Brev:
Om at sige farvel
30. juni 2021
Alder:
17 mdr.
Om at sige farvel
Hej Helen,
Jeg skriver til dig for at høre om et godt råd vedrørende sige ‘farvel’ til en halvandenårig. Det drejer sig om en specifik situation, og ikke ifm. fx aflevering i vuggestue og lignende, hvor det går helt naturligt fint med at sige farvel.
Min datter er vores første barn og vores familieliv ser således ud, at far arbejder en del udenlands og er væk 200+ dage årligt. Derfor er jeg som mor naturligvis den primære forælder og således også den, der oftest putter og generelt står for hverdagen. Indimellem, højst et par gange om måneden, har jeg aftenarbejde, og skal således afsted samt sige farvel i en lidt anden og mere uvant kontekst for min datter. Enten er det far eller mormor, der så passer og putter. Og det går så fint. Udfordringen, som jeg faktisk ikke ved, om overhovedet eksisterer, er når jeg skal afsted.
Indtil nu har vi altid gjort det sådan, at jeg lister afsted, når hun efter aftensmaden får bad. Så opdager hun det ikke. Hun leder som regel lidt efter mig derefter, men kommer hurtigt på andre tanker. Jeg er dog begyndt at tænke, om hun måske er ‘gammel nok’ til at håndtere et decideret farvel på den tid af dagen.
Hvad er din holdning til det? Jeg er ikke i tvivl om, at hun vil være let at trøste samt at aflede, hvis hun skal overvære mig tage afsted. Men er det oplevelsen ‘værd’? Med fare for at lyde som en hønemor har jeg blot brug for et råd hertil.
God sommer.
Kærlig hilsen
J.