Forstoppelse efter grødopstart

30. januar 2024

Alder:
5 mdr.

Forstoppelse efter grødopstart

Kære Helen,

Vi har den gladeste lille krudtugle på 5 1/2 måned, som i det store hele trives rigtigt fint. Vi har dog udfordringer med grødopstart, som udfordrer maven på vores ellers madglade pige!

Vi startede med grød og grøntsagsmos allerede da hun var 4 måneder og 1 uge efter vejledning fra vores sundhedsplejerske, da hun havde udvist meget stor interesse siden 3 1/2 måneders alderen . Vi startede med 1 måltid aften, som hurtigt blev til 1 dl grød/mos, som blev og stadig bliver slugt med den største iver. Det skal lige tilføjes at hun bliver fuldammet ved siden af, og hun ammes efter hvert måltid grød/mos for at sikre væske nok.

Udfordringen er, at hun efter 1 1/2 måned stadig lider af forstoppelse. Vi skal kæmpe for hver en lille lort, som kommer ud som en forholdsvis fast, meget ildelugtende pølse… hun har pt. ikke afføring hver dag, og vi skal nærmest presse det ud - massere, amme, og op på puslebordet og cykle og presse knæene forsigtig op mod maven, og så skal vi være lidt heldige… Det påvirker hendes nattesøvn (hun ligger uroligt og prutter og ...

Annonce

... prutter), det påvirker hendes lure (3 lure dagligt, som under normale omstændigheder ligger tæt op af din anbefalede dagsplan), det påvirker hendes humør, og det påvirker hendes lyst til leg og mavetid (hun er ellers en krudtugle, og der er fart på den motoriske udvikling).

Vi er nu dér hvor vi giver pause fra grød og mos 2-3 dage ugentligt (de dage hvor hun ikke har haft afføring), selvom hun efterspørger “at spise med” ved aftenbordet - lige lidt hjælper det, og det er jo synd for hende, at hun ikke får lov til at deltage.

Hun får vand løbende i løbet af dagen, og vi ammer forholdsvis hyppigt. Hun har mange tunge bleer i løbet af dagen, så hun virker til at få væske nok. Det skal siges, at både sundhedsplejerske og læge har haft mistanke om en mild grad af silent refluks, men er ikke blevet behandlet da hun altid har været i trivsel og taget fint på.

Nu er mit spørgsmål så: kan vi tilbyde grød og mos på en mere skånsom måde? Vi er jo bare gået igang uden en egentlig plan og troede at hun hurtigt ville komme op på 2 måltider dagligt, men nu står vi her…

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne