Modstand ift. toiletbesøg 3,5 årig

2. november 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Modstand ift. toiletbesøg 3,5 årig

Kære Helen.

Vi har en dejlig aktiv og glad dreng på 3,5 år. Vi er deleforældre og har et godt samarbejde og mange fælles oplevelser.

Siden januar 2017 (mens han gik i vuggestue) har han haft svært ved at give slip på sin afføring i bleen. Han kunne sætte sig forskellige steder for at presse, men blev sjældent helt færdig og kunne lave flere gange kort efter hinanden. Oftest lod vi ham bruge den tid, han havde brug for. Indimellem forstyrrede det han og os midt i maden eller andre situationer. Vi oplevede ikke, at han havde ondt, da han ikke viste nogen tegn på det før og efter, men virkede utryg/irritabel. Vi prøvede at give ham noget pulver i vand, som lægen anbefalede, så han lettere kunne komme af med det.

Efter opstart i børnehaven i marts 2017 har vi været bekymrede for, hvordan det skulle gå der, da det er en naturbørnehave og et stort sted med godt 100 børn. I sommers gik han en del uden ble og lærte ret hurtigt at tisse ude og inde – ikke ret mange uheld. Men han blev meget utryg, når han skulle lave afføring.

Han blev blefri om dagen i august/september, men bruger stadig natteble. I en periode havde han ofte lavet afføring i underbukserne og blev selvfølgelig meget ked af det. Nu er der næsten igen ”uheld” ...

Annonce

... i børnehaven.

Vi oplever, at han går og holder på ”det” hele dagen i børnehaven. Han går ofte og tager sig til skridtet og klynker lidt og siger, han ikke vil/skal/kan lave noget på toilettet. Det resulterer i, at han for tiden laver afføring efter han er puttet i seng, hvilket selvfølgelig også bliver en træls oplevelse.

Vi har forsøgt at motivere med at give ham stjerner for hver gang, der kom noget i toilettet, dog med stor hjælp/løft til at nå derind. Det foregik over en lang periode for at optjene 12 stjerner og de sidste 5 gik strålende, hvor han selv sagde, at han skulle lave og selv gik derind. Han pressede meget for at få lavet noget. Velviljen kom med udsigt til at få en stor legeting. Men enten kunne han ikke forstå sammenhæng mellem toiletbesøg og gaven eller måske forsvandt motivationen hurtigt, da han havde opnået stjerner og gave. Vi endte med at droppe stjernerne.

Vi prøver på ikke at gøre et stort nummer ud af problemet og taler positivt og anerkendende til ham.

1. Har du nogle forslag til, hvordan vi kan gribe det an?
2. Har du anbefalinger ift. hvad vi kan sige/ ikke bør sige før, under og efter toiletbesøg/uheld i bukser?
3. Har du nogle råd ift. det at smide nattebleen?

Kærlig hilsen
HV

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger