Svar: Problemer med maven

20. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille dreng!

Det er rigtig fint og helt normalt, at I har måtte forsøge lidt forskellige erstatninger for at finde ud af, hvad jeres dreng trives bedst med. Og nogle gange må man skifte igen efter lidt tid, så det kan godt være, at I skal gøre et nyt forsøg...

Da han indtil videre har trives bedst på Grøn Allomin, det der også kaldes Allomin Syrnet, så kan I forsøge med Allomin Syrnet SensiPro (den gule). Den er bygget op som den grønne, han allerede får - men den er tilsat mælkesyrebakterierne Lactobacillus Reuteri, som kan have en positiv effekt på børns maver - især, hvis de har tendens til lidt fordøjelsesbesvær, træg maver, forstoppelse, har ondt i maven osv.

Det er vigtigt, at vandet er nedkølet til 40 grader, når I blander Allomin Syrnet SensiPro. Hvis temperaturen er højere, vil det ødelægge mælkesyrebakterierne, og så får I ikke nogen effekt af dem.

I kan også købe flydende mælkesyrebakterier, som han kan få som dråber. Der findes forskellige slags :)

Der er også den mulighed, at I forsøger med f.eks. NAN H.A. Den er lavet med delvist spaltede proteiner og nogle børn har lettere ved at nedbryde dette. Derfor kan den hos nogle børn også have god effekt ved mavebesvær...

Nogle børn trives faktisk med en blanding af erstatning forstået på den måde, at hvis han f.eks. får 6 flasker modermælkserstatning i døgnet, så kan de to af flaskerne f.eks. være Syrnet Allomin og de 4 af flaskerne være Allomin 1 (blå), så han f.eks. får syrnet morgen og aften og en anden erstatning resten af døgnet. På den måde kan I også forsøge jer lidt frem...

Du skriver, at I giver ham laktulose, og det er rigtig fint, det må I gerne gøre. Jeg ved ikke, hvordan I giver dette, men I bør være opmærksomme på, at hvis I giver det i sutteflasken sammen med mælken, så vil der være en risiko for, at han ikke får det hele. Det kan sætte sig fast i siden af flasken eller blive tilbage i en rest mælk. Derfor bør han få det direkte i munden, så I er sikre på, at han får det, han har behov for, og effekten er der.

Det er naturligt, at hans afføring kan være mere grønlig og også have en lidt mere syrlig lugt. Det hører ofte med til at få erstatning, og afføringen kan godt ændre udseende alt efter hvilken type erstatning han får. Det vigtigste er, at afføringen ikke er hård og svær for ham at komme af med. Det ...

Annonce

... er dog helt normalt, at I kan se, at han presser og arbejder med at få afføringen ud. Han kan også blive rød i hovedet, og smågræde lidt, men han må ikke virke decideret smertepåvirket af at skulle presse... Det er rigtig godt, at I hjælper ham og I skal endelig blive ved med mavemassage osv.

Et lunt bad kan også være med til at give lidt ro i kroppen, gøre at hans mave- og tarmsystem slapper lidt mere af, og han så bedre kan komme af med afføringen... Med den alder han har, kan det nogle gange være en idé at lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur - afslutte med lidt babymassage og mavemassage, give ham flaske og så hjælpe ham til at sove en lidt længere lur midt på dagen...

Når I skal ud at rejse, så vil det være godt, at I tager MME med hjemmefra, da han naturligt godt kan reagere på at få et helt andet produkt fra udlandet. Det anbefales, at I køber vand på flaske til at lave erstatningen af, og at I koger dette. Tag evt. en rejse-kedel med, så I kan koge vand, når det er nødvendigt.

Til flyturen og opholdet i lufthaven kan det være praktisk, at I medbringer erstatning på brik. Det vil sige drikkeklar erstatning. Du kan købe følgende produkter som drikkeklar NAN pro1, Allomin1, Baby&Me1 og Babymælk1. Og altså ikke det, som han ellers har trives med...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du gerne vil medbringe den erstatning, som han er vant til at få, så kan du også veje pulveret af og medbringe en termoflaske med kogt vand, og på den måde stadig bruge pulver og blande, som I plejer...

På Københavns Lufthavns hjemmeside (Cph.dk) skriver de blandt andet: Man kan sagtens medbringe modermælkserstatningspulver, frugtmos, færdigblandet modermælkserstatning og dertilhørende vand o.lign i håndbagagen, da babymad er undtaget fra de ellers gældende væskeregler. Du skal blot overfor sikkerhedspersonalet kunne sandsynliggøre behovet og babymadens ægthed ved eksempelvis at smage på det. Beholderne fremvises særskilt i forbindelse med passage af sikkerhedskontrollen og mængdemæssigt accepteres hvad er rimeligt for rejsens længde".

Og så skal du naturligvis holde fast i, at han faktisk trives, er en glad dreng, som spiser godt og sover godt. Så de maveudfordringer han har er sandsynligvis noget, som han vokser fra.. men alt med måde, han skal naturligt ikke lide af at skulle af med sin afføring:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og ønsker jer en rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor