Brev:
Snart 7 mdr, døgnrytme, højt aktivitetsniveau og powernap?
3. december 2020
Alder:
6 mdr.
Snart 7 mdr, døgnrytme, højt aktivitetsniveau og powernap?
Hej Helen.
Det er gået gevaldigt godt med barnevognen den sidste måneds tid, taget i betragtning af at vores datter engang ikke ville ligge i barnevognen uden hun blev meget ked af det.
Hun sover pt. 2 - 3 lure om dagen og sover kun 30/40 min. Vi oplever engang imellem at hun tager en lur på 1,5 t. Og meget sjældent 1 time og 50 min. Hun virker stadig træt efter 30 min. Og oftest lykkedes det at få hende til at sove videre, dog vågner hun lige så snart man lister væk. Indtil da har vi forsøgt alle råd der er givet. Vi triller med barnevognen roligt og små bevægelser, som bliver mere og mere stille. Vi ligger en hånd ved skulder/brystkasse og nusser med nusseklud. Hun vender straks det hvide ud af øjnene og putter sig til kluden. Men lyde forstyrre og så vågner hun helt op og efter 2 - 3 forsøg tages hun op.
Hun er generelt glad og godt med i udviklingen. For tiden er hun ved at få to tænder i undermunden. Derudover oplever vi i øjeblikket at hun er meget irritabel og ikke ønsker hendes far laver sjov (mimik m.m.) eller begynder at græde når han hjælper hende med flaske ved Putning. Hun søger min øjenkontakt når far er til stede og snakker, samt har ro til at drikke hvis jeg står ved siden af når får giver vores datter flaske. Alt andet er OK. Det gør og så at hun kun vil puttes til nat af mig ellers græder hun ved far og det er en gråd, hvor hun bliver hysterisk. Når jeg træder til blev hun prompte stille, drikker og bliver døsig.
Til gengæld er hun begyndt på at vågne op efter at hun har ligget i sengen i 3 mmin. Inden da er hun døsig. Så bliver da ellers fest og arme og ben kører på fuld drøn. Der pludres og gumles på hænder/handsker. Jeg er begyndt at lade være med at gå ind til hun begynder at klynke/kalderpå mig. Så kan jeg give hende sutten, mere trykmassage på arm eller blot en hånd på.et ben eller bryst og hun finder ro og kigger sig til at sove. Sommetider sover hun først 30 min. efter putningen.
Vores døgnrytme ser sådan ud:
7.30: vågner og står op. Sommetider sover hun pludselig til kl. 8 - 8.30.
8: havregrød med frugtmos og evt. majs snack. Herefter leg og tumles der.
10 - 10.30: flaske 200 ml. Mme. puttes til formiddags lur. Mellem 30 min. Og 1,5 t. Sover i barnevogn.
11 - 12: får grøntsagsmos med kød/fisk og agurk stænger. For nyligt også få stykker bondebrød med smørpålæg. (Dette er hun ikke glad for)
Herefter leg og tumles der.
13.30 - 14.30: flaske drikker 200 ml mme. puttes til middag/eftermiddags lur. Sover oftes 30 min. Og nogen gange 1,5. Sover i barnevogn
15 - 16: vågner oftest.. leger og tumles.
Mellem 17 - 17.30 (afhængig af tidligere lur) flaske 200 mme og puttes hun til 3. Lur. Hun kæmper sommetider imod 3. Lur trods hun er træt.
Sover i barnevogn.
Kl. 18: vågner. Spiser ca. 1 dl. Grøntsagsmos med kød og agurkstang
Kl. 19.30-20: badekar, leger, frotteres og trykmassage.
Kl. 20 - 20.30: flaske 200 ml. Og puttes til nat.
Ca. Kl. 4 - 5.00: flaske 200 ml. Sover videre.
1) Hvor meget skal en snart 7 mrd. Sove i døgnet? (Bliver 7 mrd i næste uge)
2) Hvor mange lure om dagen?
3) Er det okay hun kun sover 2 - 3 lure og sammenlagt mellem 2,5 - 3 timer om dagen?
4) Er det normalt de kløjs i små stykker bondebrød?
5) Hvad kan der gives af tilbehør i løbet af dagen i forhold til alder og mad?
6) Hvilket frugt kan der gives hun kan sidde med?
7) Hvordan kunne en døgnrytme se ud?
8) Hvorfor vender hun og drejer og bliver lidt urolig inden senge tid?
9) Hvorfor vil hun pludselig ikke sin far?
10) Hvorfor spjætter hun mere når hun får trykmassage?
11) Hvordan hjælper jeg hende til at blive mere rolig i sine bevægelser?
Med venlig hilsen
den undrende mor.