Jeg er sur på dig

26. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Jeg er sur på dig

Hej Helen :-)

Jeg har et spørgsmål angående min søn på 2 år og 8 måneder.

Jeg prøver virkelig at bruge alle de gode råd omkring at anerkende, når der er noget, han ikke vil. “Jeg kan godt se, at du ikke vil tage din jakke på, men det skal du, for vi skal i vuggestue” eller “jeg forstår godt, at du hellere vil se Brandmand Sam end at spise aftensmad, men vi skal spise nu”.

Men nogle gange virker det bare ikke. Han bliver sur, og siger “stop så Mor” eller “gå væk mor” eller griner og vil ikke stå på sine ben, når jeg vil hjælpe ham med at tage bukser på. Selvom han i øvrigt godt selv kan.

Normalt plejer jeg at “tvinge ham” til det, ved at tage ham op på skødet eller lignende. Men i morges gjorde jeg noget andet, fordi jeg havde god tid.

Han ville IKKE have tøj på - hverken selv tage det på eller lade mig ...

Annonce

... give ham det på. Han løftede benene fra jorden, når han skulle have overtræksbukser på og kastede med sin jakke. Jeg sagde så: “Nu bliver jeg altså sur på dig, hvis du ikke gør som jeg siger”, men lige meget hjalp det.

Så gav jeg slip på ham og gik ind i stuen, hvor han kan fulgte efter og sagde “hej mor”, og jeg svarede så “jeg er sur på dig, fordi du ikke hører efter, hvad jeg siger” og han svarede adskillige gange gange med “hej mor”, og “jeg vil bare sige hej til dig mor”.

Så får jeg så dårlig samvittighed, og tager ham i hånden og siger “skal vi hjælpes ad med at få dit tøj på?”, og så gør vi så det.

Men er det ok, at gå sin vej og sige “jeg er sur på dig”? Man må jo ikke ignorere vel? Og hvad kan jeg gøre for at få ham til at gøre som jeg siger uden at ende i sådan en konflikt?

Mange tak for dit svar,
Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.