Svar: Optagethed af tis og lort/toilettræning

1. juni 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage og også uddyber de oplevelser, du har med jeres dreng lige nu :)

Det er helt normalt, at jeres dreng i en alder af 3.5 år interesserer sig for sin krop, kroppens åbninger - og det der kommer ud af disse f.eks. urin, afføring, spyt, snot... og også interesserer sig for sin tissemand og kan lide at røre ved den.

Børn har især i 3-6 års alderen en naturlig lyst til at undersøge kroppen og netop i børnehavealderen udforsker børn kroppen - de kikker på hinanden, de undersøger hinanden, de trækker bukserne af hinanden, de leger en slags "hvis jeg må se din, så må du også se min - lege". De leger lege, som handler om nysgerrighed og om at lære kroppens grænser at kende, det handler om at finde ud af, hvad der er rart, og hvad der ikke er rart, det handler også om at kende forskel på piger og drenge. De kan f.eks. også lege "doktor-lege" eller "kysse-lege" - og deres lege kan være med modsatte køn eller være med samme køn, det er alt sammen normalt.

Børn kan også røre ved sig selv, og de kan også onanere.. men det er ikke seksuelt på den måde, som det er for os voksne. Vi er som voksne bevidste om vores seksualitet, vi ved hvad det går ud på, hvad vi tænder på, hvad der giver os lyst - og vi kan mærke, når vi er seksuelt tændt. Man kan sige, at vi har et begær, en drift, som små børn slet ikke har. For jeres dreng er det dejligt at røre ved sig selv, det føles rart og er en sansemæssig rar følelse for ham - men det er på ingen måde drevet af seksualitet eller begær. Det er udforskning, lyst til at lære sin krop at kende... og hos små drenge bliver tissemanden naturligt stiv en gang imellem, og det er helt naturligt, men det er ikke seksuelt.

Derfor tænker jeg ikke, at der på den måde er en forbindelse mellem hans urin/afføring og hans ...

Annonce

... lyst til at røre ved sig selv, eller at hans lyst til at røre ved sig selv blokerer for toilettræningen. Men det kan naturligt hænge sammen på den måde, at kroppen og de ting der sker med kroppen lige nu er meget spændende for ham og naturligt skal udforskes. Og historiefortællingerne, som jo handler om kroppen, om urin og afføring - om når der sker uheld, som han jo kender men det er okay, og de voksne siger skidt pyt - er jo en anerkendelse af netop denne interesse for kroppen i forhold til hans alder. Du beskrev også, at han kunne være næsten i ekstase og hoppe af fryd. Og jeg tænker, at det er fordi han har den alder han har og naturligt har interesse for kroppen, og hvordan kroppen fungerer. Det er naturligt for hans alder og den udvikling, han går igennem, at netop disse emner fylder meget og interesserer ham... og derfor er det så fint, at du netop digter sådanne historier, og at han også selv digter videre eller selv fortæller dem...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tænker derfor, at det netop er den mentale hurdle, som han skal over, og du har helt ret i, at han fysiologisk lyder parat. Og måske kan du netop udnytte hans interesse for kroppen... Det kunne være en idé at læse "den store bog om kroppen", som gennemgår hvordan man ser ud, forskellen på piger, drenge, mænd, kvinder. Hvordan vi ser ud både uden på og inden i.. Hvad der sker med maden, som vi spiser, hvorfor vi skal tisse og lave afføring, hvorfor vi skal gå i bad osv. og derfor også - hvorfor det er vigtigt at gå på toilettet. Så du bruger hans interesse for kroppen til at nå dertil, hvor han sammen med dig finder ud af at bruge toilettet og ikke længere lave i bleen. Og hvor du som tidligere nævnt naturligt støtter ham, hjælper og guider, så det er noget I samarbejder omkring :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.