Brev:
Modstand ift. toiletbesøg 3,5 årig
2. november 2018
Alder:
3 år, 6 mdr.
Modstand ift. toiletbesøg 3,5 årig
Kære Helen.
Vi har en dejlig aktiv og glad dreng på 3,5 år. Vi er deleforældre og har et godt samarbejde og mange fælles oplevelser.
Siden januar 2017 (mens han gik i vuggestue) har han haft svært ved at give slip på sin afføring i bleen. Han kunne sætte sig forskellige steder for at presse, men blev sjældent helt færdig og kunne lave flere gange kort efter hinanden. Oftest lod vi ham bruge den tid, han havde brug for. Indimellem forstyrrede det han og os midt i maden eller andre situationer. Vi oplevede ikke, at han havde ondt, da han ikke viste nogen tegn på det før og efter, men virkede utryg/irritabel. Vi prøvede at give ham noget pulver i vand, som lægen anbefalede, så han lettere kunne komme af med det.
Efter opstart i børnehaven i marts 2017 har vi været bekymrede for, hvordan det skulle gå der, da det er en naturbørnehave og et stort sted med godt 100 børn. I sommers gik han en del uden ble og lærte ret hurtigt at tisse ude og inde – ikke ret mange uheld. Men han blev meget utryg, når han skulle lave afføring.
Han blev blefri om dagen i august/september, men bruger stadig natteble. I en periode havde han ofte lavet afføring i underbukserne og blev selvfølgelig meget ked af det. Nu er der næsten igen ”uheld” i børnehaven.
Vi oplever, at han går og holder på ”det” hele dagen i børnehaven. Han går ofte og tager sig til skridtet og klynker lidt og siger, han ikke vil/skal/kan lave noget på toilettet. Det resulterer i, at han for tiden laver afføring efter han er puttet i seng, hvilket selvfølgelig også bliver en træls oplevelse.
Vi har forsøgt at motivere med at give ham stjerner for hver gang, der kom noget i toilettet, dog med stor hjælp/løft til at nå derind. Det foregik over en lang periode for at optjene 12 stjerner og de sidste 5 gik strålende, hvor han selv sagde, at han skulle lave og selv gik derind. Han pressede meget for at få lavet noget. Velviljen kom med udsigt til at få en stor legeting. Men enten kunne han ikke forstå sammenhæng mellem toiletbesøg og gaven eller måske forsvandt motivationen hurtigt, da han havde opnået stjerner og gave. Vi endte med at droppe stjernerne.
Vi prøver på ikke at gøre et stort nummer ud af problemet og taler positivt og anerkendende til ham.
1. Har du nogle forslag til, hvordan vi kan gribe det an?
2. Har du anbefalinger ift. hvad vi kan sige/ ikke bør sige før, under og efter toiletbesøg/uheld i bukser?
3. Har du nogle råd ift. det at smide nattebleen?
Kærlig hilsen
HV