Brev:
Optagethed af tis og lort/toilettræning
1. juni 2020
Alder:
3 år, 6 mdr.
Optagethed af tis og lort/toilettræning
Kære Helen.
Tusind tak for dit hurtige og fyldige svar. Det er dejligt at have et sted at ku få råd og vejledning
Jeg kan læse af dit svar, at jeg flere steder ikke var tydelig nok i mit første brev, så jeg prøver lige at være mere præcis:-)
Det er ikke sådan, at min søn fortæller mig historierne om børnene i børnehaven, der tisser i bukserne, laver lort mm. Dem fortæller han sig selv og gerne om aftenen, når han skal sove. Og jeg har nu opdaget, at han imens ligger og “masserer” tissemanden. Det virker derfor til, at det er seksuelt ophidseende (hvis man kan tale om det ift en 3,5 årig) for ham at tale om tis og lort. Er det normalt? Og hvordan skal vi håndtere det? Det sker ikke dagligt, men 1-2 gange om ugen den sidste måned.
Mht toilettræning er jeg ret sikker på, at min søn fysiologisk er klar til at smide bleen. Han siger altid til, når han skal lave lort, og han kan tydeligvis holde igen på både tis og lort, når han sidder på toilettet, idet han tisser samme minut, han får ble på igen. Han får også stadig Movicol, så afføringen er meget blød og smertefri at få ud. Derfor tænker jeg, at det er mentalt, han ikke er klar. Hvad tænker du set i det lys om hans historiefortællinger? Er det et led i at blive mentalt klar, er hans “seksuelle” fornemmelser ift tis og lort grunden til, at han blokerer ift toilettræning eller eller?
Håber, du vil give et bud på disse lidt mere præcise spørgsmål. Og undskyld, at jeg ikke var tydelig nok til at starte med.