Brev:
Behovsdato/boernehavestart
27. april 2020
Alder:
3 år, 6 mdr.
Behovsdato/boernehavestart
Kaere Helen
Vores familie staar overfor nogle omvaeltninger, som jeg gerne vil hoere dine tanker omkring.
Vi har en lillesoester paa vej, som er sat til 30/6 og flytter i den forbindelse fra Kina hjem til Danmark. Altsaa det hele er jo lidt usikkert pga corona – flyver flyet som planlagt og saadan? Men om alt gaar vel, flyver vi hjem 16. maj, og flytter i raekkehus 1/6. Vi regner med at tilbringe vores formodede karantaene i sommerhus frem til indflytning.
Jeg skal have skrevet vores datter paa 3.5 aar op til boernehave, og spekulerer paa, hvilken behovsdato jeg skal vaelge. Det er jo rigtig mange omvaeltninger hun skal igennem, og jeg vender og drejer, hvordan vi klarer det paa den bedst mulige maade.
Jeg overvejer 15. juni – altsaa 2 uger efter vi flytter ind og 2-3 uger foer lillesoester ankommer (efter planen). Eller om det bliver for meget paa en gang, saa vi hellere skal holde hende hjemme til en gang i juli eller 1. august, saa hun har bedre tid til at lande foerst. Taenker bare, at det godt kunne gaa hen og blive lidt haardt, hvis hele familien er hjemme hele tiden i juli. Maaske det kunne vaere godt for den store med nogle timer i boernehaven med mulighed for nye venner, og samtidig en mulighed for at os voksne kunne faa et hvil i loebet af dagen. Starten med nr. 1 var ikke nem, bla. pga. massive ammeudfordringer (den tager vi i et saerskilt brev), saa hvis det bliver lige saa haardt med nr 2, kommer jeg til at vaere rimelig flad. Forhaabentlig bliver det bare en lille smule nemmere denne gang, men det er jo svaert at sige ;)
Maaske skal vi vente og se tiden an, og vaelge derudfra? Kan man udsaette en boernehaveplads, hvis vi f.eks. vaelger 15. juni, og det saa ikke virker som det rigtige tidspunkt (vi ved jo heller ikke, om vi faktisk kan faa plads til den tid)?
Jeg opfatter vores datter som robust og sensitiv paa en gang. Hun er genert overfor fremmede (maaske delvist som foelge af at hun altid har faaet massiv opmaerksomhed herude. Alle, baade voksne og boern, vil gerne snakke med hende, tage billeder af hende og saadan. Vi proever at skaerme saa godt som muligt, men det kan vaere en svaer balance). Omvendt er hun meget social og elsker at lege med sine venner herude. Saa det er lidt svaert at spaa om, hvordan hun kommer til at tackle det hele.
Har du nogen tanker, som vi kan tage med i beslutningen om boernehavestart (behovsdato)?
Mange hilsener
Anne