Jeg er sur på dig

26. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Jeg er sur på dig

Hej Helen :-)

Jeg har et spørgsmål angående min søn på 2 år og 8 måneder.

Jeg prøver virkelig at bruge alle de gode råd omkring at anerkende, når der er noget, han ikke vil. “Jeg kan godt se, at du ikke vil tage din jakke på, men det skal du, for vi skal i vuggestue” eller “jeg forstår godt, at du hellere vil se Brandmand Sam end at spise aftensmad, men vi skal spise nu”.

Men nogle gange virker det bare ikke. Han bliver sur, og siger “stop så Mor” eller “gå væk mor” eller griner og vil ikke stå på sine ben, når jeg vil hjælpe ham med at tage bukser på. Selvom han i øvrigt godt selv kan.

Normalt plejer jeg at “tvinge ham” til det, ved at tage ham op på skødet eller lignende. Men i morges gjorde jeg noget andet, fordi jeg havde god tid.

Han ville IKKE have tøj på - hverken selv tage det på eller lade mig ...

Annonce

... give ham det på. Han løftede benene fra jorden, når han skulle have overtræksbukser på og kastede med sin jakke. Jeg sagde så: “Nu bliver jeg altså sur på dig, hvis du ikke gør som jeg siger”, men lige meget hjalp det.

Så gav jeg slip på ham og gik ind i stuen, hvor han kan fulgte efter og sagde “hej mor”, og jeg svarede så “jeg er sur på dig, fordi du ikke hører efter, hvad jeg siger” og han svarede adskillige gange gange med “hej mor”, og “jeg vil bare sige hej til dig mor”.

Så får jeg så dårlig samvittighed, og tager ham i hånden og siger “skal vi hjælpes ad med at få dit tøj på?”, og så gør vi så det.

Men er det ok, at gå sin vej og sige “jeg er sur på dig”? Man må jo ikke ignorere vel? Og hvad kan jeg gøre for at få ham til at gøre som jeg siger uden at ende i sådan en konflikt?

Mange tak for dit svar,
Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....

17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder