Om at sige farvel

30. juni 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Om at sige farvel

Hej Helen,

Jeg skriver til dig for at høre om et godt råd vedrørende sige ‘farvel’ til en halvandenårig. Det drejer sig om en specifik situation, og ikke ifm. fx aflevering i vuggestue og lignende, hvor det går helt naturligt fint med at sige farvel.

Min datter er vores første barn og vores familieliv ser således ud, at far arbejder en del udenlands og er væk 200+ dage årligt. Derfor er jeg som mor naturligvis den primære forælder og således også den, der oftest putter og generelt står for hverdagen. Indimellem, højst et par gange om måneden, har jeg aftenarbejde, og skal således afsted samt sige farvel i en lidt anden og mere uvant kontekst for min datter. Enten er det far eller mormor, der så passer og ...

Annonce

... putter. Og det går så fint. Udfordringen, som jeg faktisk ikke ved, om overhovedet eksisterer, er når jeg skal afsted.

Indtil nu har vi altid gjort det sådan, at jeg lister afsted, når hun efter aftensmaden får bad. Så opdager hun det ikke. Hun leder som regel lidt efter mig derefter, men kommer hurtigt på andre tanker. Jeg er dog begyndt at tænke, om hun måske er ‘gammel nok’ til at håndtere et decideret farvel på den tid af dagen.

Hvad er din holdning til det? Jeg er ikke i tvivl om, at hun vil være let at trøste samt at aflede, hvis hun skal overvære mig tage afsted. Men er det oplevelsen ‘værd’? Med fare for at lyde som en hønemor har jeg blot brug for et råd hertil.

God sommer.
Kærlig hilsen
J.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor