Optagethed af tis og lort/toilettræning

1. juni 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Optagethed af tis og lort/toilettræning

Kære Helen.

Tusind tak for dit hurtige og fyldige svar. Det er dejligt at have et sted at ku få råd og vejledning

Jeg kan læse af dit svar, at jeg flere steder ikke var tydelig nok i mit første brev, så jeg prøver lige at være mere præcis:-)

Det er ikke sådan, at min søn fortæller mig historierne om børnene i børnehaven, der tisser i bukserne, laver lort mm. Dem fortæller han sig selv og gerne om aftenen, når han skal sove. Og jeg har nu opdaget, at han imens ligger og “masserer” tissemanden. Det virker derfor til, at det er seksuelt ophidseende (hvis man kan tale om det ift en 3,5 årig) for ham at tale om tis og lort. Er det normalt? Og hvordan skal vi håndtere det? Det sker ikke dagligt, men 1-2 gange om ugen den sidste ...

Annonce

... måned.

Mht toilettræning er jeg ret sikker på, at min søn fysiologisk er klar til at smide bleen. Han siger altid til, når han skal lave lort, og han kan tydeligvis holde igen på både tis og lort, når han sidder på toilettet, idet han tisser samme minut, han får ble på igen. Han får også stadig Movicol, så afføringen er meget blød og smertefri at få ud. Derfor tænker jeg, at det er mentalt, han ikke er klar. Hvad tænker du set i det lys om hans historiefortællinger? Er det et led i at blive mentalt klar, er hans “seksuelle” fornemmelser ift tis og lort grunden til, at han blokerer ift toilettræning eller eller?

Håber, du vil give et bud på disse lidt mere præcise spørgsmål. Og undskyld, at jeg ikke var tydelig nok til at starte med.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor