Amning om natten er blevet en udfordring

20. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Amning om natten er blevet en udfordring

Kære Helen

Nu skriver jeg igen i håb om flere gode råd og sparring :)

Jeg ammer som udgangspunkt fire gange i døgnet nu (inden middagslur, inden putning, sen aften, tidlig morgen), men især efter jeg er gået ned i antal amninger, er natteamningerne blevet en stor udfordring. Jeg kan tydeligt mærke, at mine bryster ikke indeholder lige så meget mælk, som før hen, og det gør det svært for min datter at få noget, når hun vågner – hun er meget magelig, og har aldrig suttet særlig effektivt, men jeg har en nedløbsrefleks, som gør det bare løber voldsomt, når først hun får sat den i gang. Den er dog bare rigtig svær for hende at få i gang, når ikke der er særlig meget mælk mere, og derfor bliver nætterne bare dumme.

Hun bliver puttet omkring kl. 20-20.30, hvor hun spiser godt, og falder enten selv i søvn i hendes seng på hendes værelse, eller sover videre, når jeg lægger hende efter endt amning. Hun vågner omkring kl 22-22.30 – dette tidspunkt er rigtig fint for mig, for så kan jeg komme i seng i ordentlig tid. Selvom hun er HELT vågen og glad, når jeg kommer ind til hende der, så lukker hun øjnene så snart jeg tager hende op for at amme. Hun får derfor ikke suttet særlig meget (prøver at holde hende kørende ved at nusse/trykke hænder og fødder, prikke lidt til hende, vrikke lidt med mit bryst osv), og da der ikke er særlig meget mælk, så ender det med ingen nedløb og hun bliver lagt over i sengen igen efter en halv time, uden noget særligt mad.

Hun vågner igen omkring midnat, hvor der oftest sker præcis det samme, og så vågner hun en ...

Annonce

... time eller to efter igen, hvor jeg nogle gange ender med at sidde med hende en time, indtil nedløbet kommer, og så sover hun oftest 3 timer derefter – vi står op omkring 6.30-7 (dvs. ca 10-11 timer om natten, og så 3,5 time i dagslur).

Det er som om, hun bliver ved med at vågne med korte intervaller, indtil hun får en ordentlig mængde mad, samtidig virker hun dog så træt de første gange, at jeg ikke ved, om det bare er dumt, jeg overhovedet forsøger at amme hende. Brystet er dog bare den eneste måde, hvorpå jeg kan få ro på hende om natten (hun vil ikke tage hverken sut, sutteflaske, MME af kop eller andet). Hvis jeg bare lader hende ligge i sengen og nusser hende osv, så bliver hun ked, og hvis hendes far forsøger at hjælpe, så bliver hun nærmest panisk ked af det. Det samme sker, hvis jeg tager hende op, uden at give hende brystet.

Da jeg ammede flere gange i løbet af dagen, havde jeg mere mælk i brysterne om aftenen, følte jeg, og hun fik derfor en del mælk, når hun vågnede omkring 22-22.30, og hun kunne derfor sove mellem 4-5 timer derefter.

Det ville selvfølgelig være dejligt, hvis jeg nu kunne nøjes med kun at amme én gang om natten, hvor hun så reelt ville spise, og der var mælk til hende, men det gør så, at jeg kun ammer tre gange i døgnet, og det er jeg lidt nervøs ved, da hun ikke er den store madspiser eller vanddrikker, endnu – hun får 3 hovedmåltider, og 2-3 mellemmåltider, men det er meget små mængder stadigvæk.

Har du et råd til, hvordan jeg kan få de sene aftener/natteamninger til at fungere bedre?

Mange hilser herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor