Behovsdato/boernehavestart

27. april 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Behovsdato/boernehavestart

Kaere Helen

Vores familie staar overfor nogle omvaeltninger, som jeg gerne vil hoere dine tanker omkring.

Vi har en lillesoester paa vej, som er sat til 30/6 og flytter i den forbindelse fra Kina hjem til Danmark. Altsaa det hele er jo lidt usikkert pga corona – flyver flyet som planlagt og saadan? Men om alt gaar vel, flyver vi hjem 16. maj, og flytter i raekkehus 1/6. Vi regner med at tilbringe vores formodede karantaene i sommerhus frem til indflytning.

Jeg skal have skrevet vores datter paa 3.5 aar op til boernehave, og spekulerer paa, hvilken behovsdato jeg skal vaelge. Det er jo rigtig mange omvaeltninger hun skal igennem, og jeg vender og drejer, hvordan vi klarer det paa den bedst mulige maade.

Jeg overvejer 15. juni – altsaa 2 uger efter vi flytter ind og 2-3 uger foer lillesoester ankommer (efter planen). Eller om det bliver for meget paa en gang, saa vi hellere skal holde hende hjemme til en gang i juli eller 1. august, saa hun har bedre tid til at lande foerst. Taenker bare, at det godt kunne gaa hen og blive lidt haardt, hvis hele familien er hjemme hele tiden i juli. Maaske det kunne vaere godt for den store med nogle timer i boernehaven med mulighed for nye venner, og ...

Annonce

... samtidig en mulighed for at os voksne kunne faa et hvil i loebet af dagen. Starten med nr. 1 var ikke nem, bla. pga. massive ammeudfordringer (den tager vi i et saerskilt brev), saa hvis det bliver lige saa haardt med nr 2, kommer jeg til at vaere rimelig flad. Forhaabentlig bliver det bare en lille smule nemmere denne gang, men det er jo svaert at sige ;)

Maaske skal vi vente og se tiden an, og vaelge derudfra? Kan man udsaette en boernehaveplads, hvis vi f.eks. vaelger 15. juni, og det saa ikke virker som det rigtige tidspunkt (vi ved jo heller ikke, om vi faktisk kan faa plads til den tid)?

Jeg opfatter vores datter som robust og sensitiv paa en gang. Hun er genert overfor fremmede (maaske delvist som foelge af at hun altid har faaet massiv opmaerksomhed herude. Alle, baade voksne og boern, vil gerne snakke med hende, tage billeder af hende og saadan. Vi proever at skaerme saa godt som muligt, men det kan vaere en svaer balance). Omvendt er hun meget social og elsker at lege med sine venner herude. Saa det er lidt svaert at spaa om, hvordan hun kommer til at tackle det hele.

Har du nogen tanker, som vi kan tage med i beslutningen om boernehavestart (behovsdato)?

Mange hilsener
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder