Brev:
Problemer med maven
20. februar 2020
Alder:
3 mdr.
Problemer med maven
Hej Helen
Jeg har en søn på 3 måneder, der har problemer med maven. Jeg ammede de første 2 uger, og begyndte derfra at give Arla modermælkserstatning, da min produktion ikke var tilstrækkelig. Det fik han utrolig hård mave af og havde afføring hver 4 dag ca. Så skiftede vi over til Nan Sensilac, hvor han havde afføring hver 2-3 dag. Stadig med gener.
Derefter prøvede vi med grøn Allomin, og det virkede med det samme! Han begyndte at have afføring dagligt. Men de sidste 2 ugers tid, er hans mave begyndt at blive irriteret igen. Nu kommer det med 2-3 dages mellemrum, og det generer ham rigtig meget. Ofte ender han med at græde en smule, mens han prøver at presse.
Når det kommer ud, er det egentlig ikke hårdt, men han har rigtig svært ved at få det ud. Det er så synd. Vi både giver lidt vand i løbet af dagen samt lactulose saft og en masse baby gymnastik med bl.a. cykelbevægelser samt massage af maven. Men intet hjælper. Nogle gange bliver vi nødt til at hjælpe ham af med det, når det piner ham for meget. Det gør vi forsigtigt ved hjælp af et Windi engangskateter. Og ofte er kun lige starten lidt hård, hvorefter resten der kommer ud er helt fin. Andre gange er afføringen helt normal, så vi forstår ikke, hvorfor han har besvær med at få det ud.
Nogle gange er det helt grønt og flydende (ikke tyndt og vandet) når der er gået nogle dage imellem. Hans normale afføring, når han ingen problemer har, er mere gulligt og hytteost agtigt. Vi ved ikke, hvad vi mere kan gøre. Findes der noget bedre modermælkserstatning vi i stedet kan give? Det undrer mig, at den grønne Allomin var rigtig god mod ham i et stykke tid, men pludselig ikke er det mere.
Vi skal rejse med ham om et par dage, og vi ved ikke helt, hvilken mme vi skal købe rigeligt af og tage med.. Har du nogle gode råd til os? Eller skal vi bare lade det være, som det er, indtil hans tarmsystem bliver mere modent af sig selv?
P.s. han trives fint og er en glad og aktiv dreng, der spiser godt og sover natten igennem. Det er kun lige efter mad, han bliver rigtig generet af maven, mens han prøver at få afføring ud..
Venlig hilsen