sulten.

Håber lidt af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år