Genert 4-årig pige :-)

8. oktober 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Genert 4-årig pige :-)

Hej Helen,

Jeg har brug for at få lidt gode råd eller vejledning til at håndtere min datters generthed, som jeg synes hæmmer hende lidt i dagligdagen.

Hun er næsten lige blevet 4 år, og hun er glad pige som trives, men jeg synes hun skiller sig lidt ud i forhold til de andre børn i børnehaven (jeg ved godt, man ikke skal sammenligne børn, men det er lidt svært nogle gange, synes jeg).

Hun er en pige der elsker glimmer, neglelak, "sminke" osv, en rigtig pynte pige :) Hun elsker at tegne og er vildt dygtig til det! Samtidig er hun en vildbasse - hun er frygtløs, og der er ikke meget hun ikke tør. Men det er altså kun iblandt familien hun er sådan :)

Hende og jeg har et meget tæt mor-datter-forhold. Nogen mener at hun er FOR knyttet til mig - Kan man blive det?
Hun sover sammen med mig, og har gjort det siden hun blev født. Hun vil ikke sove alene (og det gør mig nu heller ikke noget).
Hendes far og jeg er ikke sammen, men hun ser ham ofte flere gange om ugen, hvor han kommer forbi. Men hun gider ham faktisk ikke rigtig. Hun gider ham kun når de skal lave noget sjovt. Ellers er det kun mig der dur.

Hun er en stille pige når hun er ude blandt andre mennesker, det har hun også altid været! Det samme siger de hun er i børnehaven. De siger også, at hun er en "pleaser", altså hun bekymrer sig meget om de andre børn, vil gerne hjælpe de vokse, og trøster/krammer hvis der er et barn der græder. Hun er meget vellidt blandt børnene og de vil gerne lege med hende. Men som børnehaven siger: "hun søger ikke kammeraterne, men legen". Hun vil heller ikke sige hej til børnene om morgenen ...

Annonce

... eller hvis vi fx møder dem ude i byen. Er dette normalt for en 4-årig?

Hendes generthed er nok genetisk. Jeg var selv meget genert som barn, men er vokset fra det med årene. Jeg husker at det var en hæmsko for mig i barndommen, og jeg ønsker ikke det samme for min datter. Hvordan støtter jeg hende bedst muligt i at udfolde sig selv, så hun ikke bliver begrænset i sit liv?

Hvis vi går på gaden, og en fremmed stopper op, og spørger os noget. Så er hun meget uforstående overfor hvorfor jeg dog snakker med ham/hende.
Sidder vi i bussen, og en person kigger på hende og smiler, så gemmer hun sig med hænderne for øjnene. Hun bliver tydeligt utryg.

Jeg kan fornemme, at hun gerne VIL lege med andre børn, men hun vil have mig med. Det kan være på legepladsen, eller fx i sommers hvor vi var på ferie. Der var en pige som rigtig gerne ville lege med hende. Men min datter turde ikke snakke med hende. Hun sagde til mig i flere dage, at hun gerne ville lege med hende. Men det blev ikke til noget, fordi hun ikke havde mod til det. På den måde, synes jeg hendes generthed begrænser hende i at skabe sociale relationer.

Jeg elsker (selvfølgelig), at bruge tid sammen med min datter, være kreative, tage ud i naturen og opleve en masse, og vi hygger os altid sammen. Hun bliver faktisk aldrig passet, men jeg er tvivl, om jeg skal prøve at få hende til at løsrive sig lidt fra mig? Få hende passet mere?

Hun er i øvrigt også altid ked af at blive afleveret i børnehave, hun vil bare gerne være sammen med mig, siger hun. Det er lidt hårdt.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker...

Kærlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor