Brev:
Jeg er sur på dig
26. oktober 2021
Alder:
2 år, 8 mdr.
Jeg er sur på dig
Hej Helen :-)
Jeg har et spørgsmål angående min søn på 2 år og 8 måneder.
Jeg prøver virkelig at bruge alle de gode råd omkring at anerkende, når der er noget, han ikke vil. “Jeg kan godt se, at du ikke vil tage din jakke på, men det skal du, for vi skal i vuggestue” eller “jeg forstår godt, at du hellere vil se Brandmand Sam end at spise aftensmad, men vi skal spise nu”.
Men nogle gange virker det bare ikke. Han bliver sur, og siger “stop så Mor” eller “gå væk mor” eller griner og vil ikke stå på sine ben, når jeg vil hjælpe ham med at tage bukser på. Selvom han i øvrigt godt selv kan.
Normalt plejer jeg at “tvinge ham” til det, ved at tage ham op på skødet eller lignende. Men i morges gjorde jeg noget andet, fordi jeg havde god tid.
Han ville IKKE have tøj på - hverken selv tage det på eller lade mig give ham det på. Han løftede benene fra jorden, når han skulle have overtræksbukser på og kastede med sin jakke. Jeg sagde så: “Nu bliver jeg altså sur på dig, hvis du ikke gør som jeg siger”, men lige meget hjalp det.
Så gav jeg slip på ham og gik ind i stuen, hvor han kan fulgte efter og sagde “hej mor”, og jeg svarede så “jeg er sur på dig, fordi du ikke hører efter, hvad jeg siger” og han svarede adskillige gange gange med “hej mor”, og “jeg vil bare sige hej til dig mor”.
Så får jeg så dårlig samvittighed, og tager ham i hånden og siger “skal vi hjælpes ad med at få dit tøj på?”, og så gør vi så det.
Men er det ok, at gå sin vej og sige “jeg er sur på dig”? Man må jo ikke ignorere vel? Og hvad kan jeg gøre for at få ham til at gøre som jeg siger uden at ende i sådan en konflikt?
Mange tak for dit svar,
Fie